Ram SBB ROCO 63120 geen interieurverlichting en sluitverlichting doet gek

Gestart door Dreha, 20 november 2020, 15:42:29 PM

Dreha

Ik heb na wat zoeken toch een Ram SBB van Roco op de kop kunnen tikken (artikelcode 63120).
Het is een digitale versie met sound.
Nu zijn er 2 eigenaardigheden/problemen
Interieurverlichting
De interieurverlichting werkt niet, zou moeten werken met F4. Heb andere F's geprobeerd, heb decoder gereset. Maar geen verandering.
Frontverlichting
Met F0 kan je frontverlichting activeren, dit werkt goed op het motorrijtuig maar niet zo goed op het stuurstand rijtuig.
Als het stuurstandrijtuig niet verbonden is met de rest van het stel dan brandt deze continu en wisselt met het bewegen van het rijtuig (schakelaartje op een as)
Als het volledige stel verbonden is dan branden op het stuurstandrijtuig dezelfde lichten als op het motorrijtuig (beide rood of beide wit)
Met F0 doven enkel de lichten op het motorrijtuig.

Ik heb het stel nu nog niet geopend, wou eerst eens polsen of iemand een idee had of dat misschien ook al heeft voor gehad.

Mvg

Harald 

raf

Het is een SBB dus die schakelaar op de as moet er zijn voor de sluit lichten ?
SBB die rijden met een pinkend achterlicht .
Het kan zijn dat de vorige eigenaar daar aan het knoeien is geweest .
gr raf
Of waren het nu de goederen treinen die een pinkend achterlicht hadden ????
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Olivier77

Beste Harald,

Volgens mij en volgens Roco hebben deze set geen ingebouwde verlichting.

Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Klaas Zondervan

In deze treinstellen zit geen binnenverlichting, maar ze zijn er wel voor voorbereid. In de motorwagen zit een relais dat door de decoder geschakeld wordt en dat relais zet voeding op twee bruine draden die door het hele treinstel lopen. En op die draden kun je de verlichting aansluiten.
Het elektrisch schema van de motorwagen vindt je in dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64670.msg3221568184#msg3221568184

Dreha

OK bedankt iedereen voor de info.
En zeker bedankt Klaas voor dat schema, daar kan ik mee aan de slag  ;)