Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

DRINGEND ... Ecos probleem (geen vermogen)

Gestart door dani, 25 oktober 2021, 18:32:20 PM

dani

Ik zit hier met een probleem met mijn ECOS II

Hij start normaal op, heeft de laatste firmware versie en alles lijkt te werken.

MAAR...
Vanzodra ik een trein op de sporen zet  (hoofd- of programmeerspoor) en bvb de lichtjes aan doe, of probeer te rijden,
gaat het even zoemen, flikkert het display kort en gaat hij dan in  "Boostershutdown".

Het lijkt wel alsof hij niets van vermogen kan leveren...

Heeft iemand hier ervaring mee ?  Zijn dit de eindtrappen die om zeep zijn ?  Of een ander probleem ?
Of zou het aan de voeging kunnen liggen ??

Hopelijk is het niet erg,  hij heeft een hele tijd in de kast gestaan en daarvoor deed hij het wel nog goed

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Booster cutoff staat ingesteld op 3000 mA  dus dat zou moeten genoeg zijn om een lokje te laten rijden toch ?

HW versie 2
SW versie 4.2.8

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Eens hij meer dan pakweg 80-90 mA moet leveren zakt de spanning  (volgende se ingebouwde monitor) van 19 Volt  (ingesteld op voeding)  tot ergens tussen 12 en 14 volt vlak voor hij "afslaat".

Ik vrees toch voor de eindtrappen ....   

Kan iemand bevestigen ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Citaat van: dani op 25 oktober 2021, 18:32:20 PM
Zijn dit de eindtrappen die om zeep zijn ?  Of een ander probleem ?
Of zou het aan de voeging kunnen liggen ??
Zou beide kunnen, kun je de voedingsspanning meten als je hem in bedrijf zet?
Of belasten met een weerstand?
Als ik het me goed herinner zit er aan de voeding een stekker met concentrische contacten.
Daar zul je even je fantasie moeten gebruiken om te meten.
En als die spanning in elkaar zakt bij het aanzetten, dan weet je het wel.
Zo niet dan is opzeker de eind trap overleden.

grt Piet.

dani

Het is dus de voeding.
Met de ecos aan een labovoeding op 18v werkt hij perfect.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB


dani

Citaat van: PietB op 25 oktober 2021, 22:05:39 PM
Klasse.
Bedankt om mee te denken Piet.
Toen ik de voltmeter er bij haalde zag ik bijna meteen waar het mank liep.

Ik heb intussen de voeding eens geopend en ik zie op het eerste zicht niks mis, maar toch blijft hij "dippen" bij de minste belasting.

Enfin....  intussen is de nieuwe  al besteld bij Lippe .
De ESU 50119  kost wel wat (ruim 80€)  maar dan heb je wel een 7A stabiele voeding, dus nog wat "extra"  voor eventuele accessoirekes. en MET garantie   :)


Hopelijk is die er snel, want nu kriebelt het wel om weer eens wat te gaan rijden .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: PietB op 25 oktober 2021, 21:35:59 PM
Als ik het me goed herinner zit er aan de voeding een stekker met concentrische contacten.
Daar zul je even je fantasie moeten gebruiken om te meten.
Nou ja, veel fantasie was er niet voor nodig...  ik heb altijd wat losse voedingsstekkers en socketjes in huis due snel een "aftak moduletje" in elkaar gesoldeerd en klaar.
Ik denk dat ik dat ook ga behouden en er met 2 draadjes een "vast" voltmetertje aan solderen om zo ten allen tijde de voedingsspanning te kunnen aflezen ook al hangt de voeding zelf onder de baan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani gelukkig is het opgelost
maar van de 18 volt aftakken om de voeding spanning af te lezen is eigenlijk onzin
je leest daar niet de baan spanning mee af en die zou je wel info kunnen geven
je kunt perfect 18 volt hebben en maar 12 volt op de baan
de ecos zelf heeft een ingebouwde optie waar je de baan spanning kunt zien maar ja kopje weer want waar zit die ????
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Dat weet ik, Raf.
En ik weet ook waar die baanspanning monitor zit .
En heb die ook gebruikt !   Daarmee heb ik in eerste instantie gezien dat de  baanspanning plots zakte vaan 12Volt indien ik meer dan pakweg 80 mA  stroom trok op de rails.
Dat scherm  "bevriest" dan die waarden net op het moment dat de ecos in kortsluitbeveiliging gaat (wat in dit geval niet correct is maar het werkt wel)

Daardoor ben ik ook gaan meten op de voeding.  Want als de ecos zelf kapot zou zijn dan zou de voeding op 19V blijven.
Dat was dus niet het geval.    Het was de voeding zelf die  ineens in elkaar stuikte als ze wat extra moest leveren .


Dus ja , ik heb dezelfde redenering gevolgd als jij , maar net dat ene stapje verder.


PS: die monitor zit in het hoofdmenu van de Ecos nu, vroeger zat dat onder de instellingen.  ( knopje bovenaan rechts tussen de instellingen en de help knoppen, pictogram met 3 verticale schuivertjes zoals een equallizer)   En die toont nu ook de gegevens van eventuele aangesloten ESU boosters  (als die terugcommuniceren natuurlijk)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 26 oktober 2021, 12:01:28 PM
Dat scherm  "bevriest" dan die waarden net op het moment dat de ecos in kortsluitbeveiliging gaat (wat in dit geval niet correct is maar het werkt wel)
Het zou kunnen dat de kortsluitbeveiliging zich niet baseert op een te grote stroom, maar op de spanningsdaling die daarvan het gevolg is.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 oktober 2021, 12:48:42 PM
Het zou kunnen dat de kortsluitbeveiliging zich niet baseert op een te grote stroom, maar op de spanningsdaling die daarvan het gevolg is.

Inderdaad Klaas, dat is zo...  Daarom zei ik ook dat die benaming/term niet echt klopt hier
En bij het inelkaarstuiken van de voedingsspanning  zie ik zo eerst het Ecos scherm even flikkeren en dan herstellen eens de spanning op
de sporen wordt afgeschakeld, alsof het een kortsluiting zou zijn.
Daarom dacht iki in eerste instantie ook aan een probleem met de sporen of loks of eindtrappen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

op de club hebben ze ook een ecos maar ik weet niet of je die ecos niet appart kunt voeden en daar dan een booster in kunt pluggen voor de baan spanning
want dan gebruik je de voeding van de ecos alleen maar voor het programmatie spoor en de ecos zelf

maar ik kan verkeerd zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Citaat van: raf op 26 oktober 2021, 15:16:00 PM
op de club hebben ze ook een ecos maar ik weet niet of je die ecos niet appart kunt voeden en daar dan een booster in kunt pluggen voor de baan spanning
want dan gebruik je de voeding van de ecos alleen maar voor het programmatie spoor en de ecos zelf

maar ik kan verkeerd zijn

gr raf
Je kan inderdaad met boosters gaan werken, maar in de ecos zit een 4A booster in, dus wil ik die ook gebruiken.  Ook voor het aparte programmeerspoor  (dat werkt trouwens nu ook niet ).  Waarom zou je een centrale van ruim 650%u20AC  gaan "verhakkeld" gebruiken   en dan nog eens  290%u20AC voor een booster betalen   als je gewoon een nieuwe voeding kan kopen ?

Maar ik snap wat je bedoelt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.