Super 8

Gestart door janieburton, 04 november 2021, 01:45:12 AM

Havoc

Ja jong.... Dat heeft te maken met hobby's.

Ja, fotograferen met film kost meer. Maar het is een hobby. Moest het geld op brengen, dan was het werk geweest. Ik heb hier (onder andere) een 4x5 camera, stuk of 8 lenzen en een hoop accessoires en heb er al dozen film doorgedraaid. En niet 1 foto die ik aan iemand durf laten zien. Ook verschillende digitale toestellen en duizenden digitale foto's waarvan ik er ook geen enkele durf laten zien. Maar zo'n fototoestel met film dat is een plezier om vast te hebben en te gebruiken. Vergeleken met zo'n computer die foto's neemt is de beleving niet te vergelijken.

Kostelijk? Ja zeker. Maar eerlijk gezegd, het is een hobby en ik let wel op dat ik daarvoor geen boterham minder moet eten. Ben de voorbije week 4kg bijgekomen en dat is niet van de honger.

En mijn treinen? Durf ik ook aan geen kat laten zien. Zit ook een hoop geld in. Met wat geluk verkopen ze het 2-de hands als ik mijn kist in ga. Maar voor hetzelfde geld gaat het allemaal de container in. Een hobby is voor de ene iets heel normaal en voor de andere een geldverslindende psychische afwijking. Ik begrijp ook niet waarom iemand postzegels kan verzamelen. Of gaan dansen. Of gaan vissen. Nochtans, een "deftige" hengel kost zeker zoveel als een loc! En postzegels zijn al voor miljoenen over de toonbank gegaan.

Je kan niet alles rationeel bekijken. Je kan die vraag "waarom?" zo in alle richtingen wringen. Waarom kopen we treintjes en maken we banen? Je kan een gemaakte baan kopen. Veel eenvoudiger. En je kan toch evengoed in je zetel zitten en naar een programma daar over kijken met een pint in je hand? Veel goedkoper en eenvoudiger. Of je kan gewoon in de zetel zitten de hele dag.

OK, bij mij is het tegenwoordig niet veel meer dan in de zetel zitten naar tv gapen of achter de pc zitten surfen. Volgens mijn huisarts is een hoop pillen de oplossing en ga ik me daarvan beter voelen. Als ik dan zeg dat ik me met een paar pinten ook beter voel is ze kwaad. Zal wel de penopauze zijn of zoiets....

Misschien moeten we eens een foto-uitstap met film camera's organiseren onder MSM leden? We zijn al zeker met 3 :D En al zeker 2 onderwerpen om over te babbelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 04 november 2021, 19:54:35 PM
En niet 1 foto die ik aan iemand durf laten zien.

Je hoeft je toch niet te schamen voor jouw eigen naaktheid Johan!  ;D ;D ;D

;)

De absolute beginner

Johan, dàt bedoel ik dus!
Nog zoiets: onlangs twee maand geen zakgeld als "afbetaling" voor 2 rolletjes te laten ontwikkelen! Nu ja, dat was wel extreem duur, maar toch.
Op het ene stonden er een aantal foto's van de Ijzertoren: Op enkele na bijna allemaal mislukt. Tegenlicht+ TTL-meting+ een jeugdige, ietwat overmoedige "fotograaf"= een pracht van een silhouet... Waarom grijp ik niet naar iets gemakkelijker? Omdat het zodanig plezant is.

Die foto-uitstap is nog niet eens zo'n slecht gedacht :D!

Cyriel

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 04 november 2021, 21:39:44 PM
Citaat van: Havoc op 04 november 2021, 19:54:35 PM
En niet 1 foto die ik aan iemand durf laten zien.

Je hoeft je toch niet te schamen voor jouw eigen naaktheid Johan!  ;D ;D ;D

;)
Ik zou je niet in verlegenheid willen brengen Rudy :D

Zonder zever, mij is het meer te doen om met die oude mechaniek bezig te zijn. Ik heb totaal geen artistiek gevoel. Lig er niet (meer) wakker van.

Citaat van: De absolute beginner op 04 november 2021, 21:47:32 PM
Nog zoiets: onlangs twee maand geen zakgeld als "afbetaling" voor 2 rolletjes te laten ontwikkelen! Nu ja, dat was wel extreem duur, maar toch.
Op het ene stonden er een aantal foto's van de Ijzertoren: Op enkele na bijna allemaal mislukt. Tegenlicht+ TTL-meting+ een jeugdige, ietwat overmoedige "fotograaf"= een pracht van een silhouet... Waarom grijp ik niet naar iets gemakkelijker? Omdat het zodanig plezant is.

Die foto-uitstap is nog niet eens zo'n slecht gedacht :D!
Zelf ontwikkelen is de boodschap en goedkoper. Maar ja, je moet eerst natuurlijk al het materiaal bij elkaar sprokkelen. En als je dan nog wil afdrukken... nog meer materiaal, plaats en kosten.

Tegenlicht is niet eenvoudig. Ga ik ook dikwijls de mist in.

Je bedenking van "waarom grijp ik niet naar iets gemakkelijker" is ook zo'n vraag zonder antwoord. Moest het te gemakkelijk zijn dan zouden we het ook niet prettig vinden. Het goeie gevoel als er dan eens iets geslaagd is zou veel minder zijn. Je kan fotograferen met je telefoon en dat is bijna altijd geslaagd, kost "niks" en je kan er honderden nemen voor dezelfde prijs. En toch zie je van al die foto's nauwelijks iets. Onlangs nog een collega waar de telefoon van tegen de grond gegaan was. Heeft dagen bezig geweest om de foto's van jaren er af te halen. Zo belangrijk waren die foto's. En toch was er geen backup van?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

De absolute beginner

Het was kleur. Dat is voor zelf te ontwikkelen veel te moeilijk en te kritisch.

Een afdrukdoka heb ik al. Een ontwikkeltank en wisselzak nog niet. Wou geen negatieven verspillen. Over een maand komt dat ook in het reine  :).

Dus heeft dergelijke prijzen vergelijken weinig nut. De verschillende prijzen tussen films, tot daar aan toe.
Allee, dat denk ik toch...

Cyriel