Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Analoog vs Digitaal

Gestart door Rudy, 05 november 2006, 12:12:36 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Volgens mij was zero 1 een analoog op fregs.gebaseerd systeem,dus niet digitaal.
Maar helemaal zeker ben ik dar niet van.

Nou, ik ben er wel zeker van. Zero-1 betekent: nullen en eenen, digitaal dus. Heeft indertijd, eind jaren '70 een artikel over in Model Railroader gestaan.
Het was echt het eerste digitale systeem dat op de markt kwam.

Enkele bijzonderheden:
3-draads aansluiting, d.w.z. 1 verbinding was gemeenschappelijk voor stroomafname, motor en decoder. Dat was vanwege het probleem dat nu ook nog bij FLeischmann locs speelt: veel Engelse locs hebben een onverbrekelijke verbinding tussen de linker wielen, het chassis en 1 koolborstel.

Rijrichting is baanbepaald. Dus als je een loc hebt die naar rechts rijdt, je haalt hem van de baan en zet hem andersom terug, dan gaat hij weer naar rechts.

Beperkte mogelijkheden: alleen motorsturing, geen frontseinen, geen extra functies.

ysbeer

Zo zie je maar weer,een mens kan niet alles weten,bedankt klaas.

wim ysbeer

Janssfs

Als ik dit zo lees, dan heb ik de indruk dat er maar 2 echte  extra's zijn bij digitaal: de loksound en de constante lichtsterkte van de loc/rijtuigverlichting.
Die loksound vind ik overigens fantastisch, maar wel bijzonder duur.

Jan
 

pahasoft

Hallo Jan,

Alles is natuurlijk zeer persoonlijk; zelf vind ik nog meer voordelen aan digitaal:
- schaal N: betere rijeigenschappen door cruisecontrole
- Pc-sturing (kan ook bij analoog maar resultaat is minder bevredigend)

De eerste optie is voor mij ooit reden geweest om digitaal te gaan rijden.

mini-bs

de lichtsterkte kan je normaliter ook via een 10kHz voeding bereiken, dat is in feite niets anders dan een permanente fluittoon die via een audioversterkertje op de sporen wordt gezet (wel gescheiden van de voedingsspanning uiteraard). Ook locs kunnen hieruit spanning betrekken om hun lichten continu te laten branden, maar je moet dan wel enige componenten in de loc kwijt om de wisseling van rijrichting te laten geworden. Een decodertje is wat dat betreft wel makkelijker, en duurder.

Wat ook mogelijk moet zijn is de sturing van locs met infrarood of radiobesturing. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn. Alleen is het probleem dan dat de locs die daar het beste mee uitgerust worden, nl de rangeerders, te klein zijn om al die extra elektronica in onder te brengen...

 

tonycabus

Mini bs,
Ga er eens van uit dat digitale besturing is als radiobesturing, maar dan zonder de radio, met meer kanalen EN goedkope spulletjes om te zenden en te ontvangen. Het worde licht (want da's gratis en voor niks erbij!).
Geluid is een ander hoofdstuk: dat zijn andere en duurdere dekoders die vervelend en enerverend gekrijs produceren (volgens velen), met mate toegepast echter een leuke gimmick.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Frank_N

@ PaHaSoft Paul:
citaat:
.........Pc-sturing (kan ook bij analoog maar resultaat is minder bevredigend)...........


Hoewel ik het met je eens ben, zou ik graag willen weten hoe ik mijn analoge baan per pc (bij voorkeur met Koploper, he [:p]) aan zou kunnen sturen? Rechtstreeks dus. Dat is  pas echt leuk!

@ Gerolf: Het maakt volgens mij voor de toeschouwer niets uit of de trein analoog of digitaal (je kunt dat niet zien) rijd, de kwestie is voor mij: wat wil je met je eigen besturing. Dat is ook wat ik bedoelde, met:  
citaat:
Voor het rijden maakt dat mi. niet veel uit.[:)]


Frank
Groet van Frank

pahasoft

Hoi,

Een echt analoge baan kan je vergeten met Koploper. Er zijn wel 2 blokgestuurde systemen op de markt waar Koploper mee overweg kan (HCCM en Dinamo). De locs zijn hier dus gewoon analoge locs. Dat was wat ik bedoelde. Niet geheel duidelijk geschreven van mijn kant.

Gerolf

@Frank: Misverstand dus. Ik dacht dat je met "rijden" de bestuurderskant bedoelde, niet de publiekskant.

Het publiek wil vooral treinen zien rijden - liefst zoveel en zo afwisselend mogelijk, ?n tegelijk .
En ook dan is er een verschil. Ik heb onlangs de eer gehad om met een digitale baante rijden, maar drie of meer treinen als "bestuurder" regelen wordt al link.
Met een analoge sturing (en de nodige home-made elektronica) kan je heel wat meer treinen laten rijden voor "het publiek". Ik heb al meerdere - onwetende - bezoekers verbaasd met mijn bloksysteem: tien treinen tegelijk, met de handen op de rug [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Even mijn mening
Na 2 jaar digitaal rijden stel ik mij meer en meer de vraag of dit wel de juiste weg is .
Moest digitaal rijden niet veel duurder zijn dan analoog dan zou ik zeker niet twijfelen.
Maar jongens toch die prijzen van de digitaale systeemen[V]
Meer en meer krijg ik het gevoel dat de digitaal systeem van de fabrikanten ons ook worden opgedrongen .
Zitten we eigenlijk wel te wachten op al die functies die nu mogelijk zijn ???
Ik heb laatst een loc gekocht met rijgeluiden, die staat nu ergens op de baan mooi gestationeerd .( ik word gek van al dat lawaai )
Reken maar eens uit wat een digitaale loc meer kost dan een analooge dan merk je dat de decorder + eventueele luidspreker enz, bijna even duur is als de loc zelf[:(]
Maar je , dat is de vooruitgang zeker [:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Tom

Aan hoeveel verschillende functies zitten we nu eigenlijk, 20?
Ik hoop dat het binnenkort eens stop want: lichten, rook, geluid, bel zijn wel leuk maar je moet nu niet beginnen overdrijven.
bij vele digitale locs zit er al direct geluid bij, dit maak alles zo duur.
Al die opties zouden apart moeten zijn.
Maar voor de rest ben ik voorstander van digitaal, dat is de toekomst.
Tom

Greg

de laatste loc die ik kocht had er 12 functies. Veel geluiden, die wel leuk zijn  maar ook  het treinstel vreselijk duur maken, maar dat ligt voor een heel deel aan marklin dat de prijs zo hoog is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Tom

.... ben ik voorstander van digitaal, dat is de toekomst.

Dat is een opmerking die mij nou helemaal niks zegt.
Mijn toekomst is analoog. [:)]

Gerolf

Ik heb ook de indruk dat de fabrikanten ons de digitale techniek door de strot willen duwen.
Digitaal rijden heeft ongetwijfeld ook voordelen t.o.v. analoog, maar ik ben nog steeds niet overtuigd of het sop de kool wel waard is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

(sluit zich volledig bij laatse spreker aan)

Voorlaatste ook, trouwens.

Frank
Groet van Frank