Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

verkorten van flex rail

Gestart door amest, 05 november 2006, 17:01:32 PM

amest

Hoi,


heb in Houten eindelijk een groot deel van de sporen die ik nodig heb kunnen kopen en daar zijn heel wat flexen bij.

Nu heb ik geprobeerd deze te verkorten en dacht dat vlug eventjes te doen met een handijzerzaagje maar dat ging niet zo bijster goed.

Hoe doen jullie dit?
Kan dit met een dremel of zoiets (zie link)
http://www.brico.be/wabs/catalog2006/index.jsp?cid=163&rid=241041&nid=245388¶m=1&fromSearch=yes

Ik werk wel in schaal n maar denk dat voor het inkorten er geen verschil is met HO.

alvast bedankt
Arvid
groeten,

Arvid

catweazle

multitool ( dremel of zoiets) met mini slijpschijfje en klaar is Kees......werkt perfect hoor en 10 keer makkelijker als een handzaagje.

Roderik

Waarom niet gewoon met een railkniptang? Da's een speciale kniptang speciaal gemaakt voor modelbouw.
Always be modelling!

n/a

citaat:
Geplaatst door Roderik

Waarom niet gewoon met een railkniptang? Da's een speciale kniptang speciaal gemaakt voor modelbouw.



Roderik,

Wat moet ik mij daar bij voorstellen , heb je hier soms een afbeelding van ?

Bestaat er niet zo iets als een mini tafelcirkelzaag ?

Spoorse Groetjes


Tom

Het gemakelijste is inderdaad zo'n speciaal tangetje.
Het is niet goedkoop maar als je veel met flexibele sporen werk zal hij zijn prijs zeker waard zijn.

Roco heeft ook een speciaal zaagje waarme je rails kan doorzagen.
http://www.roco.cc/content.php?id=1467&pd=1549&kat_id=NywKCQkJCQkJCQkJCQkxOSwKCQkJCQkJCQkJCQksCgkJCQkJCQkJCQkJSDAtU29uc3RpZ2VzLCwwLDAsMCwx&typ_1=&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=&p_search=&page_cp=30&acdc=&archiv=&PHPSESSID=f315b1851900f122413289d59fe1f599
Tom

ysbeer

Dat zaagje is leuk,maar voor de rails zou ik toch een tang gebruiken
Zo een tang kost iets van 28 euro maar dat haal je er zeker uit.
echt hartstikke goed.
et een dremel en een slijpschijfje gaat het ook,maar dan alleen als je de rails nog niet vast op de tafel hebt.
Anders is de dremel te dik,en moet je hem schuin houden.
Koop nooit een veel groter slijpschijf tenzij je genoeg hebt van je gezicht,of zelfs van je leven.
Deze dingen van 4 cm rond zijn,omdat ze uit elkaar kunnen springen,levensgevaarlijk.
Draag altijd een veiligheids bril.

Deze ervaring is van een clublid,het ging nog net goed.

wim ysbeer

Frank_N

Een tang met rechte snijkanten werkt het beste [:)]
je moet proberen een strakke snijkant te krijgen bij het afknippen.
Frank
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Koop nooit een veel groter slijpschijf tenzij je genoeg hebt van je gezicht,of zelfs van je leven.
Deze dingen van 4 cm rond zijn,omdat ze uit elkaar kunnen springen,levensgevaarlijk.
Draag altijd een veiligheids bril.


Dat van die veiligheidsbril kan ik enkel aanbevelen. Maar dat die schijven van 4cm uit elkaar vliegen klopt niet. Misschien als je de Dremel accesoires koopt, daar heb ik slechte ervaringen met de doorslijpschijfjes (die bruin-rode schijfjes van 2cm). Maar sinds ik de schijven van Multiplex gebruik heb ik daar geen last meer van. Met zo'n schijven van 4cm heb ik reeds halve duim verwarmingsbuizen doorgeslepen zonder een enkele breuk. Dat is geen garantie, vandaar de bril.

Als je een zaag wil gebruiken, moet je minstens 3 tanden in het materiaal hebben om zonder problemen te zagen. Voor rails in schaal N is dat problematisch. Beter knippen en vijlen of slijpen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik gebruik een degelijke zijkniptang (Knip-Ex), maar ook een Dremel met Proxon (diamant-)snijschijf. Die laatste spat niet makkelijk uiteen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door amest

Nu heb ik geprobeerd deze te verkorten en dacht dat vlug eventjes te doen met een handijzerzaagje maar dat ging niet zo bijster goed.


Een gewone ijzerzaag heeft veel te grove tanden.
Ik gebruik meestal een juwelierszaagje, dat is een soort figuurzaag met een korte beugel. En dan een fijn zaagje er in, tandjes 000.
Dat werkt goed als de rail nog niet vast ligt, dan kun je makkelijk zagen op de werkbank. Ligt het spoor al op de baan en moet er alsnog een staaf worden doorgezaagd dan doe ik dat met een Roco zaagje. Geeft een mooie fijne zaagsnee.

Die Dremel-achtige machines daar ben ik niet zo gek op. Zoals gezegd, je moet ze schuin houden om er bij te kunnen, en het resultaat is dan niet fraai.
Je kunt een grotere schijf gebruiken, maar let dan op het toerental. Hoe groter een schijf is, hoe lager meestal het toelaatbare toerental. En natuurlijk bescherming dragen, op z'n minst een bril met polycarbonaat glazen.

amest

bedankt,

zo'n tang lijkt me inderdaad interessant
groeten,

Arvid