dcc en mfx

Gestart door Dirk, 24 november 2021, 11:14:09 AM

Dirk

Allen,
is er een verschil tussen DCC en WFX, Ik bedoel dat als ik een Tris loc digitaal koop die MFX spreekt, kan die dan op mijn baan die aangestuurd wordt door een DR5000? Kan ik dan alle functies gebruiken en alle cv's uitlezen met een locprogrammer van ESU. Ik heb alleen ervaring met ESU decoders. Ik denk er aan om een Class 66 Lineas van Trix aan te schaffen voor mijn kerstkado, maar dan wil ik wel alle opties kunnen gebruiken en dan moet die geijkt worden in iTrain.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

ronaldk

MFX is apart protocol dan DCC. Bij de lok ook DCC aangegeven wordt dan kan deze met DCC aangesproken worden. In de handleiding staat welke functies dan gebruikt kunnen worden. De Esu lokprogrammer kan alleen overweg met Esu-decoders om projecten aan te maken en in te lezen. Of de Trix een Esu-decoder heeft is dan de vraag. Waarschijnlijk niet. Märklin gebruikt al weer een tijdje een eigen decoder. Je kan wel losse CV's in lezen en schrijven met de Lokprogrammer.

Groet Ronald.

Klaas Zondervan

De DR5000 is een zuivere DCC centrale. Je moet dus goed kijken of de loc ook DCC verstaat, anders heb je er niks aan.
Ik vind MFX sowieso een wangedrocht. De adressering komt tot stand via een "gesprek" tussen de decoder en de centrale. Als dat mislukt dan heb je er als gebruiker geen vat op.

Brunel

De Trix class 66 heeft een multiprotocoldecoder. Ofwel hij verstaat zowel DCC als MFX.
De DR5000 praat DCC. Dus je kan er de Trix mee aansturen. Ga er maar vanuit dat alle tweerailmodellen die momenteel met ingebouwde decoder worden aangeboden, DCC verstaan en dus met je DR5000 zijn aan te sturen.

Klaas Zondervan

Inderdaad, even op de site van Trix rondgekeken. Alle locs die ik heb bekeken verstaan zowel DCC als MFX.

Dirk

Perfect, ik zal de man met de rode muts eens een briefje schrijven, ik heb gezien dat er in Haasrode nog eentje is.

HOHOHO
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

janieburton

Citaat van: ronaldk op 24 november 2021, 12:26:42 PM
Bij de lok ook DCC aangegeven wordt dan kan deze met DCC aangesproken worden. In de handleiding staat welke functies dan gebruikt kunnen worden.  Märklin gebruikt al weer een tijdje een eigen decoder. 

Groet Ronald.

Zou in principe moeten werken maar Märklin/Trix decoders zijn en geval apart. 
 

Bonaza

Hi Dirk,

Dat is een prachtig eindejaars cadeau. Ik heb er zelf ook eentje rijden. Het is een prachtig model met mooie rij eigenschappen. Voor alle duidelijkheid het betreft de Lineas Class 66 van Trix. Ik heb een intellibox, hij rijdt zodus DCC. Hij heeft ook een rookfunctie die mooi is uitgevoerd.

Groeten

Marcel

Rangeerduivel

Heb hier de RRF rijden, behalve het kleur zijn dit identieke locs van Trix.
Die van mij wordt aangestuurd door een Ecos,maar alles werkt perfect

;)

Dirk

ik heb er eentje van bij Lippe, daar heb ik hem voor 361€, waarom weet ik niet, op de site staat die 395€, maar ik vind het prima. :-)

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Diesellocomotief/Diesellocomotief/Trix-22693/nl/modell_332115.html
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100