Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

Jappy

November is aangebroken! En we hebben niet stil gezeten de afgelopen tijd. We vliegen in de updates. Zitten jullie klaar? Daar gaan we!

De Grote Modelspoor Expo in Wieze was een fantastisch evenement en zal vaak terugkeren hier. Enorm leuke spulletjes gekocht om mee verder te werken, evenals een verrassing die ik niet zag aankomen. Daarover meer in het N-spoor verhaal...

Eerst en vooral wilde ik nog wat volk bij de strandcabines. De dikke meneer met zwempak en snor was wel een geinige, maar de dame in bikini is ook niet mis! Het oog wil ook wat, natuurlijk.  ;)

De andere kant van de baan heeft ondertussen een ware metamorfose ondergaan. Zand, strooisel, statisch gras, meer strooisel, bomen.... Het platteland is bijna zo goed als klaar! Het boerderijtje heeft al een pak meer Franse sfeer zo. De bloempot, fontein en poort komen uit de rommeldoos. De muurreclame is simpelweg afgeprint op papier.

Mijn baan is een mengelmoes van Britse en Franse sferen. Omdat deze kant wel zéér Frans begon te ruiken, werd besloten het stationnetje wat meer Britse invloeden te geven. Emaille platen en een straatlantaarn helpen hier goed bij, evenals de typisch Engelse spoorbomen. Het groentetuintje moet nog wat meer worden afgewerkt en een hekje krijgen.

Achter het boerderijtje ligt een kleine boomgaard. Tegen de achtergrond komt nog een schuur met brol. Wat vaten, rondslingerend schroot en hout... Dat soort dingen. Een roestige stoomwals heeft zijn plaats al geclaimd.

Bij de verkopers op de Expo vond ik een setje brugonderdelen voor onder een Euro. Delen hiervan werden gebruikt voor het maken van de Engelse spoorbomen, de railings daarentegen vond ik wel nuttiger op de brug zelf.

En zo begint dit project bijna af te geraken! Nog meer als genoeg dingen te doen, maar dat is meer detailleerwerk laten we zeggen! Het sfeertje zit er dik in en is voor mij geslaagd.

Schaal N nu! Rondkuierend op de Expo in Wieze passeerde ik Balegem Dorp. Schitterende N-baan naar Belgisch voorbeeld, altijd leuk om te zien. Maar toen ik voorbij het schaduwstation liep, stond daar een railbus met een papiertje 'te koop'. Nu had ik niet direct een railbus nodig, maar het ding was uniek, typisch Belgisch en ook goed geprijsd. En als ik die liet liggen was ie binnen het uur weg... Wat bewezen werd door de kapjes van de e-loks daarnaast, die tegen een uur later dat ik terugkwam allemaal waren verkocht. Na een moment van aarzeling werd het ding dan uiteindelijk toch maar gekocht.

En hier is ie, na enkele kleine aanpassingen van mijn kant. De N-koppelingen werden verwijderd, want iets trekken gaat ie toch nooit doen. Het chassis werd verlaagd, stond ie minder hoog op zn poten. De frontseinen kregen de zilveren ringen, en ook het dak werd zilver geschilderd. Zeer tevreden mee!

En we eindigen met dat waar ik al langer mee bezig ben, de type 1! De machine heeft haar handrails ontvangen, de nodige details op de omloop, de veiligheden.... Ook de rij-eigenschappen zijn aangepakt. 1 extra as is vervangen door een exemplaar zonder antislipbandjes, wat de stroomafname 100x verbeterd heeft.

De tender is gemaakt van een Bachmann-chassis, karton, balsahout en veel Tamiya putty. Ik vermoed dat ik er nog op terug ga komen om ze volledig vlak te maken, maar ben er nu al enorm tevreden mee! Dit project heeft mijn type 29 van de troon gestoten als meest geslaagde verbouwproject van een Belgische stoomloc in N.

Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Toffe update van je smalspoorbaantje en een leuk geheel is het geworden. Iets voor een beursje om te exposeren? En welk lokje staat er voor? Een Witmetaal kitje?

Groet,
Michel

59erke

Jasper de vorderingen zijn weer zeer geslaagd te noemen. Wat die 46 betreft heb ik een groot vermoeden van wie je hem gekocht hebt (heb er zelf ook eentje van aangeschaft, niet op de beurs trouwens).
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Hey Michel,

Witmetaal? Nee hoor, gewoon mijn klassieke karton en rommeldoosgefröbel! En een ouwe Jouef 'Steatite' Decauville. Toffe locjes om om te bouwen. Hieronder mijn huidige collectie. :) De inspiratie komt wel van iemand die met een messing kitje aan de slag is geweest, de helaas veel te vroeg van ons heen gegane Pat James: Pat James - Cornish Foundry.

