Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

Pluimkarton of graveren met de laser

Gestart door rudyvr, 24 oktober 2020, 17:21:42 PM

rudyvr

Hallo forumleden,

De voorbije maanden heb ik met veel interesse de reeks artikels gelezen van Rik Martens ivm het gebruik van een laser graveer machine voor het maken van een brug en bruggenhoofd. De resultaten zien er schitterend uit. De prijs van zo'n laser graveer machine is redelijk (en alvast een pak lager dan de professionele laser snij machines).

Ik meen ook te weten dat Rik grote voorstander was (is) van pluimkarton.

Ik vroeg mij daarom af of de laser graveer techniek evenwaardig of beter is dan het werken met pluimkarton? Of is het antwoord meer genuanceerd, afhankelijk van de toepassing?

Zelf heb ik een project op stapel staan om een bakstenen watertoren na te bouwen in schaal 1 (naar bestaand voorbeeld). Het zal mijn eerste modelbouw ervaring zijn. Dus alle goede raad is welkom.

Val-Rikard

Citaat van: rudyvr op 24 oktober 2020, 17:21:42 PM
Hallo forumleden,

De voorbije maanden heb ik met veel interesse de reeks artikels gelezen van Rik Martens ivm het gebruik van een laser graveer machine voor het maken van een brug en bruggenhoofd. De resultaten zien er schitterend uit. De prijs van zo'n laser graveer machine is redelijk (en alvast een pak lager dan de professionele laser snij machines).

Ik meen ook te weten dat Rik grote voorstander was (is) van pluimkarton.

Ik vroeg mij daarom af of de laser graveer techniek evenwaardig of beter is dan het werken met pluimkarton? Of is het antwoord meer genuanceerd, afhankelijk van de toepassing?

Zelf heb ik een project op stapel staan om een bakstenen watertoren na te bouwen in schaal 1 (naar bestaand voorbeeld). Het zal mijn eerste modelbouw ervaring zijn. Dus alle goede raad is welkom.

Beste Rudy,

Voor het nabootsen van een oude gevel met getrommelde of oude bakstenen is pluimkarton ideaal.
Wanneer het oppervlak van de baksteen mooi vlak en rechthoekig is kan je met de lazer een mooier resultaat bekomen.
Zeker om siermetselwerk na te botsen of verschillende soorten metselverband.
Voor natuursteen is pluimkarton uitermate geschikt.
Ook kasseien zijn ideaal om in pluimkarton te drukken, door het drukken komen de stenen namelijk lichtjes bol te staan.
Je kan stellen dat de mate van reliëf en grofheid van de steen bepalend zijn voor je keuze.

Groet, Rik Martens

rudyvr

Bedankt voor het duidelijke antwoord Rik!

Is het haalbaar om met de laser structuur aan te brengen op karton (of een andere drager)? Ik kan mij wel voorstellen dat daar de instellingen van de laser heel kritisch gaan worden. Heb je daar ervaring mee?

De oplossing om een drager met structuur te nemen en die dan te graveren, zoals geïllustreerd in MSM voor het bruggenhoofd, lijkt mij ook heel creatief en interessant, en ziet er alvast super uit!

Gebruik je jouw laser graveer machine zoals je die aangekocht hebt (open frame) of heb je er wat zaken rond gebouwd (bescherming, veiligheden, afzuiging, etc)?

Groeten,
Rudy


railrunner

Ik haal structuur in gelaserde karton door oppervlakten te laten' frezen'  (niet snijden of graveren).  Ik werk met een K40 laser, zo'n chinees model.  Een andere mogelijkheid is om met ruw karton of grof tekenpapier te werken, dat is wel te vinden in de handel.

Val-Rikard

Citaat van: rudyvr op 24 oktober 2020, 19:14:48 PM
Bedankt voor het duidelijke antwoord Rik!

Is het haalbaar om met de laser structuur aan te brengen op karton (of een andere drager)? Ik kan mij wel voorstellen dat daar de instellingen van de laser heel kritisch gaan worden. Heb je daar ervaring mee?

De oplossing om een drager met structuur te nemen en die dan te graveren, zoals geïllustreerd in MSM voor het bruggenhoofd, lijkt mij ook heel creatief en interessant, en ziet er alvast super uit!

Gebruik je jouw laser graveer machine zoals je die aangekocht hebt (open frame) of heb je er wat zaken rond gebouwd (bescherming, veiligheden, afzuiging, etc)?

