Verduisteren gebouwen.

Gestart door n/a, 04 november 2006, 11:13:01 AM

n/a

Hallo,

Graag had ik de beste manier geweten om gebouwen te verdonkeren.

In de respectievelijke dozen zit wel steeds een verduisteringsmasker in, maar dit laat soms toch te wensen over.

Heb het al eens geprobeerd met alu folie , geeft wel een goed effect maar komt dan weer te onnatuurlijk over.

Een andere manier zou zijn om de muren in boetseerklei (ofte plastesien) te drukken en ze dan te spuiten.
Heeft iemand hier ervaring mee , of zijn er nog andere mogelijkheden.

Spoorse groetjes
locorail

Gerolf

De binnenkant volledig zwart schilderen. Daarover kan je nog een tweede laag met een andere tint zetten als je een binneninrichting wenst te plaatsen.
Het dak kan je langs binnen bekleden met alu-folie, maar schilderen met zilverglans kan ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Schilder de binnenzijde of zelfs de buitenzijde van het gebouw in een gewenste kleur. Binnen gebruik ik gewoonlijk grijs.
Voor de ramen hang je zelfgemaakte gordijnen van papieren zakdoekjes e.d. die je op een milimeter of zo afstand van het glas lijmt bv. op stukjes afval plastiek. Een enkel gebouw voorzie ik van 1 kamer met volledig interieur, bv. slaapkamer, badkamer eetkamer enz. het effekt is enorm.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

@ Gerolf & Peter

Hebben jullie dan geen last bij het schilderen en/of spuiten dat de raamkozijnen naar buiten toe lekken.
Misschien niet zo duidelijk uitgelegd, maar daar heb ik problemen mee.

Spoorse Groetjes

ysbeer

Nee daar heb ik geen last van.
Ik verf ze ook altijd zwart van binnen,maar dan wel met de ramen er al in.
De buitenkant verf ik trouwens ook altijd.
Bij mij staat geen enkel ongeverfd huis.

wim ysbeer

Gerolf

Huisjes heb ik de laatste jaren nog niet zelf gemaakt, wel verlichte doorgangen.
Ik zou sowieso de muren en ramen zwart spuiten aan de binnenkant, achteraf kan je er dan nog een andere kleur bovenop zetten. Dus voor je de buitenkant gaat schilderen en de muren monteert.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Huisjes waar geen verlichting in komt moet je niet schilderen en de anderen schilder is steeds van binnen met zwarte verf.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Het nadeel van zwart is dat het het licht gedeeltelijk absorbeerd,  (komt niet van mij, maar van verlichtings experts) terwijl dit bij grijs niet is. D.w.z. hoe lichter het grijs hoe minder absorbtie.
Het is beter trouwens om een gebouw aan de buitenkant te schilderen, zo ben je ook die vervelende plastiek glans en kleur kwijt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter
Het nadeel van zwart is dat het het licht gedeeltelijk absorbeert
Klopt, vandaar dat het nuttig is een lichtere kleur er overheen te schilderen of spuiten. de zwarte verflaag houdt dan nog steeds het licht tegen, de lichtere laag zorgt voor diffusie.
Ook de eerdergenoemde "spiegelbekleding" in het dak helpt het licht zich te verspreiden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw