Aanpassing baanplan en meer

Gestart door Jean, 07 november 2006, 21:24:45 PM

Jean

Sinds ruim twee jaar bouw ik met enige regelmaat aan het huidige baanplan. Hoewel de baan nog niet voor de helft af is, verveelden sommige delen van het plan reeds. Ook zijn een paar nadelen van de huidige opzet naar boven gekomen die om een oplossing vragen. Zo wordt de baan en het rijdend materieel in mijn ogen aan (teveel) stof blootgesteld en is de verlichting (en presentatie) van het geheel eigenlijk wat onder de maat. Tijd dus voor enige veranderingen in de oorspronkelijke opzet.

Met de veranderingen is inmiddels begonnen... en dat leidt in eerste instantie tot een bende.
Een paar fotootjes.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2833.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2835.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2837.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2839.jpg


Wordt vervolgd,

Groet,
Jean

Robert van den Broeken

#1
ziet er veelbelovend uit man , als ik al dat rails zie liggen , heb je mischien ook een plaatje vvan je ong. baanplaan wat is je thema welk tijdperk ?

Greg

#2
Als ik het goed zie staan er in zijn vitrinekast veel V 200/V 200.1/ V220/V221 dus als het tijdperkgebonden is zal het III zijn. + nog andere tijdperken mss.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Jean

#3


Boven(op) het schaduwstation is een Duits geori?nteerd stationsgebied gepland in TP-4.(De locs hebben reeds de computernummering) Hoofdzakelijk diesels zullen dit station aandoen. Tevens is er ruimte voor stationering van een aantal locs en wagens. Elektrificatie van de spoorlijn is nog in beraad.

Vanaf het station kan in beide richtingen naar het schaduwstation worden gereden. De route er naartoe is vanaf ??n zijde langer dan vanaf de andere zijde. Vanuit het schaduwstation kan een trein, zonder gekeerd te hoeven worden, naar het station (door)rijden.
Het huidige enkele spoor in de sporenspiraal zal verdubbeld worden. Het buitenste spoor (met de grootste boogstraal) is gereserveerd voor stijgende treinen. Het kan zijn dat er vanwege ruimtegebrek voor de aanleg van een dubbelspoor, een nieuwe sporenspiraal moet worden gebouwd....




In grote lijnen is dit het railplan voor niveau 0. Het schaduwstation (niveau -1) is niet afgebeeld.
Het plan is op het plaatje overigens afgebeeld als een ?gesloten? plattegrond. In werkelijkheid is het middendeel open en worden/zijn alle sporen langs de wanden van de ruimte gelegd.    

Groet,
Jean  


Jean

#4
Vervolg van de plannen en belevenissen

Het breekwerk is grotendeels afgerond, het eerste opbouwwerk is weer begonnen.


Afgeschermd schaduwstation als voorbeeld
Het schaduwstation (niveau -1) is, met uitzondering van de in/uitgang, geheel afgesloten en in principe stofvrij. Aan de voorzijde is dit ?ondergrondse? station voorzien van verschuifbaar plexiglas. Om de baan ook op niveau 0 voor stof af te schermen, wordt een overkapping geconstrueerd onder het schuine zolderdak met aan de voorzijde, conform het schaduwstation, verschuifbaar plexiglas. Met deze constructie wordt het grootste deel van de baan afgeschermd. Niet afgeschermd is dan alleen het dubbelsporige traject langs de drie overige wanden van de zolder. Dit traject is echter eenvoudig en snel schoon te houden. In hoeverre dit ?buitengebied? van de baan wordt aangekleed, is nog in beraad.
De hoogte van de overkapping zal iets meer gaan bedragen dan 50cm. Die maat is gebaseerd op de hoogte van het beoogde plexiglas waarmee de voorzijde wordt afgeschermd. Deze hoogtemaat garandeert voldoende ?inkijkruimte?.  De lengte van het plexiglas is 100cm. Niveau 0 is enigszins verlaagd, waardoor er wat meer ruimte is ontstaat onder het schuine dak. Door de lagere hoogte van niveau 0  (t.o.v. het schaduwstation) kan de stijging van de sporen met een iets lager percentage gerealiseerd worden. In de windingen zit nog wat ruimte voor een verdere beperking van de hoogte per winding.

Sporenspiraal
Nameten van de huidige sporenspiraal heeft geresulteerd in de conclusie dat er een nieuwe, bredere sporenspiraal gebouwd moet worden. De ruimte voor een grotere spiraal is met de huidige opstelling niet aanwezig. De oplossing wordt gevonden door het naar verschuiven van het hele schaduwstation met 20 cm. Om dit te realiseren is het 4e plateau (niveau-0) ingekort tot een lengte van 100 cm. Daarmee heeft dit plateau dezelfde lengte gekregen als de 3 andere plateaus. Naast ruimte voor een de ruimere sporenspiraal heeft dit als voordeel dat er geen gekunstelde constructie nodig is voor het plexiglas voor dit plateaudeel. De maten van alle 4 plateaudelen komen nu overeen met het plexiglas dat deze plateaudelen gaat afsluiten. De maat voor het sporenspiraal deel is afwijkend.
Per deel wordt een TL verlichtingsbalk vastgeschroefd. In totaal zijn 5 TL balken nodig, 4 stuks voor de ?normale? baan delen en 1 voor het deel waar de sporenspiraal in is opgenomen.

