Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

november nummer van Le Train

Gestart door erik de noorman, 03 november 2021, 17:46:49 PM

janieburton

Citaat van: Dirky op 04 november 2021, 22:51:27 PM
Citaat van: janieburton op 04 november 2021, 22:36:37 PM
Citaat van: doomslu op 04 november 2021, 21:18:16 PM
Haha, van een modelbaan kan je niet stiekem foto's maken voor een reportage hoor.  ;D
Wees gerust, de makers zijn allemaal, terecht, fier over hun creaties en laten het fotograferen toe.

Dat ze allemaal fier over hun creatie zijn dat kan ik geloven en dat ze die graag laten fotograferen kan ik me inbeelden; maar het gaat niet over stiekem foto's maken, maar over het publiceren van die foto's.



Gij kunt nogal een tapke zagen! Als een reporter foto's komt maken is dat zeker niet om in zijn toilet te hangen !

Dat kan zijn.

Ik vind dat iedereen recht heeft op een vergoeding voor zijn werk als dat via een foto gepubliceerd wordt of het nu een beeldhouwwerk is of een modelbaan.



 

Floris

Tis gewoon journalistiek he, foto's publiceren als er ergens wat te zien geweest is. In principe mag dat gewoon, bij een gebouw op een foto vraag je ook geen toestemming aan de architect of metselaar. Misschien dat er bij een schilderij nog wat grijs gebied is maar een object als een modelspoorbaan kun je op zoveel manieren fotograferen dat t auteursrecht van een foto wel duidelijk bij de fotograaf ligt, omdat die nogal flink invloed heeft op hoe t plaatje eruit komt te zien.


krispy

Eigenlijk zou iedereen dan moeten stoppen met fotos op sociaal media te plaatsen want eens daarop zijn ze voor iedereen bruikbaar, daar wordt blijkbaar niet over nagedacht

Als je daarna probeerd te procederen verlies je in 95%van de gevallen toch ,de reactie van het gerecht is dan , je moest alles maar niet openbaar hebben gezet , zijn al verschillende gevallen bekend in de reclame wereld .

Eenige wat je kan doen is ze publiceren met watermerk in , dat kan er(nog) niet uit gehaald worden en moet de gebruiker dat maar bijnemen

Ik snap wel dat met de persoon in kwestie zou moeten verwittigen dat het gaat gebeuren , maar verder ....
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

misschien stoppen met de krant,magazines lezen want daar teksten,ideeën, foto's ook over zonder dat daar de vraag/ toestemming voor was m.a.w een woordwisseling als een straatje zonder eind .....(oei ik zondigde ook) ;)

rgp

Janie,

Je spreekt over een vergoeding en dat is belastingsvrij dus.

Als je iets maakt en je leurt ermee om in de boekjes staan, zou men eigenlijk als zelfstandige moeten worden beschouwd.

Wat was is het verschil tussen iemand die een modelbaan maakt en geld opstrijkt omdat het in de smaak valt en iemand die aardbeien kweekt en ze verkoopt ?  Voor mij geen.

Roland

janieburton

#20
Roland,

Ik krijg elk jaar via Sabam een vergoeding voor auteursrechten voor zaken die ik in de jaren 90tig heb gedaan; ik was  geen zelfstandige ik was gewoon werknemer in een bedrijf zoals nu nog, wat ik toen artistiek deed was gewoon een leuk tijdverdrijf.

Voordat Sabam de vergoeding voor auteursrechten stort houden ze de bedrijfsvoorheffing af en het jaar daarop vul ik het bedrag van mijn netto vergoeding die ik heb ontvangen in op mijn belastingsbrief onder de desbetreffende rubriek.(Sabam stuurt een document of digitaal de gegevens wat ik heb ontvangen naar de belasting zoals elke werkgever dit doet bij de werknemers)

 

Val-Rikard

Citaat van: rgp op 05 november 2021, 12:05:08 PM
Janie,

Je spreekt over een vergoeding en dat is belastingsvrij dus.

Als je iets maakt en je leurt ermee om in de boekjes staan, zou men eigenlijk als zelfstandige moeten worden beschouwd.

Wat was is het verschil tussen iemand die een modelbaan maakt en geld opstrijkt omdat het in de smaak valt en iemand die aardbeien kweekt en ze verkoopt ?  Voor mij geen.

Roland

Wat hebben modelspoorhobby, leuren, geld opstrijken en aardbeien verkoop met elkaar gemeen ?
Niets, behalve uw bijdrage in dit draadje die naar mijn inzien iets weg heeft van leuren met zever, al of niet zelfstandig.

Rik


Metpetergaathetbeter

stel eens voor dat de citaten ook auteursrechten opbrengen? Er is een uitleg voor gegeven, als personen menen benadeeld te zijn dan moeten ze zich beraden of.....