Groeten,

Beste Rudy,

Als je al structuur op je oppervlak hebt spaar je veel tijd uit bij het laseren.
Breng je die aan dan moet je vermeiden dat er herhalende patronen te zien zijn, een fout die je veel ziet bij computer gegenereerde structuur.
Ik gebruik de laser zoals ik die aankocht, geen afdekking, geen afzuiging.
Wat ik doe is mijn veiligheidsbril opzetten en mijn raam open zetten.
Er zijn tal van materialen om met te experimenteren, let wel op als je kunststof wenst te laseren, dat kan giftig zijn !!!

Groet, Rik


loco

Rik, is jouw methode ook geschikt voor schaal 1, of haal je betere resultaten in een kleinere schaal zoals schaal HO. Een baksteen in schaal HO ziet er enigszins anders uit dan in schaal 1. Ik denk dat je ervaring hebt in beide schaalgroottes.
Indien jouw werkwijze minder geschikt is qua het bereiken van diepte en structuur, voor schaal 1 is Rudy er nog niet volledig mee geholpen voor de bouw van zijn watertoren.
Naast pluimkarton heb je ook nog ander karton (ik denk dat ze het bij Lucas architectenkarton noemen) dat ook relatief dik is (in verschillende diktes) en ook gebruikt wordt voor schaalmodellen in schaal 1. Het is licht en sterk en zeer gemakkelijk te laseren zoals dik papier. Er is trouwens een Pool die al zijn modellen in dit soort karton maakt en verkoopt (voornamelijk in schaal 1 en 0). Ik kan echter niet op de naam van deze Pool komen. Ik heb zelf ook een gebouw in schaal 1 dat in soortgelijk karton is gemaakt maar dan wel met een duurder lasertoestel met meer mogelijkheden.

Val-Rikard

Citaat van: loco op 25 oktober 2020, 08:38:57 AM
Rik, is jouw methode ook geschikt voor schaal 1, of haal je betere resultaten in een kleinere schaal zoals schaal HO. Een baksteen in schaal HO ziet er enigszins anders uit dan in schaal 1. Ik denk dat je ervaring hebt in beide schaalgroottes.
Indien jouw werkwijze minder geschikt is qua het bereiken van diepte en structuur, voor schaal 1 is Rudy er nog niet volledig mee geholpen voor de bouw van zijn watertoren.
Naast pluimkarton heb je ook nog ander karton (ik denk dat ze het bij Lucas architectenkarton noemen) dat ook relatief dik is (in verschillende diktes) en ook gebruikt wordt voor schaalmodellen in schaal 1. Het is licht en sterk en zeer gemakkelijk te laseren zoals dik papier. Er is trouwens een Pool die al zijn modellen in dit soort karton maakt en verkoopt (voornamelijk in schaal 1 en 0). Ik kan echter niet op de naam van deze Pool komen. Ik heb zelf ook een gebouw in schaal 1 dat in soortgelijk karton is gemaakt maar dan wel met een duurder lasertoestel met meer mogelijkheden.



Ik denk dat de schaal er niet echt toe doet, dit kan evengoed lukken. Die Pool is waarschijnlijk Stangel modellbou.

Groet, Rik

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Alles wat met de computer gestuurd wordt, geeft steeds een overdreven juiste indruk tenzij men dagen lang bezig is om alle graveerlijntjes wat "random" te tekenen. Hieronder op de foto zijn de gevels niet voorzien van structuur en zijn enkel de voegen gegraveerd. Bij het schilderen heb ik wat gezorgd voor onregelmatigheid wat het uitzicht ten goede komt. Deze methode pas ik toe om het gedoe verkoopbaar te houden.

20190704 002 by Dirky dyniMo, on Flickr

Persoonlijk zie ik het liefst steenpatronen die met de hand gedrukt zijn in o.a. pluimkarton of sculptamold en vervolgens bijna stuk per stuk kleur hebben gekregen, maar dat is tijdrovend...


rudyvr

Bedankt al voor de fijne reacties en de nuttige tips!

Railrunner vermeldde de K40. Die kom je inderdaad veel tegen op internet. Het is zowat de goedkoopste laser snijder, maar met enkele belangrijke nadelen (oa veiligheid). Gelukkig zijn er heel wat filmpjes terug te vinden hoe je deze K40 kan 'pimpen' om zowel de performantie als de veiligheid te verbeteren. Voor zo'n €500 heb je dan iets deftigs voor hobbygebruik.

Een eerste vraag die ik mij hierbij stel is of je echt behoefte hebt aan een laser snijder op basis van een krachtige CO2 laser (40W)? Om te beginnen zijn die wat omslachtiger (en gevaarlijker) in het gebruik tov een laser graveerder op basis van een diode laser (tot enkele Watts). Uiteraard is er ook het prijsverschil. Als je werkt met gelaserd karton, dat je kleeft op een basis van hout/kunststof/pluimkarton dat je dan op een andere manier op maat snijdt (scherp mes, snijplotter, frezen, laten uitlaseren door externe firma), dan kom je met een laag vermogen graveer toestel ook al heel ver lijkt mij.

