Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

ergens in Belgie lang geleden ...

Gestart door perk, 05 november 2021, 14:19:31 PM

perk

een tijd geleden zijn we met een baantje begonnen, we hebben maar 2x1.2 meter ter beschikking dus zeer gelimiteerd.

Door covid lag alles plat, de goesting om te bouwen was weg.   Ergens door gezondheidsproblemen maar ook omdat we het contact in de club misten.

Maar nu zijn we terug begonnen, een week in semi covid quarantaine en wat verlofdagen maken dat er plots veel vooruitgang is.

Het baanplan is simpel, ooit was er een keerlus maar die is eruit voor meer plaats voor de scenery te maken.   De oude spoortalllud ga ik camoufleren als beek.

De rails liggen op 6mm kurk, bovenop een geheel kurkbed.   Het plan was om meer niveauverschillen in het landschap te kunnen genereren op deze manier, maar das niet goed gelopen.

hier zijn we bezig met papier mache om de kurk wat te verbergen en de overgan beter te maken




perk

daarna hadden we de plaat groen geschilderd, kwestie van iets mooier te ogen (dit staat in mijn werkbureau)

Het plan was niet enorm veel moeite meer in de baan te steken omdat op termijn we hopen eens iets groter te maken - als een van de kinderen eens het nest verlaat

Dat groen had toch harde overgangen met de Crails, dus toch overstag gegaan voor de zijkanten te ballasteren.   Het midden van de railbedding is geschilderd, ik riskeer het niet voor de locs.



we hadden al eens een diorama gemaakt voor wat te testen

perk

ook begonnen aan een paar perrons.   Dit is echt onze eerste baan dus we vinden fouten de hele tijd.



foutje is dat de afstand tussen de sporen eigenlijk veel te klein is voor een perron vind ik.   Mits een grotere tafel had dit anders gemoeten

ach ja, ik 3D print nogal veel

Het locje is een 2dehandsje die ik durf tijdens te werken te laten staan, kwestie van toch iets leven op de baan te hebben zonder dure locs te riskeren

perk

dit situeert zich allemaal in epoc III. 
Dus een abri uit die tijd mag niet ontbreken.   Dankzij afmeting (met dank) ontvangen van een forumlid en waf afkijken op foto's (http://www.garesbelges.be/hogne.htm)  heb ik dit ontworpen :



Wel zeer veel last van extrusie problemen met de printer, midden in de print 'tikken' en geen filament meer - dus print verloren.   Snelle interventie en filament unloading/loading kan het redden.
Geen idee waarom dit gebeurd, misschien iets met de 0.25 nozzle.   

Ook een stootblokje mag niet ontbreken.   


perk

na ettelijke avonden begint het ballasten op iets te trekken:



vooraan zie je ook 1 van de geprinte NMBS seinen.   Die werkt momenteel ook echt  :o :o

Centraal zit er een Arduino Mega met DCC ontvanger, die stuurt serieel commando's naar een Nano voor alle wissels met servo's te bedienen en naar andere arduino's (nog te bouwen)  voor de seinlichten.

Tegenspoor en zacht in/out faden van de lichten zit geprogrammeerd in de Arduino code.

De hele intelligentie van de baan zit wel in iTrain dat via een oude CS2 de baan stuurt, zowel voor locs, wissels en seinen.


Alan On Track

Citaat van: perk op 05 november 2021, 14:27:45 PM

foutje is dat de afstand tussen de sporen eigenlijk veel te klein is voor een perron vind ik.   Mits een grotere tafel had dit anders gemoeten

Is het geen optie om de perrons aan weerszijden van de twee sporen te plaatsen in plaats van ertussen? Dan kan je het perron breder maken. Verder gezellig projectje  :)
Modelbouw is een kunst

perk

oh ja, er komt er nog eentje in het midden van de tafel die dubbel zo breed is .  Inderdaad kwestie van wat plaats voor de abri te hebben.

