Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

wat is een zelfdenkende wissel?

Gestart door catweazle, 08 november 2006, 12:42:07 PM

catweazle

Hallo allemaal,

Wai is een zelfdenkende wissel wat kan je ermee en hoe pas je dat toe op je baan?

b.v.d. Edwin

catweazle

Oeps.....weer mijn handteking AAN laten staan....sorry..[:I]

Tom

Zijn dat die dingen van Fleischmann?
Die wissels zouden waneer 2 treinen afkomen bij een wissel een van de 2 laten stoppen zodat de andere kan door rijden, maar meer weet ik er ook niet van.
Tom

ysbeer

De zelf denkende wissel van fleischman kijkt naar de stand van de wissel en verbind alleen het spoor wat is aangesloten door de wissel met de toekomend spoor.
dus staat de wissel rond dan kun je als er spanning staat op de toevoerende rails alleen rond,omdat die rails is verbonden met de toevoer rails.de rechte rails (dus recht door)is niet verbonden.
staat de wissel recht dan is het net anders om.

wim ysbeer

Frank_N

Je kunt met die optie de wissel als een soort "richting relais" gebruiken.
De wissel bepaalt dan waar je rijspanning naartoe gaat. Stopwissel functie, zou je het kunnen noemen. Bij Minitrix werkt het ook zo. Van de andere merken weet ik het niet, maar neem aan dat het niet veel zal schelen.
Mijn persoonlijke gedachte is de optie niet te gebruiken, en voor  het schakelen separate relais daarvoor in te zetten, deze kunnen meestal meer stroom verwerken dan de flinterdunne contacten van je wissels.

Frank.
Groet van Frank

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

De zelf denkende wissel van fleischman kijkt naar de stand van de wissel en verbind alleen het spoor wat is aangesloten door de wissel met de toekomend spoor.
dus staat de wissel rond dan kun je als er spanning staat op de toevoerende rails alleen rond,omdat die rails is verbonden met de toevoer rails.de rechte rails (dus recht door)is niet verbonden.
staat de wissel recht dan is het net anders om.

wim ysbeer

Moet je wel de draadbruggen tussen de rails verwijderen, want anders werkt dit principe niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Catweazle,

in je onderschrift staat: ....wisselstroom.
Betekent dat dat je met M?rklin systeem rijdt? In dat systeem bestaan geen denkende wissels.

INFO

Maar daar staat bij schaal op Spoor N [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Spoor N op wisselstroom? Het moet toch niet gekker worden.[8D]

catweazle

Lol.......jullie hebben gelijk er staat nog wisselstrooom. Tja ik ben beginner he. Zal het meteen aanpassen.