transfo - lampjes en schakelaars

Gestart door belair, 04 november 2006, 23:00:46 PM

belair

Wat gebruiken jullie om een analoog gestuurde wissel om te leggen? Welke schakelaars, controlelampjes, de transfo zal een 16V 70VA zijn of toch in die buurt (peco motor PL10W).
Als ik begin te tellen kom je nogal vlug aan een grote som euro-tjes. Heeft er iemand een idee voor sloop van iets om het toch wat goedkoper te maken?
mvg
Luc

Klaas Zondervan

Je kunt een tweedehands trafo kopen op een beurs.
Enne... je hebt toch zeker geen 70VA nodig om een wisseltje om te leggen?

belair

Zou deze ok zijn

18V en 56VA, de peco spreekt van 16V komt het dan op die 2V?
mvg
Luc

belair

@Ysbeer
Dan is die 30VA ook goed, Wim.
Wat gebruik jij voor controlelampjes en schakelaars?

belair

Bij Conrad 18V en 30VA, is wat klein geschreven op de transfo.[:D]

belair

Ik had het daarstraks geprobeerd met een 14V10A transfo maar dat ging aan geen kanten.

belair

Ik heb nu deze morgen gezien dat een tweede transfo uit een Roco startset de nodige voeding kan leveren. 16V 50VA, dat zou het moeten worden. Nu nog de vraag welke schakelaars en controlelampjes gebruiken jullie voor de wissels?
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door belair

Ik had het daarstraks geprobeerd met een 14V10A transfo maar dat ging aan geen kanten.



Toch doe jij ergens iets fout 14 volt 10 Amp is 140 Va dat is veel meer dan nodig ,maar ook meer dan jou roco trafo.
Wellicht is 14 volt wat te laag,dat zou kunnen.
Die 16 volt 50 vA is goed maar met 16 volt 30 VA moet het ook gaan.
Schakelaars(als je bedoeld hand schakelaars)dan is elke drukknop bruikbaar.Zoek eens bij Conrad.
Wel drukknoppen gebruik zo als bij de huis bel.
D.w.z alleen contact als je drukt.
Controle lampjes.
Ja wat wil je controleren ??
Die aandrijving heeft geen contacten,zodat je stand niet terug kunt melden.
INFO hier van het forum heeft een schema waarbij via de eindcontacten
standmelding mogelijk is,maar ik weet niet of die peco eigenlijk eindcontacten heeft.
Vraag dus beter even bij hem.

wim ysbeer

belair

Hallo Wim, de voeding van de Roco set doet het prima, mijn wissel springt mooi over.(15V 50VA)Waarschijnlijk enkele voltjes tekort, die andere gaf maar een 13 en iets volt.
Ik heb op de relais een contact PL13 zitten van Peco om het hartstuk van de wissel te voeden (electrofrog). Ik kan gebruik maken van dit contact om via een lampje aan te tonen in welke richting de wissel staat.
mvg
Luc

ysbeer

Ja dat lijkt mij wat moelijk,als je dat contact gebruikt voor het hartstuk,kun je er natuurlijk geen lampjes meer mee schakelen lijkt mij.
Maar ik geef mijn mening voor een beter,dus vertel mij hoe.

Doet die trafo van conrad het ook niet,zou toch moeten.
Of heb je die nog niet???

wim ysbeer

belair

Die trafo heb ik niet en de trafo van Roco heb ik eigenlijk in overschot. Zo'n lamp laten branden met het contact van Peco is eigenlijk simpel. Wanneer de schakelaar op de relais (PL13) naar de neg. kant van het spoor ligt en doorgeeft aan het hartstuk moet hij ook neg. doorgeven aan het controlelampje die reeds aangesloten is aan de pos. van de trafo en zo gaat branden in deze bepaalde stand van de wissel. Wanneer de schakelaar op de relais naar de pos. kant van het spoor ligt en ook pos. doorgeeft aan het hartstuk zal hij ook pos. doorgeven aan het controlelampje voor deze stand die al aan de neg. van de trafo aangesloten is.
Kun je nog volgen?


Gerolf

Als ik het goed begrijp gebruik je de rijregelaar om je controlelampjes te laten branden. Originele vondst.
De lampjes gaan echter alleen branden als er rijstroom is, niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Nou probeer het maar,ik denk dat het niet werkt.
Volgens mij bescheiden mening branden de lampjes continu alle twee als je de rijspannig aanzet.
Maar goed probeer het maar.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Wim,
ik hoef dat niet te proberen want ik kan zo zien dat er maar ??n van de twee brandt. De andere staat nl. kortgesloten.
Het idee is origineel, maar het werkt idd alleen maar als de rijspanning aan staat.

ysbeer

klaas, je hebt gelijk,ik was even de rails vergeten.

Dat betekend dat het met digitaal dus wel altijd zal werken.

wim ysbeer