Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Engelse Pullmanrijtuigen

Gestart door Boemeltrein, 16 september 2021, 10:41:39 AM

Boemeltrein

Weet iemand of dergelijke rijtuigen ooit in H0 1/87 zijn gemaakt? In Schaal 00 1/76 vaak genoeg maar ik had het idee om in combinatie met CIWL-rijtuigen de samenstelling PARIS COTE BELGE PULLMAN EXPRESS te maken.

Boemeltrein

Waarom deze vraag? Lima heeft ze ook ooit gemaakt maar ik weet niet in welke schaal. 10 van deze rijtuigen werden door de
Birmingham Railway Carriage & Wagon Company in 1925 gemaakt en verkocht aan de CIWL die dringende extra rijtuigen nodig had voor de dienst Milaan-Nice, deze rijtuigen waren nog van hout en mochten feitelijk niet op de Franse sporen maar dat zagen de Fransen door de vingers, ze hadden ondertussen hun beroemde Fleche d'or en Trein Bleu dankzij de CIWL. in 1927 werden deze rijtuigen ingezet in de Paris-Deuville Pullman Express en een jaar later op de Paris-Cote Belge Pullman Express, na een jaartje werd  de laatste opgedoekt, de Franse overheid had uit chauvinisme niet graag dat hun rijke burgers naar de koningin der badsteden trok, namelijk Ostende!

SirGresley

Neen, enkel in OO maar als je zo een volledige trein laat rijden valt het niet zo fel op.
Hun ruimteprofiel is kleiner/lager dan dat van het vasteland.
CiteerEen van de Europese Pullman-treinen, de Pullman Côte Belge, reed tussen Parijs en Oostende-Knokke. Engelse rijtuigen 1ste klasse en rijtuigen 2de klasse uit de Franse 'Etoile du Nord' maakten deel uit van de treinsamenstelling. De trein vanuit Parijs werd in Doornik gesplitst in een deel voor Oostende en een deel voor Knokke.

De trein reed voor het eerst tijdens het zomerseizoen van 1928. Dat was ook meteen het laatste, want de Franse maatschappij 'Chemin de Fer du Nord' opperde serieuze bedenkingen tegen de trein als een concurrent voor de Franse badplaatsen bereikbaar met de trein vanuit Parijs. Voor 1929 eisten de Fransen een gewaarborgde ontvangst. Dat was voor de Belgische badplaatsen onbetaalbaar en de trein werd uit de tabellen geschrapt.

CiteerDeze trein viel ook op door zijn uiterlijk: de 1e klasserijtuigen, die werden uitgeleend door de PCC, hadden immers andere afmetingen dan de eraan gekoppelde 2e klas-rijtuigen (CIWL's)! Deze trein heeft enkel gereden van 1 juli tot 31 augustus 1928, vooreerst omdat er niet zoveel gebruik van werd gemaakt, maar vooral omdat Noord-Frankrijk er de voorkeur aan gaf de badplaatsen van het eigen net aan te doen.

Dus ze hebben eigenlijk maar een goed jaar gereden!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Metpetergaathetbeter

gemakkelijker zou zijn die trein laten rijden buiten deze periode dan heb je niet het probleem die je nu hebt

Boemeltrein

De trein heeft maar één jaar gereden en net met die engelse rijtuigen, in 1925 had de CIWL er 10 gekocht voor Milaan-Nice, 2 verhuisden in 1928 naar Egypte. In 1927 werden ze ingezet op de Deuville-Express en een jaar later op de Paris-Code Belge, na het zomerseizoen werden ze in 1928 verkocht aan de Pullman Car Company die ze verder in Groot-Brittanië inzette.