Binnenkort weer zullen weer wat foto?s geplaatst worden.


Groet,
Jean

Jean

#5

Foto's, bevindingen en vragen:


http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2852.jpg
De gecre?erde ruime door het opschuiven van het schaduwstation met 20cm

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2858.jpg
Om ongewenste geluiden te beperken zijn viltjes aangebracht. Benieuwd of het werkt.
Andere voorzieningen volgen nog  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2860.jpg
De ringleidingen worden weer aangesloten.  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2861.jpg
De ?vloer? is gelegd en het raamwerk voor de achterzijde is gemonteerd.
De sporen voorlopig uitgelegd.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2867.jpg
De andere kant op

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2869.jpg
Wel hoog zo op het eerste gezicht, die 50cm
Of zou het een kwestie van wennen zijn? Wie geeft advies?

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2870.jpg
Met dwarslat, op deze wijze te bevestigen of
het eerste deel evenwijdig met het dak en dan een horizontaal stukje?
Is twee meter overigens met ??n TL balk (80 cm) goed te verlichten? (Goed werklicht is gewenst) Wie geeft advies?    


Groet,
Jean

Greg

#6
Geen advies, maar wel zeggen dat het erg mooi lijk te worden [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

poco loco

#7
Jean,

Op het eerste gezicht lijkt die 50cm tussenruimte mij niet te veel.
Meer dan die tussenafstand lijkt de hoogte van die bovenbalk boven de grond mij belangrijk. Dat iemand met respectabele lengte niet scheef moet hangen of moet zitten om een goede inkijk te hebben.

W?l storend vind ik die vertikale tussensteun-balk. Is de volledige constructie niet aan het dak te bevestigen, zodat je ??n lange fries krijgt waarin een ononderbroken plexiglaswand past?

Groet, luc.

Tom

#8
voor de verlichting wordt er meer gebruik gemaakt van spotjes, maar TL buizen kunnen ook goed zijn, de vraag is of je het niet zal zien of het TL verlichting is.
Tom

Jean

#9
De hoogte is 1.30 meter en dat is wat te laag om staand de boel te aanschouwen. Als je (te) dichtbij staat, vanaf een zekere lichaamslengte, zul je door de knie?n moeten. Sowieso bekijk je staand de baan van de bovenzijde. Mooier is het om de modelbaan vanuit een lager perspectief te bekijken. Hiervoor heb ik de onderstaande praktische oplossing in petto.

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2872.jpg

Dan de staander. Dat is inderdaad een pijnpuntje dat ikzelf ook zo ervaar. Het te overbruggen deel is echter 4 meter en dat is te lang om zonder steun te overbruggen. Dat gaat doorzakken. Bevestiging aan het dak is geen re?le optie. De midden pilaar die er nu staat, staat er in ieder geval tijdelijk. Het is de bedoeling dat die vervangen wordt door een dunnere ronde houten pilaar, een dunne metalen of nog beter, een doorzichtig kunststof pilaar.
Een stevige doorzichtige ronde kunststof staander ben ik bij de bouwmarkt echter nog niet tegengekomen. Tips waar zoiets te koop is, zijn natuurlijk welkom.
Mogelijk valt een dunne houten of metalen pilaar die in de juiste kleur is geverfd en eventueel gefigureerd wordt door ??n of meerdere grote bomen, weg tegen een gekleurde achtergrond.  

Als het goed is zal de TL verlichting niet te zien zijn, desnoods zal de horizontale balk ?opgedikt? worden om te voorkomen dat de TL buis te zien zal zijn is.  

Volgens een ander draadje zou het moeten kunnen, maar van een dimschakelaar (en een speciaal soort TL buis) om TL licht te kunnen dimmen zal ik, denk ik nu, vanaf zien. Ik vond onderstaand stukje op de praxis site.


Dimmers
Vervang je normale schakelaar eens voor een dimmer. Dit maakt dat je het licht kunt aanpassen aan de omstandigheden. Zacht licht boven de eettafel om bij te eten, maar feller licht als je aan dezelfde tafel zit te werken, puzzelen, knutselen enz.
Het aanbrengen van een dimmer op een plaats waar nu een gewone schakelaar zit is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar het binnenwerk van de lichtschakelaar te vervangen door een binnenwerk van een dimmer. De keuze van de dimmer is afhankelijk van de lamp die er op aangesloten zit. Halogeenverlichting heeft een andere dimmer nodig dan een lamp met een normale gloeilamp. Let op! spaarlampen en tl-verlichting kun je niet dimmen.


