Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

NMBS Type 81

Gestart door Jacques D, 16 november 2021, 21:49:49 PM

Jacques D

H0 2-rail en 3-rail + H0m&H0e - Digitaal
Hoofdzakelijk stoomlocs uit alle tijdperken met bijhorende wagens. Nadruk op België, Duitsland en USA + stoomtrams

nmbssncb

Alweer een Fakebook account nodig...?!

Willy
Willy

Dirk

tja, als je met de auto wil rijden heb je ook een rijbewijs nodig. Als je zo'n probleem hebt met FB, dan maak je toch een fake account aan.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

efl045

Foto's zijn te zien zonder FB account.

Rangeerduivel

Alsje klikt op de link zie je de loc onmiddelijk, zoals Franky schrijft, zonder account,
Maar veel is er volgens mij niet aan verloren indien niet,de loc bestaat in model al van Fleischmann en MArklin=Trix, en beide modellen zijn de een na de andr al zeer mooi.
Ik vraag mij af wat Jouef er nog aan zou kunnen verbeteren, behalve de prijs! ::)

;)

PeterVG

PeterVG

Uit de nummer lijst van Fernand Maes:

8312/81.212

Oorsprongkelijk DR loc 5212 Elberfeld
Gebouwd door Jung fabrieksnr 2415

In dienst bij NMBS 1916
Tijdens WOII terug naar DR op 9.11.40
Hannover BW Celle
FYM 07.07.46, terug naar NMBS Muizen (oude telegrafische code voor Muizen)
FLD 23.12.46, Landen
FNDM 26.04.47 Antwerpen Dam
FSR 11.10.47 Schaarbeek

3 verschillende tenders te Schaarbeek, waarvan de 1ste 17.218 gebruikt werd door Jouef.
Hierdoor is de loc inzetbaar tussen 11.10.47 en 02.08.56
De 2de tender was 17.429 tot 18.10.56
De 3de tender was 17.111 tot buitendienst stelling loc

FLU 25.07.58 Luttre
LNC 01.10.59 Monceau
16.06.1964 Buiten dienst

vyncky

Bedankt voor de interessante info Peter!
ziet er een mooi model uit  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Decapod

Citaat van: Rangeerduivel op 17 november 2021, 13:38:04 PM
Ik vraag mij af wat Jouef er nog aan zou kunnen verbeteren, behalve de prijs! ::)

Tja, 't is inderdaad een misschien niet zo'n geweldig strategische keuze om dit model opnieuw in de markt te zetten?
Wat fijn is, is alleszins toch al dat de lamp op de rookkast klopt en dat de Duitse lampen eens niet overgenomen zijn. Al hangt er toch wat overbodig materiaal op de ketel. Maar heel veel verschil lijkt er zo op het eerste gezicht niet te zijn met het model van Trix (de ketel van het Fleischmann-model verschilt wel). Ik wacht af: de twee Trix-locs die hier liggen bollen perfect en heb ik zo goedkoop op de kop kunnen tikken, dat ik ze durf te verbouwen/superen. Met een sounddecoder en extra-detaillering kom ik nog in geen mijlen aan de prijs van het Jouef-model.
Hopelijk bolt het Jouef-model als een uurwerk, want ik lees regelmatig dat de nieuwe Jouef-modellen er prachtig uitzien, maar soms een nachtmerrie zijn op vlak van techniek. Ik ben dus benieuwd naar de bespreking in MSM.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Herwig

" . . . . 312/81.212      Oorspronkelijk DR loc 5212 Elberfeld      Gebouwd door Jung fabrieksnr 2415         In dienst bij NMBS 1916  (?). . . ."      ( Reactie #6 )

Dit was een zogenaamde "wapenstilstandsloc", dus verhuisde naar de Belgische Staatsspoorwegen (Etat) nà het Verdrag van Versailles, meer bepaald A°1919  .                  De NMBS was later de opvolger van de Staatspoorwegen, vanaf de jaren 1930 .

Voor de nummering in model      ( NMBS nrs. tijdperk3:   81 001  >  81 582 )    >
81 173  Trix                      81 232 +  81 173 Märklin                81 256   Fleischmann     ( nieuwere model-uitvoeringen (niet beperkend lijstje) )
( stokoude Piko:   81 340 ) 

Het  'mono'  Jouef-frontsein (lantaarn) en de gaatjes (putjes) in de buffers zijn wel een plus.

( toegevoegd:   €355,- 2-rail analoog      €485,- sound      Wat kostte de Trix toentertijd ?  Misschien minder, maar erg véél minder ? )

PeterVG

Wat ook opvalt:
Belgische buffers. :D
De eerste grootseriefabrikant die dat bij een Belgische stoomloc uitvoert.
Als we de Type 1 van Märklin even buiten categorie laten tenminste.
Mooi model van een locserie die op geen enkele Belgische stoombaan mag ontbreken.

Murphy

Fleischmann 2-rail analoog  150€   in 2011.
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Herwig

Trix nr. 22597  (analoog 2-rail)          okt. 2004             €222,-   
( was voor mezelf even 'n verrassing, wist niet dat m'n aanschaf van deze mooie stomer al zo lang geleden was, of is m'n archief/inventaris fout ? )

Bezit er iemand een recente en vergelijkbare Jouef-stoomloc ?  SNCF-loc ?        Rijdt die prima of niet zo goed ?

nmbssncb

Citaat van: efl045 op 17 november 2021, 12:36:46 PM
Foto's zijn te zien zonder FB account.

Tenzij VPN aan staat...

Willy
Willy

oebr

PVG heeft de foto's hier al gepost (zag ik net), en hier heb je 'm ook nog even:

lijkt me een onontbeerlijk model voor wie in tp III rijdt.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992