Enne tentoonstellen... IK zou het graag eens laten zien aan wat meer mensen dan mijn directe omgeving en de fora waar ik aanwezig ben, maar echt gebouwd op tentoonstellen is het niet. Het is een dikke kartonnen plaat zonder enige frieslijst, schort, verlichting, zelfs geen aparte poten! Om dat nu nog allemaal te voorzien is een beetje laat denk ik.

Dag Koen! Tijdens het verbouwen van de 46 zag ik onder in het kapje het woord 'Bremo' staan. Ik vind er niets van terug helaas. Weet jij of die nog iets doen? Ik vind alleen ergens een referentie naar een Shapeways pagina uit 2018 die ondertussen ook al lang niet meer bestaat.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Tothebeach

Citaat van: Jappy op 08 november 2024, 14:44:46 PMHey Michel,

Witmetaal? Nee hoor, gewoon mijn klassieke karton en rommeldoosgefröbel! En een ouwe Jouef 'Steatite' Decauville. Toffe locjes om om te bouwen. Hieronder mijn huidige collectie. :) De inspiratie komt wel van iemand die met een messing kitje aan de slag is geweest, de helaas veel te vroeg van ons heen gegane Pat James: Pat James - Cornish Foundry.
Knap werk en met een erg leuk resultaat. Toch ook maar eens proberen, karton heb ik nog wel, denk ik zo.

Citaat van: Jappy op 08 november 2024, 14:44:46 PMEnne tentoonstellen... IK zou het graag eens laten zien aan wat meer mensen dan mijn directe omgeving en de fora waar ik aanwezig ben, maar echt gebouwd op tentoonstellen is het niet. Het is een dikke kartonnen plaat zonder enige frieslijst, schort, verlichting, zelfs geen aparte poten! Om dat nu nog allemaal te voorzien is een beetje laat denk ik.

Een fries is niet altijd verplicht. Een achtergrond maakt het wel leuk. Je zou eens contact op kunnen nemen met het smalspoormuseum bij Leiden. Daar zijn ze minder strikt. En als je een tafeltje vraagt, scheelt dat al gelijk al weer in hoogte. Plus dat je wat modellen er ook gewoon omheen kan zetten om "kaal" te showen. :D
PB maar voor gegevens en wat meer info.

Groet,
Michel

Jappy

Uche, uche.... Effe stof eraf blazen. Tijd voor een update!

Het smalpoorgebeuren heeft weer even volle prioriteit, al ligt het N verhaal niet stil. Daarover later meer. Zoals jullie kunnen zien volop aan de slap met oude schaal-N chassis van Arnold voor het repareren van de 'pugbash'.

20251023_173632 by Jasper Schouterden, on Flickr

Wat is een pugbash hoor ik u denken? Een vorm van kitbashing heel populair bij smalspoormodelbouwers aan de andere kant van het kanaal zo'n 30 jaar geleden. Alles begint met de antieke plastic kit van Airfix (nu van Dapol) die dan omgehakt wordt tot een smalspoorloc. Erg leuk om te doen! De mijne maakte gebruik van een Arnold BR 89 chassis, maar liep erg slecht. Een beter chassis werd uit de rommeldoos opgevist en nu doet ie het een heel stuk beter. Het machientje kreeg naamplaten uit Word en staat bekend als 'Merlin'.

20260111_112951 by Jasper Schouterden, on Flickr

Naast Brits smalspoor ben ik enorm fan van Frans smalspoor ook. Hoog tijd om eens te beginnen aan een project dat ik al maanden op m'n bureau heb liggen: een mallet gebaseerd op wat je kon vinden bij de Vivariais of op het Corrèze-netwerk. Men neme een Fleischmann 7000 en een dummy Kato locje, evenals een kapje van een kapotte Liliput loc...

20260104_155142 by Jasper Schouterden, on Flickr

Daar plakken we wat rommel tegenaan uit de rommeldoos....

20260106_200537 by Jasper Schouterden, on Flickr

En we knutselen lustig verder! Na wat verf begint het al op wat te lijken, al zijn we er nog niet. We zetten het machientje even aan de kant, we hebben immers toch een andere Fleischmann loc nodig. Deze ruikt zeer sterk doorgebrand, rijdt slecht en is volgens mij helemaal naar de zak....

20260110_123910 by Jasper Schouterden, on Flickr

Tijd voor N!

De Minitrix type 1 wacht eveneens op een ander chassis. Mijn aanpassingen hebben het ding geen goed gedaan, tijd om opnieuw te beginnen. Wordt vervolgd.

20251228_130445 by Jasper Schouterden, on Flickr

Op de beurs van Leuven heb ik een fantastische reeks 59 op de kop getikt! De origine van het machientje is me wat onduidelijk. Het heeft dezelfde afmetingen als de Roco 59ers in N, maar lijkt te vakkundig zijn aangepast naar de jaren '50 versie om het een simpel stuk huisvlijt te noemen. Heel bizar... Het ding staat op een Fleischmann chassis, en de onderstellen klopten niet. Met de hulp van wat onderdelen uit de rommeldoos werd dit aangepast. Het eerste draaistel is al aangepast, het achterste is nog fout.

20250929_181704 by Jasper Schouterden, on Flickr

Nadat ie helemaal is aangepast, staat ie leuk op de baan zo. Nu heb ik de groene 59er, de gele en deze unieke. Met 3 exemplaren uit 3 tijdperken vind ik dat de collectie rond is!

20251001_184652 by Jasper Schouterden, on Flickr

Ken je dat, die momenten van genialiteit? Wel, soms willen die me overvallen op de meest gekke momenten. In mijn dromen bijvoorbeeld. Ik werd op een nacht wakker met een prachtig tafereeltje in mijn hoofd, dat ik direct tot ongenoegen van de vriendin moest uittekenen omdat ik het anders zou vergeten. Het zou gaan omtrent een typisch NMBS-stationnetje zoals er 13 in een dozijn te vinden zijn. Slechts 2 peronnetjes, verstopt achter wat koterij. Geen stationsgebouw meer, enkel een wachthuisje. De inspiratie kwam van jarenlang student te zijn geweest in Heverlee, en de andere haltes op lijn 139. Naast de halte wilde ik een centrale plaats voor een frituur en een krantenwinkel.

20250920_145525 by Jasper Schouterden, on Flickr

Daarnaast wilde ik eens een nieuwe manier van bouwen proberen. Wie mij kent of dit draadje al eens heeft gelezen, weet dat ik enorme fan ben van papier en karton. Daarom heb ik nu eens wat texturen gekocht op Scalescenes, en daar mee aan de slag gegaan om te zien of ik iets Belgisch kon doen met dat typisch Britse spul. En ik moet zeggen, het antwoord lijkt positief! Ook de ramen werden op een nieuwe manier gemaakt. Allez, nieuw... De methode van de M2-rijtuigen werd toegepast: etiketten plakken, raampjes uitsnijden en lospulken en voila!

20251109_193557 by Jasper Schouterden, on Flickr

Ik zou zeggen, het sfeerje zit er al in!

20260111_112455 by Jasper Schouterden, on Flickr

20260111_112512 by Jasper Schouterden, on Flickr

20251207_201145 by Jasper Schouterden, on Flickr

Tot de volgende keer! :)

Jappy

Ohja, gewoon om dat ik deze nog tof vond: lineup!

Lineup by Jasper Schouterden, on Flickr

Floris

wat ben je weer zalig bezig!  8)

nog even over die verbrand ruikende fleischmannlocjes, heb bij veel kleine fleischmannmotortjes (en ook van bachmann trouwens) gemerkt dat de koolborstels vettig worden en hun werk niet meer lekker doen, waardoor de boel heet wordt en de motor kracht verliest en soms meer schade (collector gesmolten of koolborstelveertjes uitgegloeid zodat ze niet meer veren)
ik zou zeggen, als de boel nog niet compleet uitgefikt is gewoon schoonmaken en nieuwe koolborstels erin (en sla meteen een voorraadje in, is wel zo makkelijk want gegarandeerd dat je over n paar weken weer een of ander wrak niet kunt laten liggen op een expo  :P )

Jappy

Dan ga ik dat motortje toch nog eens nader bekijken! Ik heb nog wel wat reserve FL-motortjes liggen hier, ik dacht dat het probleem was dat ie kortsluiting ofzo maakte met het metalen kapje. Je hebt me een uitgave bespaard Floris, bedankt!  ;D

Michiel

Mooie verzameling Bels spul! Type 1, Brossel, mooie lineup van reeks 59... Je blijft goed bezig!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

En we gaan weer verder!

De mallet-loc is ondertussen klaar. Sorry Floris, ik heb toch de geldbuidel moeten trekken en een nieuw Fleischmann-chassistje moeten kopen ervoor, het andere reed te slecht, zelfs na pogingen met meerdere motortjes. Daar staat dan wel weer tegenover dat de nieuwe donor zelf geen motor had, en op een beurs bij CC-rails gekocht werd waar ik nog wisselgeld kreeg op 10 Euro... Dus niet heel erg pijnlijk!  ;D

Over geld gesproken, laten we naar N gaan... Het type 1 is eindelijk klaar. Om de belabberde rij-eigenschappen te verbeteren zat er niets anders op dan de tender ook stroom te laten opnemen. Dit werd opgelost door een Minitrix baureihe 01 te slopen en daar de tender van te gebruiken. Vele korstluitingen later rijdt het ding als een droom, maar het heeft veel pogingen, reserve-tenders en geld gekost... We zullen het maar als een les zien zeker?

Het gaf grappig genoeg wel goesting voor nog een projectje te starten met de rommel die ik ondertussen in onderdelendoos heb verzameld. Ik herinner me een draadje over hoe iemand een type 12 van Del Prado heeft gemotoriseerd en er een Fleischmann P8 chassis ondergestoken heeft. Heb ik ook geprobeerd, maar ik denk dat ik het ga laten zijn. Er is niet genoeg ruimte voor het eerste draaistel om te bewegen in de bochten, en ik zie momenteel niet in hoe dat op te lossen.

Tijd voor wat wagentjes! Uit 2 bierwagens van Fleischmann werden 2 'vistransport'-wagentjes gemaakt. Een oude foto toont de voor- en na situatie. De decals heb ik ooit gekocht bij een RMM-lid, Jacques Quoitin.

Maar da's allemaal te professioneel! Tijd voor nog wat geprul! Ik wil doodgraag colli-wagentjes in N, maar geen enkele fabrikant wil deze uitbrengen. Dan maar de printer op het werk misbruiken, en de voorraad karton opzoeken! Dit wordt vervolgd...

Tenslotte nog 2 sfeerplaatjes van het diorama dat ik aan het maken ben. Ik ben me zwaar aan het amuseren met de typisch Belgische koterijsfeer na te maken! Achtertuintjes, duivenkoten, vuilbakken... Pure herkenbaarheid! En de beurs in Sint-Niklaas heeft me een voorraadje figuurtjes en fietsjes opgeleverd voor de zaak verder te detailleren.  8)

Tot de volgende keer maar weer!

Floris

Wat een fijnnnn diorama!

Zonde dat je t Fleischmann motortje niet kon redden, maar als t werkt werkt t, dus prima.

Voor wat die type 12 betreft, je kunt de stroomlijnbeplating wat uitknabbelen, die is onderaan zo naar binnen gevouwen, een hapje uit dat omgevouwen stuk gaat niet storen... de motor komt in de tender toch? Wil je t echt radicaal doen dan bouw je t onderstel op als twee bogies: het loopdraaistel als 1 bogie en drijfassen plus achterloopas als de andere, draaipunt van de achterste bogie ergens tussen achterloopas en drijfassen. Zo houd je de beweging van de loopwielen vrij beperkt en vangen de drijfwielen die meer ruimte hebben de meeste ellende op.

Tothebeach

Citaat van: Jappy op 28 april 2026, 12:32:24 PMDe mallet-loc is ondertussen klaar. Sorry Floris, ik heb toch de geldbuidel moeten trekken en een nieuw Fleischmann-chassistje moeten kopen ervoor, het andere reed te slecht, zelfs na pogingen met meerdere motortjes. Daar staat dan wel weer tegenover dat de nieuwe donor zelf geen motor had, en op een beurs bij CC-rails gekocht werd waar ik nog wisselgeld kreeg op 10 Euro... Dus niet heel erg pijnlijk!  ;D

Als ik deze zo zie, moet ik het ook eens gaan proberen. ik heb nog zat onderstellen liggen. Maar dit is echt leuk en oogt zo, dat ik het ook wel kan! Topmodelletje!

Groet,
Michel

Jappy

Zeker doen Michel, het was dan ook een verbazingwekkend makkelijk projectje! Ik dacht dat het een stuk ingewikkelder was, maar viel zeer goed mee.

59erke

Citaat van: Jappy op 28 april 2026, 12:32:24 PMMaar da's allemaal te professioneel! Tijd voor nog wat geprul! Ik wil doodgraag colli-wagentjes in N, maar geen enkele fabrikant wil deze uitbrengen. Dan maar de printer op het werk misbruiken, en de voorraad karton opzoeken! Dit wordt vervolgd...

Jasper, die droom heb ik ook. Ik heb ooit eens een poging genomen om een oud Brawa goederenwagentje te misbruiken gewapend met schuurpapier en verf. Geen slecht resultaat maar toch niet wat het moest zijn. Kan je niet van uw printjes decals laten maken ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan