Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

Jappy

November is aangebroken! En we hebben niet stil gezeten de afgelopen tijd. We vliegen in de updates. Zitten jullie klaar? Daar gaan we!

De Grote Modelspoor Expo in Wieze was een fantastisch evenement en zal vaak terugkeren hier. Enorm leuke spulletjes gekocht om mee verder te werken, evenals een verrassing die ik niet zag aankomen. Daarover meer in het N-spoor verhaal...

Eerst en vooral wilde ik nog wat volk bij de strandcabines. De dikke meneer met zwempak en snor was wel een geinige, maar de dame in bikini is ook niet mis! Het oog wil ook wat, natuurlijk.  ;)

De andere kant van de baan heeft ondertussen een ware metamorfose ondergaan. Zand, strooisel, statisch gras, meer strooisel, bomen.... Het platteland is bijna zo goed als klaar! Het boerderijtje heeft al een pak meer Franse sfeer zo. De bloempot, fontein en poort komen uit de rommeldoos. De muurreclame is simpelweg afgeprint op papier.

Mijn baan is een mengelmoes van Britse en Franse sferen. Omdat deze kant wel zéér Frans begon te ruiken, werd besloten het stationnetje wat meer Britse invloeden te geven. Emaille platen en een straatlantaarn helpen hier goed bij, evenals de typisch Engelse spoorbomen. Het groentetuintje moet nog wat meer worden afgewerkt en een hekje krijgen.

Achter het boerderijtje ligt een kleine boomgaard. Tegen de achtergrond komt nog een schuur met brol. Wat vaten, rondslingerend schroot en hout... Dat soort dingen. Een roestige stoomwals heeft zijn plaats al geclaimd.

Bij de verkopers op de Expo vond ik een setje brugonderdelen voor onder een Euro. Delen hiervan werden gebruikt voor het maken van de Engelse spoorbomen, de railings daarentegen vond ik wel nuttiger op de brug zelf.

En zo begint dit project bijna af te geraken! Nog meer als genoeg dingen te doen, maar dat is meer detailleerwerk laten we zeggen! Het sfeertje zit er dik in en is voor mij geslaagd.

Schaal N nu! Rondkuierend op de Expo in Wieze passeerde ik Balegem Dorp. Schitterende N-baan naar Belgisch voorbeeld, altijd leuk om te zien. Maar toen ik voorbij het schaduwstation liep, stond daar een railbus met een papiertje 'te koop'. Nu had ik niet direct een railbus nodig, maar het ding was uniek, typisch Belgisch en ook goed geprijsd. En als ik die liet liggen was ie binnen het uur weg... Wat bewezen werd door de kapjes van de e-loks daarnaast, die tegen een uur later dat ik terugkwam allemaal waren verkocht. Na een moment van aarzeling werd het ding dan uiteindelijk toch maar gekocht.

En hier is ie, na enkele kleine aanpassingen van mijn kant. De N-koppelingen werden verwijderd, want iets trekken gaat ie toch nooit doen. Het chassis werd verlaagd, stond ie minder hoog op zn poten. De frontseinen kregen de zilveren ringen, en ook het dak werd zilver geschilderd. Zeer tevreden mee!

En we eindigen met dat waar ik al langer mee bezig ben, de type 1! De machine heeft haar handrails ontvangen, de nodige details op de omloop, de veiligheden.... Ook de rij-eigenschappen zijn aangepakt. 1 extra as is vervangen door een exemplaar zonder antislipbandjes, wat de stroomafname 100x verbeterd heeft.

De tender is gemaakt van een Bachmann-chassis, karton, balsahout en veel Tamiya putty. Ik vermoed dat ik er nog op terug ga komen om ze volledig vlak te maken, maar ben er nu al enorm tevreden mee! Dit project heeft mijn type 29 van de troon gestoten als meest geslaagde verbouwproject van een Belgische stoomloc in N.

Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Toffe update van je smalspoorbaantje en een leuk geheel is het geworden. Iets voor een beursje om te exposeren? En welk lokje staat er voor? Een Witmetaal kitje?

Groet,
Michel

59erke

Jasper de vorderingen zijn weer zeer geslaagd te noemen. Wat die 46 betreft heb ik een groot vermoeden van wie je hem gekocht hebt (heb er zelf ook eentje van aangeschaft, niet op de beurs trouwens).
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Hey Michel,

Witmetaal? Nee hoor, gewoon mijn klassieke karton en rommeldoosgefröbel! En een ouwe Jouef 'Steatite' Decauville. Toffe locjes om om te bouwen. Hieronder mijn huidige collectie. :) De inspiratie komt wel van iemand die met een messing kitje aan de slag is geweest, de helaas veel te vroeg van ons heen gegane Pat James: Pat James - Cornish Foundry.

Enne tentoonstellen... IK zou het graag eens laten zien aan wat meer mensen dan mijn directe omgeving en de fora waar ik aanwezig ben, maar echt gebouwd op tentoonstellen is het niet. Het is een dikke kartonnen plaat zonder enige frieslijst, schort, verlichting, zelfs geen aparte poten! Om dat nu nog allemaal te voorzien is een beetje laat denk ik.

Dag Koen! Tijdens het verbouwen van de 46 zag ik onder in het kapje het woord 'Bremo' staan. Ik vind er niets van terug helaas. Weet jij of die nog iets doen? Ik vind alleen ergens een referentie naar een Shapeways pagina uit 2018 die ondertussen ook al lang niet meer bestaat.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Citaat van: Jappy op 08 november 2024, 14:44:46 PMHey Michel,

Witmetaal? Nee hoor, gewoon mijn klassieke karton en rommeldoosgefröbel! En een ouwe Jouef 'Steatite' Decauville. Toffe locjes om om te bouwen. Hieronder mijn huidige collectie. :) De inspiratie komt wel van iemand die met een messing kitje aan de slag is geweest, de helaas veel te vroeg van ons heen gegane Pat James: Pat James - Cornish Foundry.
Knap werk en met een erg leuk resultaat. Toch ook maar eens proberen, karton heb ik nog wel, denk ik zo.

Citaat van: Jappy op 08 november 2024, 14:44:46 PMEnne tentoonstellen... IK zou het graag eens laten zien aan wat meer mensen dan mijn directe omgeving en de fora waar ik aanwezig ben, maar echt gebouwd op tentoonstellen is het niet. Het is een dikke kartonnen plaat zonder enige frieslijst, schort, verlichting, zelfs geen aparte poten! Om dat nu nog allemaal te voorzien is een beetje laat denk ik.

Een fries is niet altijd verplicht. Een achtergrond maakt het wel leuk. Je zou eens contact op kunnen nemen met het smalspoormuseum bij Leiden. Daar zijn ze minder strikt. En als je een tafeltje vraagt, scheelt dat al gelijk al weer in hoogte. Plus dat je wat modellen er ook gewoon omheen kan zetten om "kaal" te showen. :D
PB maar voor gegevens en wat meer info.

Groet,
Michel