Voeding

Gestart door janieburton, 31 oktober 2021, 16:20:20 PM

janieburton

Ik weet dat hier ooit een topic over was maar ik vind deze niet terug.

Ik heb een 2 tal oude "tower" computers gekregen en heb de 2 voedingen eruit gehaald.

Elke voeding heeft verschillende secundaire spanningen en vermogens.

Nu is de vraag of het de moeite loont om deze bij te houden en te gebruiken en is het veilig om deze als voeding voor een DCC besturing of DCC booster voeding te gebruiken of is dat niet aan te raden deze te gebruiken. Ze lijken mij op het eerste zicht wel veilig.

Ik veronderstel dat in die voedingen ook een kortsluitbeveiliging in zit
 

Gerolf

Ze zijn bruikbaar, maar de kortsluitbeveiliging is een probleem:
Die voedingen kunnen (naar modelbouwnormen) enorme stromen leveren: 20 ampère en (veel) meer ...
Als je te dunne draad gebruikt naar iets wat kan kortsluiten, krijg je gloeidraad ...

Een ander mogelijk probleem om zoiets als voeding voor een DCC-booster te gebruiken: "slechts" 12 Volt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Eens met Gerolf. Het lijkt wel lekker goedkoop om zo'n gekregen voeding te gebruiken, maar je krijgt problemen met de beveiliging.
Je koopt beter een schakelende voeding van Meanwell met de juiste spanning en stroomwaarde. Die zijn helemaal niet zo duur en hebben een ingebouwde stroombeveiliging.
Ook even opletten wat voor boosters je hebt. Sommige werken niet op gelijkspanning maar hebben juist wisselspanning nodig uit een transfo.

raf

voor niet baan spanning gebruik ik 12 volt 6 amp voedingen
voor baan spanning gebruik ik die met de DR5000 is mee gekomen
ik betaal wel iets meer voor de regelbare voeding

je kunt ook zo maar een computer voeding niet gebruiken
er moet  ergens een weerstand en een condensator gebruikt worden voor de spanning goed draad

gewoon naar de ijzer boer brengen dan krijg je der nog iets voor
voor de rest tegevaarlijk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Dank voor de info, ga de voedingen weggooien.

Citaat van: raf op 01 november 2021, 09:40:36 AM

gewoon naar de ijzer boer brengen dan krijg je der nog iets voor

gr raf

Heb spijtig geen ijzerboer in mijn buurt.   
 

dani

Ik heb nog enkele van die voedingen gehouden en met deze toevoeging kan je er wel wat mee doen !
Niet te veel bricoleren, en toch de nodige aansluitinge EN ZEKERINGEN ter beschikking !

https://www.benl.ebay.be/itm/282759481392?hash=item41d5c74830:g:CRsAAOSwJtdaJPgq

+12v
-12v
5v
3.3v
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Vooral SNELLE zekeringen!  ;)
20 A, brrr!  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Alberke op 03 november 2021, 11:46:07 AM
Vooral SNELLE zekeringen!  ;)
20 A, brrr!  :D

Hangt ervan af wat je er mee voedt. Als je belasting met een hoop condensators aan de ingang is uitgerust neem je beter trage zekeringen of je gaat regelmatig zekeringen mogen vervangen zelfs als alles in orde is. Best is alles in kringen onderverdelen en aparte aangepaste zekeringen per kring. 20A is voor zo'n voeding nog relatief laag. Ben eens gaan piepen naar die psu die hier opzij ligt van de vorige pc:
+12V 20A
+12V 18A
+5V 46A
+3.3V 28A
Maar het maximaal vermogen van alle uitgangen tegelijk is "maar" 580W. Soms moeten die voedingen wel een minimale belasting zien om te werken.

Het bordje in de link van dani is voor een ATX voeding met 20-pin connector. Er zijn ook ATX voedingen met 24-pin of met een 20-pin EN een aparte 4-pin met nog een 12V op. De -5V hebben ze spijtig genoeg niet beschikbaar gemaakt...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

"Best is alles in kringen onderverdelen en aparte aangepaste zekeringen per kring"
Dat zou vanzelsprekend moeten zijn maar ja...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

Citaat van: Alberke op 03 november 2021, 13:24:07 PM
"Best is alles in kringen onderverdelen en aparte aangepaste zekeringen per kring"
Dat zou vanzelsprekend moeten zijn maar ja...

