Moeilijk en kostbaar

Gestart door nmbssncb, 08 maart 2021, 12:11:51 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Johnnytrein op 10 maart 2021, 16:17:34 PM
Volgens mij is of was er toch ooit een internationale taal nl Esperanto geen idee of die nog in gebruik is.
De "actieve" gebruikers van esperanto zouden op dit ogenblik wereldwijd amper 100.000 mensen bedragen...
Te verwaarlozen dus

;)

Havoc

Kunnen we niet beter direct overschakelen op chinees? Toch onvermijdelijk. Langs de andere kant latijn is ook een optie. Ooit werd het in (zo goed als) heel europa gesproken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

nmbssncb

Citaat van: ACFI op 10 maart 2021, 13:14:15 PM
Citaat van: nmbssncb op 10 maart 2021, 12:36:07 PM
Nu het VK uit de EU zijn vertrokken, lijkt het mij het ideale moment om over te stappen op Engels als taal.  Geen voorkeur meer voor e.e.a. taal uit een bepaald EU land.
De technische woorden zijn wellicht een beetje een probleem (vooral voor de Duitsers en Fransen), maar dat ebt gauw weg na het inzien van het grote voordeel van één taal in grensoverschrijdende communicatie.

Ik denk dat het merendeel van de Ieren zich nu op hun teen getrapt voelen.

Integendeel, denk ik.
Ondertiteling zal nodig zijn, vermoed ik  ;)
Willy

SirGresley

Ook heb ik nooit begrepen waarom de hoge snelheidstreinen in Antwerpen, Luik en Mons-Bergen moeten stoppen?
Het zijn "hoge" snelheidstreinen en er rijden immers genoeg binnenlandse treinen van deze steden. Naar Brussel, en dat zou dan ook goed zijn alleen van de Zuid.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Klaas Zondervan

Misschien handig voor iemand die van Amsterdam naar Antwerpen wil? Zou wel raar zijn als die moest doorrijden naar Brussel en dan met een binnenlandse trein terug naar Antwerpen

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 maart 2021, 14:55:10 PM
Misschien handig voor iemand die van Amsterdam naar Antwerpen wil? Zou wel raar zijn als die moest doorrijden naar Brussel en dan met een binnenlandse trein terug naar Antwerpen
Als ik van Brussel naar Rotterdam wil met een TGV moet ik ook naar Amsterdam en dan terugkomen. Sorry, maar de logica dat een tgv moet stoppen in Antwerpen en nog zo'n paar boeregaten ontgaat mij ook. Zelfde logica waarschijnlijk waarom de intercity brussel-antwerpen moet stoppen in berchem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mardig23

Beste medemodelspoorders,

De stopplaatsen van de hogesnelheidstreinen zijn een politieke beslissing (compromis).
Zoek dan aub niet naar "Logica" aub. ::)
Mvg Karl

stefanic

Citaat van: Havoc op 11 maart 2021, 16:24:21 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 maart 2021, 14:55:10 PM
Misschien handig voor iemand die van Amsterdam naar Antwerpen wil? Zou wel raar zijn als die moest doorrijden naar Brussel en dan met een binnenlandse trein terug naar Antwerpen
Als ik van Brussel naar Rotterdam wil met een TGV moet ik ook naar Amsterdam en dan terugkomen. Sorry, maar de logica dat een tgv moet stoppen in Antwerpen en nog zo'n paar boeregaten ontgaat mij ook. Zelfde logica waarschijnlijk waarom de intercity Brussel-Antwerpen moet stoppen in berchem.
Het is niet omdat een station in het midden van een stad ligt, dat het daarom het belangrijkste station is. Berchem is voor zeer veel reizigers (maar niet die van het centrum van 't stad) veel handiger. Berchem is dan ook veel meer en overstapstation (Kempen->Brussel, Linkeroever-StNiklaas -> Brussel). Als al die reizigers eerst tot in Centraal moeten rijden, dan overstappen (meestal dan nog op een ander verdiep) en dan weer terug (via Berchem)...

In dezelfde zin is Mechelen-Nekkerspoel voor vele Mechelaars dichterbij dan Mechelen 'Centraal', Maar Mechelen is nu eenmaal het overstapstation voor alle reizigers van L53 en L54... Ook gelijkaardig is de situatie voor Dampoort en St-Pieters.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 11 maart 2021, 16:24:21 PM
Als ik van Brussel naar Rotterdam wil met een TGV moet ik ook naar Amsterdam en dan terugkomen.
Ja, als je bij Rotterdam in slaap bent gevallen wel. Als je wakker was gebleven kon je gewoon in Rotterdam uitstappen.

Bundesbahnfreak

Citaat van: SirGresley op 11 maart 2021, 14:49:03 PM
Ook heb ik nooit begrepen waarom de hoge snelheidstreinen in Antwerpen, Luik en Mons-Bergen moeten stoppen?
Het zijn "hoge" snelheidstreinen en er rijden immers genoeg binnenlandse treinen van deze steden. Naar Brussel, en dat zou dan ook goed zijn alleen van de Zuid.
Dag Bert, ik ben deze week nog eens in Cuesmes geweest en heb zodoende een tijdje in het station van Mons gestaan. Heb toch geen HST gezien. Ben je zeker dat ze daar doorkomen of stoppen? Mvg Rudy

nmbssncb

Ik reis regelmatig tussen Amsterdam Centraal en Gent St. Pieter / Gent Dampoort.  Er is geen HSL tussen die 2 steden.

Het 'Onderwerp' is o.a. 'Kostbaar' en dan vooral m.b.t. de ticketprijs.

De retour ticketprijs voor Thalys tussen Amsterdam Centraal en Antwerpen Centraal is nogal schrikbarend duur en de tijdwinst onbelangrijk.  Daar bovenop nog een retourticket Antwerpen Centraal - Gent het en is vrijwel goedkoper een auto te huren, vooral als het om 2 of meer reizigers gaat.

Wanneer je met de auto over de grens gaat is alleen de benzineprijs ietwat verschillend.  Dus voor de autowegen geldt geen afwijkende tariefstructuur zoals dat geldt voor internationaal treinreizen.

Het aantal stops van de Thalys tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid, Amsterdam Schiphol Luchthaven / Rotterdam Centraal / Antwerpen Centraal, een afstand van pakweg 200 km, is natuurlijk bijzonder, vooral gezien het boemeltraject Antwerpen Centraal Brussel Zuid.

Willy
Willy

rgp

Rudy,

Idd de tgv/thalys stopt niet in mons, zoals hij ook niet stopt in leuven🤔

Omdat hij Luik zou stoppen, moest hij ook in Antwerpen stoppen.

Het zou idd logisch geweest zijn dat hij enkel in een Brussels knooppunt zou stoppen, maar als de politiek in een beslissingsorgaan zit, is de logica ver te zoeken.

Vb: op de Waalse tgv zit te weinig volk, maar er zat er op. Ter compensatie moest er een tgv Oostende Brussel zijn, waar geen kat op zat. En toen men die afschafte, moest de Waalse tgv ook afgeschaft worden.

Roland