Nieuws:

Nu in MSM 256 PRAKTIJK: Bouwen met gevels Rascall Miniatures * Een Roco BR38 omgevormd tot NMBS 64.149 * Industriële veiligheidshekken van Busch

Hoofdmenu

Retro verslag MSKK

Gestart door Driesel, 29 november 2021, 10:55:57 AM

Driesel

Het is me eindelijk gelukt (tijd en middelen) om oude video-beelden om te zetten naar digitale bestanden.
Hierbij als eerste een video-verslag van het 17e 'Treinweekend van Oostende' van onze club uit 1998. Veel plezier met deze sprong terug in de tijd!

Edit 8-12-2021: ik heb nog extra beeldmateriaal gevonden van deze tentoonstelling. Ik heb de beelden verwerkt in een nieuw upgeload filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=5azTnmsKf5k

rgp

Super ..... en we worden er niet jonger op !
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Driesel

Nog twee filmpjes klaar voor publicatie:

Eéntje van het 13e 'Treinweekend van Oostende' uit 1994: https://www.youtube.com/watch?v=_X8iM2Yi20M

En ééntje van de tentoonstelling van Mobov uit 1997: https://www.youtube.com/watch?v=iJA65u-TFvE
Hier zag ik voor het eerst hun N-baan en zag dat N-spoor naar Belgisch voorbeeld toch mogelijk was: hierdoor was ik overtuigd om ook in die richting verder te gaan!

rgp

Dries,

Hoe heb je die omzetting gedaan ?  (ik zit hier met ongeveer 300u video VHS (1987-1995)

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Driesel

Roland,

Eerst en vooral heb ik al veel te lang gewacht om dat te doen: je moet op zoek naar een gecombineerde Video-DVD-speler. Die die ik had liep vast na jaren niet gebruikt te hebben. Gevolg: eerste videoband door getrokken!  :-\
Dan op zoek naar een ander exemplaar: zeer moeilijk te vinden! Van de eerste die ik vond gaf het video-gedeelte slecht beeld. Dan maar geprobeerd met een aparte video-speler naar een dvd-recorder: werkte ook niet goed.
Dan na lang zoeken toch nog bij iemand een DVD/Video-recorder gevonden, en die werkt wel goed. Echter was men wel de afstandsbediening kwijt, dus ook een gedoe om er mee te werken.
Zelfs eens in de kringloopwinkel gevraagd of ze nog VHS-spelers hadden: daar steken ze hun tijd niet meer in, dus alles voor het containerpark!

Volgend probleem was dan nog DVD-schijven vinden waar ik de beelden kon op over zetten. Die worden blijkbaar ook schaars.
Dan deze DVD-beelden opladen in de PC. Lukt ook niet steeds omdat de bestandsformaten niet steeds te lezen zijn.
Daarna deze beelden monteren (voornamelijk de echt oude en slechte VHS-beelden eruit halen) op de PC. Er kruipt dus wel wat tijd in.

Blijkbaar heb je ook setjes die de uitgang van de Video-speler rechtstreeks omzetten naar de PC, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb hier alleszins ook nog genoeg VHS-beelden om om te zetten. Een werk van lange adem.  :(

rgp

Dries,

Ik heb zo n video/dvd recorder, das al punt 1

De rest gaan we voor

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

T13 rules

erwin9

Zeer leuke terugblik op een aantal mooie momenten van toen!
Heerlijk om eens naar te kijken 8).
als je het zo bekijkt, zijn we er met ze'n allen toch flink op vooruit gegaan  ;D
Mooi werk Dries!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling uitzonderlijk op 6 & 7 december 2025 !!!
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Ludwigdc

Héhé, er komt mij een leuke herinnering terug naar boven bij het aanschouwen van de filmpjes. Op het einde van filmpje 13° treinweekend, komt op de Marklin baan de draaischijf met locloods in beeld. Deze was volledig voorzien van bovenleiding "de spinneweb" .
Sommige modules werden tussendoor opgeslagen in een kelderruimte, en pas voor de expo bovengehaald.
Nu (ik weet niet meer welk jaar het voorgevallen was) haalde we de module met draaischijf uit de bergruimte en bleek er zich daar een waterlek voorgedaan te hebben. De module zag er daardoor (sporen en bovenleidingen) roestig uit. Door de beperkte tijd zijn toen enkel de sporen opgekuist en rijvaardig gemaakt geweest. Bovenleiding bleef in zijn roestige uitzicht.
Op een bepaald moment tijdens de expo stond ik ter hoogte van die module en ving ik een gesprek tussen twee bezoekers op.
"Amaai, moe je zien, ze hebben hier roest aan de bovenleiding willen nabootsen, trekt er totaal niet op". Waarop ik toch mijne mond niet kon houden :" Misschien niet op schaal maar wel echt", en heb ze dan met verbaasde blik achtergelaten.  ;D
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Herwig

Mobov  1997  >
    https://www.youtube.com/watch?v=iJA65u-TFvE                met dank aan Driesel .

Over herinneringen gesproken:

'k Zie op deze video (spijtig genoeg nogal vaag) H0-treintjes die nu op m'n adres hun oude dag in zolderdozen doorbrengen ...
    (bij voorbeeld:  Fleischmann-ABR-rangeerdertje , de NMBS-koelwagens met trapeziumdak van KMB, de geel/groene NMBS-ex-NS-Roco 7617)
     Vanaf minuut 7:   het geëerd naamkaartje (badge) van een zekere Guy Van Meroye   Gerrit V. R.,  aan de analoge knoppen van de MOBOV-H0-
     baan.   En 'k hoor hier precies m'n jongere zelf praten, maar dat moet wel een akoestische fata morgana zijn    ;)         

In het begin van 't filmke:    de beroemde  'Muydonix'  van de kozijns Franckx, met 'bolle neuzen' en 55-igers van Hamo, of zelf omgebouwd.

+    de indrukwekkende, want gekoppelde, N-banen van Mobov en RMM .

Rochevalien

Herwig , vanaf minuut 7 : its me! niet GVM.

Herwig

Sorry, Gerrit, pardon.  En 'n goeiemiddag trouwens.

De badge is zo troebel in beeld,  dat 'k vermoedde dat er  "Guy Van Meroye"  gedrukt stond .

Maar alleszins:    waar is die tijd, dat we nog maar beginnend grijs haar hadden   ;)

Heb jij nog wat toe te voegen aan wat te zien is op deze historische video vanuit de zaal Kern ( Antw.-Wilrijk) ?

Rochevalien

Ja natuurlijk , Dit waren mooie tijden en het zien van zo een video roept bij mij alleen maar mooie herinneringen op. Het niveau van de tentoonstelling en van de banen was toen al zeer hoog en we mogen met zijn allen daar best trots op zijn . De afwerking van de scenery stond toen nog niet op het niveau van vandaag . Je had toen nog geen rechtopstaand gras ,behalve dan op grasmatten maar dat was voor ons toen al ' not done' . De combinatie van de Mobov N baan met die van de RMM was toen zondermeer grensverleggend en is, bij mijn weten ,nog steeds niet geevenaard in Belgie . Verder mag ikzelf ook trots zijn op mijn bijdrage aan de toenmalige Ho clubbaan en ook aan mijn gesuperde en verlaagde M2 rijtuigen. Te zien op 6.50 .

Herwig

>   ook aan (achter) de MOBOV-H0-segment-baan, is dat niet een piepjonge Stefanic  ?        ;)

Wie was de maker van dat LMS-baantje ?
    Doet wat denken aan Wilsley Green (GVM) maar is het niet, want Wilsley was iets jonger met o. a. een ander stationsgebouw en er reed eerder Southern-materieel op .

Rochevalien

Dat is inderdaad Stefan , wie de bouwer van dat LMS baantje was zou ik niet kunnen zeggen .  Waarschijnlijk een gastbaantje van een Nederlander of zelfs een Brit, Guy heeft zo zijn connecties in het wereldje van het modelspoor.