Zou moeten, inderdaad maar het is helaas niet voor iedereen zo evident....
Veel mensen zijn bang van elektriciteit en sommigen zijn dan weer overmoedig of onwetend.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 03 november 2021, 11:04:27 AM
Ik heb nog enkele van die voedingen gehouden en met deze toevoeging kan je er wel wat mee doen !
Niet te veel bricoleren, en toch de nodige aansluitinge EN ZEKERINGEN ter beschikking !

https://www.benl.ebay.be/itm/282759481392?hash=item41d5c74830:g:CRsAAOSwJtdaJPgq

+12v
-12v
5v
3.3v

Dani,

Dank voor de link, ga ik bestellen.

Bijkomend vraagje:

Zijn zelfs snelle zekeringen ook niet te "traag" voor electronische scakelingen?

Is een electronische "crowbar" dan ook niet aangewezen om na het schkelinkje van in jouw link, te plaatsen om zo de electronica te beschermen?

Zijn er ook nog afvlakings condensaters nodig?
 

dani

Hoe je het ook bekijkt, een zekering is altijd "te traag", je zou al moeten ingrijpen op het moment dat de stroom stijgt.    Anderzijds kan je wel je zekeringen net zo danig uitmeten dat ze  niet overgedimensioneerd zijn.   Een zekering van 20A in een stroomkring die maar 5A mag voeren is overgedimensioneerd.  Ze zal anderzijds wel beschermen tegen een kortsluiting maar niet tegen een kleine overbelasting.   Anderzijds is een snelle zekering van 5A ook niet de zaligmakende oplossing daar want die gaat regelmatig "petsen" dan .   Ofwel ga je "traag" met 5A ofwel snel moet bvb 10A.    Moet je voor jezelf wat bepalen.
Je "crowbar" gaat eigenlijk zorgen dat  de zekering  doorslaat door een kortsluiting, wanneer ze een bepaalde stroom detecteert.   Dus ergens wel een beetje extra bescherming, maar  ook niet perfect want als er meerdere circuits op je kring aangesloten zijn dan gaat ze pas triggeren als je echt over de drempel gaat en die is dan moeilijk te bepalen.
Zoals Hugo (Alberke) aanhaalt : ideaal zou je ELK circuit of project (verbruiker)   op je voeding apart beveiligen, maard at is flink wat reken- puzzel- en knutselwerk dan.   Moet je voor jzelf uitmaken of het je dat waard is natuurlijk.    Ik probeer sowieso elke "projectje" op de baan (lokaal) zijn eigen beveiliging te geven in zijn voedingsdraden, en dat in combinatie met de algemene beveiliging op de stroomvoorziening (voeding).


In principe is een PC voeding voldoende gestabiliseerd om geen condensatoren nodig te hebben, maar kan het kwaad om er toch ene te zetten ? Niet echt...  het kost gewoon wat meer
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Crowbars zijn eigenlijk overspanningsbeveiligingen (Transient Voltage Suppressor, varistor, gasontlading...) die als de spanning te hoog oploopt de voeding kortsluiten om zo de zekering te doen springen en de boel veilig te stellen. Vrij brute beveiliging, dat wel. Relatief lastig om dimensioneren want je wil niet dat de spanning eerst zo hoog oploopt dat je elektronica er stuk van gaat voor de crowbar aanslaat. Ik denk dat je er kan van uitgaan dat dit reeds in de pc voeding zelf voorzien is.

Een pc voeding is stabiel maar heeft behoorlijk wat ruis. Bij gebruik in een pc worden die spanningen bijna nooit zo gebruikt maar eerder als een ingangsspanning voor een volgende regelaar. Dus wat HF ontkoppeling kan zeker geen kwaad. Denk ook dat die voeding heel waarschijnlijk zwaar onderbelast wordt en dus niet optimaal werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton