Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

NMBS/SNCB Type 81

Gestart door Boemeltrein, 24 januari 2021, 08:36:09 AM

Boemeltrein

Bij Jouef kondigen ze de type 81 aan? wat wel is, dat de kwaliteit en detaillering van Joueft nu met de concurrentie meekan, maar toch, dit model werd al menigmaal door de concurrentie uitgebracht. https://uk.jouef.com/products/sncb-steam-locomotive-class-81-3-dome-symetrical-boiler-dark-green-livery-period-iii-hj2403

Rangeerduivel

Gunther, dat hoeft ook geen probleem te zijn, de bolle neus en de type64 zijn ook al tig malen uitgebracht, een ander nummertje en je kan weer verder!

Wat betreft de kwaliteit van Jouef betreft, sinds het (samen met Lima) in handen is van Hornby gaat het alleen maar de goeie kant op

;)

Alberke

Deze locomotieven hebben zowat overal in Europa gereden bij verschillende maatschappijen, het is dus net als de P8 een gedroomde melkkoe, des te beter voor ons! Ik wacht tot ze in de uitverkoop komen  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

heb er al eentje van marklin

Decapod

Staat al lang in aankondiging. Ik geloof van 2019. Ben benieuwd wanneer ze eindelijk zal uitkomen ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 24 januari 2021, 10:50:42 AM
heb er al eentje van marklin

Ikzelf heb de Trix, omdat de Piko die ik eerder had mij niet voldeed, die Trix daarentegen is een goede loc

;)

guy holbrecht

idem dito, Rudy. Wat de Piko ( voor alle duidelijkheid de oude productie van de jaren stillekes) betreft, daar had je na verloop van tijd twee mogelijkheden: hij rijdt, hij rijdt niet. Mijn type 81 behoort dus tot die tweede mogelijkheid. Je mag echter de huidige Piko's niet meer vergelijken met wat er vroeger werd geproduceerd. De laatste jaren heeft dat merk een ware metamorfose meegemaakt en produceert nu materiaal dat mag gezien worden en dat heel betrouwbaar is. Ik heb hier o.a. zo'n type 71 stoomloc. Prijs/kwaliteit ongeëvenaard, zelfs niet door de 'grotere' merken. Dat machientje rijdt soepel, uren aan een stuk en met een lange sleep wagens. Blijkbaar heeft Jouef ook zo'n metamorfose meegemaakt, want de laatste exemplaren (twee drieassige stomers TU SNCF) rijden hier perfect. Dat biedt dus goede vooruitzichten voor hun type 81.

Rangeerduivel

Dat klopt Guy, die 71 heb ik ook en dat is, samen met alles wat Piko nu maakt, een kwaliteitsvol machientje.
Ik betaalde het ooit nieuw (maar) 95€, en hij  is dat meer dan waard.
In het geval van de 81 had ik het idd over de 'oude' versie

;)

Decapod

Die 81 heb ik hier ook nog ergens liggen. Krijgt misschien een toekomst als verplaatsbare verwarmingsketel, al vraag ik me af of er bij de NMBS ooit een 81 dienst heeft gedaan als verwarming op een emplacement. Ze zal in elk geval een proefkonijn worden om vanalles op uit te proberen. Kan ik lekker in weghakken zonder me zorgen te maken dat ik een mooi model naar de knoppen help.

De 71'ers van Piko zijn inderdaad geweldig. 't Is alleen jammer van de 'betonsokkel' en de plastic drijf- en koppelstang. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom er niemand een superingssetje voor uitgebracht heeft. Zou dat niks voor Paul zijn? Nieuwe schoorsteen, nieuwe stoomdom (allebei te groot), juiste wielen (te klein, die van een Roco type 90 moeten passen naar 't schijnt), wat messing details en je hebt een prachtig machientje en qua prijs onklopbaar, zeker als je het vergelijkt met het - anderzijds schitterende - model van Brawa. Hier liggen er twee te wachten op digitalisering en afwerking. Hebben me samen nog geen 150 EUR gekost.

Ik twijfel nog voor die Jouef 81, al was het maar omdat je de Trix voor vaak schappelijke prijzen tweedehands vindt (terwijl Jouef 's 81 voor ongeveer 400 gaat DCC sound) en dat - toch volgens ons lijfblad - een model is waar werkelijk bijna niks op aan te merken valt. En alles wat hier van Trix in huis is, is qua rijeigenschappen bijna onklopbaar. Stevig, betrouwbaar en sterk. Hopelijk is dat voor hun type 1 ook zo.

't Helpt anders ook om wat te relativeren. We klagen nu al snel dat het allemaal zo duur wordt, maar als je kijkt wat je krijgt tegenwoordig voor die prijs ... . Halve computertjes zijn het en vaak nog prachtig gedetailleerd ook. Klagers hebben geen nood ... dat geldt hier zeker.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Citaat van: Decapod op 24 januari 2021, 14:35:47 PM
Die 81 heb ik hier ook nog ergens liggen. Krijgt misschien een toekomst als verplaatsbare verwarmingsketel, al vraag ik me af of er bij de NMBS ooit een 81 dienst heeft gedaan als verwarming op een emplacement.

Dat er types 29 gebruikt zijn is alom geweten, misschien ook wel 81ers  :-\
Maar zou het vermogen (oppervlakte vuurhaard ed daar geen rol in spelen?

En, wat bedoel je met "betonsokkel" bij de Piko 71?

;)

Decapod

#10
Citaat van: Rangeerduivel op 24 januari 2021, 14:44:57 PM
Maar zou het vermogen (oppervlakte vuurhaard ed daar geen rol in spelen?

En, wat bedoel je met "betonsokkel" bij de Piko 71?

;)

Denk het wel, Rudy, maar ik heb daar echt geen verstand van. D'r zal hier wel iemand zijn die dat weet, zeker  ;D ?

Hm, sorry, was misschien niet duidelijk: onder de ketel is de plasticmal doorgetrokken tot op het chassis om de plaatsing van de decoders wat weg te moffelen. Dus de doorkijk die je normaal gezien zou hebben, is er niet. Daardoor krijgt dit nochtans elegante machientje een massieve uitstraling. Vandaar 'betonsokkel', zoals ze 'm in Duitsland noemen. Ik heb een paar ombouwbeschrijvingen van Duitse KPEV-fans die die sokkel wegsnijden en dan met puty en plasticard wegwerken. Ziet er dan ineens veel beter uit. Enige probleem is dat je de decoder en soundmodule wat moet wegwerken. Die zijn bij Piko nogal groot (en bij mijn weten is er van ESU geen decoder met de juiste soundfile voor een G7.1). Gelukkig vind je op foto's van de Belgische versies altijd die grote persluchttanks (aan beide zijden? Ben er nog niet uit) en soms nog een materiaalkist. Dus dat moet te doen zijn. Wel een geduldwerkje, natuurlijk. Maar goed, dat hoort eerder thuis in een apart draadje voor een 71. Als ik eens tijd heb ... (corona is a bitch  ;)).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Ja nu snap ik je, maar dat zijn toch maar kleine details en neemt niets af van de rijkwaliteiten.
Ik heb die van mij ook wat gesuperd, 1 lamp vooraan, echte kolen en een handgreep op de rookkastdeur en zo voort, en daar kan ik mij best in vinden, Er zijn natuurlijk altijd mensen die het beter willen/kunnen en daar zijn ze best vrij in.

;)

Alberke

"Piko" was ooit een Oost-Duits merk, toen het ijzeren gordijn er nog stond (of hing?) dus. De modellen waren voor hun tijd zeer aanvaardbaar, en vooral zeer betaalbaar. Jammer genoeg was de kwaliteit van de gebruikte materialen niet altijd dàt. Ik lees hier ergens over gebarsten tandwielen en zo  ;) , wel die heb ik bij een paar Piko's al moeten herstellen of vervangen. Ik heb er een paar gedecoderd, en ze rijden als een trein.
Piko was ook één van de weinige, zoniet het enige merk dat Belgische stomers aanbood.
Wat ik nu heb gezien van Piko is in elk geval kwalitatief super.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D