perk

#7
gisteren aan de brug over de beek gewerkt.   Oorspongkelijk gebaseerd op de spoorwegbrug in Muizen https://www.hln.be/mechelen/spoorwegbrug-muizen-wordt-vervangen-door-nieuw-exemplaar-stationsberg-acht-maanden-lang-afgesloten-voor-verkeer~a1687127/

Ik heb daar in mijn jeugd gewoond en later vele malen met de auto en toegeknepen billen overgereden. 
De betonstructuur vind ik nogal zwaar dus wat foto's op het internet gekeken en aangepast.   Het vakwerk onderaan is gebaseerd op foto's van een soortgelijke brug richting Mechelen.
De voetpaden heb ik weggelaten, het eerste ontwerp had ze maar dat viel op mijn kleine baan nogal groot uit.

De wegen op de baan gaan overal smalle kasseibanen zijn, zonder voetpaden.   Ze moeten de trein maar pakken he  ;D ;D



Het bruggehoofd gaat met slater bakstenen en beton afgewerkt worden. 


Metpetergaathetbeter

aan Melle Vogelhoek (wat een naam) stond ongeveer iets wat er op trok zonder die ijzeren delen (weliswaar minder breed, ik dacht dat onze betreurde loebas of ergens zette of was het Rik Martens ?

perk

voor zover ik kon lezen, is een constructie met vakwerk aan de zijkanten eerder zeldzaam voor wegenbruggen en meer voorbehouden voor treinen.

Echter de sfeer van een gietijzeren brug mocht niet ontbreken op de baan, mits wat dichterlijke vrijheden...
Ik ging elke dag over de 'stationsberg' naar school zoals het hier genoemd werd, en toch waren er nog geen goede rails aan de zijkant enkel eens simpele rail.
Deze brug deelde Muizen in 2, je had 2 parochies en we spraken over 'die van over den berg'

'k heb begrepen dat beide bruggen nu weg zouden zijn, maar ik ben nog niet gaan kijken. 

onwezelijk hoe het echt vroeger was he, ergens 1905 schat ik? : http://www.garesbelges.be/images/antw/muizen_001.jpg


perk

rustig vooruitgang, ik heb geen goesting voor TV te kijken 's avonds dus meer vrije tijd



bijna alle ballastering is gedaan.   de rails 'roest' ik later wel eens.



De brug staat op haar plaats, elk bruggehoofd bestaat uit een vast stuk op de tafel en een uitneembaar deel.   Gemakkelijker af te werken zo.
De goederenloods is gebasseerd op die in Asse, zelf opgemeten.



de perrons beginnen iets vorm te krijgen, domme fout was tijdens het lijmen niet opnieuw het NEM vrije ruimte profiel te gebruiken ter controle.  Dus het is ietje te nipt.   Ik controleer beter elke loc voor ik ze opnieuw laat lopen.   

De kleur van het grind is een discussiepunt geweest.  Volgens mijn vrouw waren die vroeger aan de rose kant terwijl ik denk dat het meer een ijzererts kleur was.   Oude foto's geven iets duidelijkheid maar kleuren vergaan he.

Dit is gewoon fijn zand van de doehetzelf zaak, gekleurd naar eigen goesting en daarna gedroogd op de chaufage.   Ik ga dit toepassen voor ander grind en 'modder' later.

De absolute beginner

Citaat van: perk op 16 november 2021, 17:29:23 PM
rustig vooruitgang, ik heb geen goesting voor TV te kijken 's avonds dus meer vrije tijd


Morgenavond toch wel naar de Grote Kleine Treinencompetitie hé?

Cyriel

svvander

Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

perk

Citaat van: De absolute beginner op 16 november 2021, 17:30:59 PM


Morgenavond toch wel naar de Grote Kleine Treinencompetitie hé?

Cyriel

oh ja, daar maak ik uitzondering voor.

Van de discussie onthoud ik me.   :o 'k heb zoal mijn mening over ontbijttafels met treinen en begrijp de jury niet helemaal.
Maar het is wel leuk om naar te kijken.