Tot zover maar weer.
Wordt vervolgd.

Groet,
Jean

poco loco

#10
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad


Volgens een ander draadje zou het moeten kunnen, maar van een dimschakelaar (en een speciaal soort TL buis) om TL licht te kunnen dimmen zal ik, denk ik nu, vanaf zien. Ik vond onderstaand stukje op de praxis site.


Dimmers
Vervang je normale schakelaar eens voor een dimmer. Dit maakt dat je het licht kunt aanpassen aan de omstandigheden. Zacht licht boven de eettafel om bij te eten, maar feller licht als je aan dezelfde tafel zit te werken, puzzelen, knutselen enz.
Het aanbrengen van een dimmer op een plaats waar nu een gewone schakelaar zit is eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar het binnenwerk van de lichtschakelaar te vervangen door een binnenwerk van een dimmer. De keuze van de dimmer is afhankelijk van de lamp die er op aangesloten zit. Halogeenverlichting heeft een andere dimmer nodig dan een lamp met een normale gloeilamp. Let op! spaarlampen en tl-verlichting kun je niet dimmen.


Tot zover maar weer.
Wordt vervolgd.

Groet,
Jean




Als we het over hetzelfde draadje hebben is dat wel correct: TL's met daarvoor voorziene ballast kunnen perfect gedimd worden (=op mijn werk zo en wordt momenteel geinstaleerd in mijn toekomstige modelbaanruimte). Praxis is verkeerd!

groet, luc.

Jean


Jean

#12

In vrije uurtjes zijn weer wat vorderingen gemaakt


http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2922.jpg
Het onderste deel van de achtergrond is inmiddels bevestigd. Voor het in ??n stuk afsluiten van het schuine deel en het ?plafond? denk ik aan Russisch berkentriplex. Kenmerkend voor dit triplex is de buigzaamheid. (mits de nerf in de goede richting is gelegd).  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2923.jpg
Een gehanteerde methode  

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2960.jpg
Een begin is gemaakt met het leggen van kurk. ?Duga? placemets van Ikea, heel geschikt materiaal.
Ook  de plexiglas geleiders zijn aan de kast geschroefd. Het plexiglas is op de foto nog niet ontdaan van de groene beschermfolie

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2917.jpg
Voorbereidingen voor het bouwen van een nieuwe railspiraal voor boogstraal R5 en R6

http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT2961.jpg
Voor de bouw van de nieuwe railspiraal zijn stroken van 18 cm breed triplex (dikte 3,6mm) gezaagd. De uiteinden zullen onder een hoek van 45 graden afgezaagd. Resultaat zijn stukken triplex in de vorm van een gelijkbenig trapezium die vervolgens  ?baksteensgewijs? in een cirkelvormige achthoek worden gelegd en gelijmd.  De bovenzijde wordt afgewerkt met kurk. Er zijn bijna 3 windingen nodig voor het overbruggen van het hoogteverschil tussen het schaduwstation en de bovenbouw. Voor de hoogte instelling van de windingen worden draadeinden, moeren en plaatjes gebruikt. De railspiraal wordt op een onderbouw bevestigd en wordt tevens reeds voorzien van een raamwerk waar een stofvrije ?kast? omheen gebouwd gaat worden.

Wordt vervolgd.
Groet,
Jean



ysbeer

#13
citat poco loco

==================================================================

Als we het over hetzelfde draadje hebben is dat wel correct: TL's met daarvoor voorziene ballast kunnen perfect gedimd worden (=op mijn werk zo en wordt momenteel geinstaleerd in mijn toekomstige modelbaanruimte). Praxis is verkeerd!

groet, luc.

===================================================================


maar stel je van dat dimlicht van een GEWONE TL BALK niet te veel voor
mooier wordt het er zeker niet van,en soms gaat het regelmatig uit.

let wel ik heb het hier over huis tuin en keuken tl buis armatuur.
en dat hangt meestal bij ons.
industrie tl speciaal voor dimmen gemaakt werkt redelijk.

wim ysbeer

ysbeer

#14
jean

neem het voor wat jij het waard vind.
Ik zag dat jij op het houten frame de platen tegen elkaar aan legd en ze dan op het frame schroeft.
Mijn (droevige)ervaring is dat op die plaats altijd na enige tijd een knik onstaat.
Beter(volgens mij)is zo een lange tafel als sandwich op te bouwen met planken van de halve dikte.
D.w.z de koppeling van twee boven planken komt altijd in de middenvan de onderste plank,
Maar ik geef mijn mening meteen voor een betere (niet voor een andere)

wim ysbeer