Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Locs met niet-marklin decoder netjes laten stoppen

Gestart door n/a, 26 oktober 2006, 23:59:07 PM

n/a

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje:
Ik heb 2 decoders, een Esu Lokpilot en een Viessmann 5246 en ik heb een M?rklin sein 76391. Hoe kan ik deze decoders netjes laten stoppen voor een rood sein, zoals mijn M?rklin ICEIII doet?
Ik heb met mijn Mobile Station al heel veel geprobeerd met de instellingen, maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Roland

n/a

Programeren. Bijvoorbeeld gebruik de lok uit de startset
29750 om je lok met esu decoder te programeren. verander eerst het adres naar het van je loc. Daarna doe je voor de optrek en afrem vertraging hetzelfde.

Je kan bijvoorbeeld ook lok 37540 nemen.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door rolandhes23

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje:
Ik heb 2 decoders, een Esu Lokpilot en een Viessmann 5246 en ik heb een M?rklin sein 76391. Hoe kan ik deze decoders netjes laten stoppen voor een rood sein, zoals mijn M?rklin ICEIII doet?
Ik heb met mijn Mobile Station al heel veel geprobeerd met de instellingen, maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Roland



Hallo Roland,

Beide decoders ondersteunen de M?rklin remsectie, dus wat dat betreft heb je alvast de goeie keuze gemaakt. [;)]

Voor de ESU LokPilot (V2.0 of V3.0) programmeer je in CV 51 de waarde "1". Opgelet: je moet de LokPilot dan ook met het Motorola-protocol aansturen. Wil je dat de loc ook bij DCC stopt op een M?rklin remsectie, programmeer dan de waarde "11" (alle remsecties actief).

De Viessmann-decoder ondersteunt dit standaard als je de decoder uit de verpakking haalt, aanpassingen zijn niet nodig.

Groetjes,
Mattias



n/a

Hallo,

Bedankt voor je antwoord. Alleen is volgens mijn lokpilot gebruiksaanwijzing CV 51 de spanningsregelingsreferentie en CV 56 de rem modus. Als ik dan CV 56 op 1 zet voor m?rklin, dan remt hij niet netjes voor het sein, maar hij staat al stil aan het begin van de afremsectie.
Verder is er ook nog CV 57 voor de ESU remmodus, zodat hij zelf de benodigde remkracht kan uitrekenen. Maar als ik die aanzet, stopt hij ook niet goed.
Ik heb het ook al met de Viessmann decoder geprobeerd, maar die stopt ook niet netjes voor het sein.

Groeten,
Roland

PS: Ik heb het nu even uitgezocht, ik heb de lokpilot V1, ik kreeg hem ook bij mijn mehano thalys.

TrainTechnology

Hallo Roland,

Bij een LokPilot V1 is het inderdaad CV 56, die staat standaard op de waarde 3 waardoor zowel M?rklin- als Zimo-remsecties actief zijn. Dit is goed en hoeft niet gewijzigd te worden, daarom vermoed ik dat er een ander probleem is.

Ik stel voor om eerst eens een decoder reset uit te proberen: schrijf de waarde "8" in CV 8. Probeer daarna of het probleem zich nog voordoet.

Let wel op: na de reset staat de decoder op adres 3 !

Groetjes,
Mattias

INFO

Rolandhes23,

Weet je wat ik mij afvraag, heb je wel een remmodule aangesloten op dat sein, want Marklin seinen hebben geen ingebouwde remmodule.
Ik vermoed dat je ICE op zijn gewicht en op het vliegwiel effect van de motor de indruk wekt dat hij langzaam afremt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door INFO

Rolandhes23,

Weet je wat ik mij afvraag, heb je wel een remmodule aangesloten op dat sein, want Marklin seinen hebben geen ingebouwde remmodule.
Ik vermoed dat je ICE op zijn gewicht en op het vliegwiel effect van de motor de indruk wekt dat hij langzaam afremt.



Info,

Ik ken die nieuwe M?rklin seinen niet zo goed. Als je geen remmodule hebt, betekent dit dan dat de spanning in de remsectie gewoon wegvalt bij rood sein ?
In dat geval is jouw tip een heel plausibele uitleg voor het probleem, en scheelt er niets aan de decoders...

Mattias

n/a


TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door rolandhes23

Jullie hebben gelijk. Hier raakte ik dus door in de war: http://www.marklin.nl/nieuws/seinen/erratum.html

Groeten,
Roland



"Onze excuses voor eventuele misverstanden in deze."

Juist ja [:D]
Meer uitleg zal nu wel niet meer nodig zijn... [;)]