Een tweede vraag die ik mij dan stel is : als je dikkere platen uitlaserd (met een laser snijder), dan blijft de afwerking van hoeken een aandachtspunt (omdat je de kopse kant manueel dient af te werken). Karton is dunner, dus valt de kopse kant minder op. Is er hier iets te zeggen voor de ene of het andere methode?

Groeten,
Rudy



Dirky

Dit hier is spoor 1. MDF 3mm. De kopjes die ik aanduid heb zijn dus uitsteeksel op de zijwanden die passen in uitsparingen in de voorkant. Niets manueel aan te doen behalve een beetje schuren...

kopsteentjes by Dirky dyniMo, on Flickr

railrunner

Citaat van: rudyvr op 25 oktober 2020, 10:32:35 AM
Bedankt al voor de fijne reacties en de nuttige tips!

Railrunner vermeldde de K40. Die kom je inderdaad veel tegen op internet. Het is zowat de goedkoopste laser snijder, maar met enkele belangrijke nadelen (oa veiligheid). Gelukkig zijn er heel wat filmpjes terug te vinden hoe je deze K40 kan 'pimpen' om zowel de performantie als de veiligheid te verbeteren. Voor zo'n €500 heb je dan iets deftigs voor hobbygebruik.

Een eerste vraag die ik mij hierbij stel is of je echt behoefte hebt aan een laser snijder op basis van een krachtige CO2 laser (40W)? Om te beginnen zijn die wat omslachtiger (en gevaarlijker) in het gebruik tov een laser graveerder op basis van een diode laser (tot enkele Watts). Uiteraard is er ook het prijsverschil. Als je werkt met gelaserd karton, dat je kleeft op een basis van hout/kunststof/pluimkarton dat je dan op een andere manier op maat snijdt (scherp mes, snijplotter, frezen, laten uitlaseren door externe firma), dan kom je met een laag vermogen graveer toestel ook al heel ver lijkt mij.

Een tweede vraag die ik mij dan stel is : als je dikkere platen uitlaserd (met een laser snijder), dan blijft de afwerking van hoeken een aandachtspunt (omdat je de kopse kant manueel dient af te werken). Karton is dunner, dus valt de kopse kant minder op. Is er hier iets te zeggen voor de ene of het andere methode?

Een K40 onveilig?  Ik heb toch nog nooit accidentjes gehad  :).  Je moet natuurlijk ook niet je vingers in de laserstraal steken, want dan verbrand je je wel ;).  Voor prijs (ca.300€ als je goed zoekt)/kwaliteit doet deze dat prima en het aantal Watt om te snijden/graveren is instelbaar (in percentages).  Ik werk met een lage instelling en om 1mm MDF volledig te doorsnijden, moet ik toch deze een aantal keer laten laseren.  Bij hogere percentages ziet het resultaat er niet uit. De laser zit in een volledige metalen kast, met afzuiging en beschermend glas/ deksel, onveilig?  Er bestaan wel goedkopere toestellen zonder behuizing, bescherming, etc, die lijken me toch gevaarlijker.  Wel is het resultaat niet te vergelijken met een duurdere, professionele laser, maar ik heb deze aangekocht om alles ivm laseren aan te leren als sprong naar een duurdere toestel.  In ieder geval voldoet de K40 voor mij qua kwaliteit, budget én veilgheid voor de hobby, kleine kanttekening, ik doe schaal N, dat is uiteraard heel wat anders dan 1/32.

In ieder geval om 3mm MDF, zoals Dirky dat doet, te doorsnijden, moet mijn toestel wel heel wat moeite doen, in mijn ogen voldoet de K40 dan toch niet hiervoor.

rudyvr

Wat betreft de veiligheid van de K40 las ik reeds dat bv de aarding van het toestel niet afdoende is, omdat die aangesloten zou zijn op een bout op een gelakte behuizing (de laklaag geleid niet!). Dat kan uiteraard snel verholpen worden, door de lak ter hoogte van de bout weg te nemen.

Aan de efficiëntie van het oranje inspectievenster wordt door sommigen ook getwijfeld.  Houdt het alle schadelijke straling tegen? Hier bestaan normen voor, en de fabrikant vermeld die niet, wat zou kunnen laten vermoeden dat het toestel niet aan deze normen voldoet. Maar dat is uiteraard een veronderstelling, geen feit. Mits op te passen en eventueel een extra veiligheidsbril op te zetten, is dat natuurlijk ook in orde.

Dus zeker geen onoverkomelijke zaken, maar het is altijd goed om zich bewust te zijn van de mogelijke risico's en zich te hoeden voor een vals gevoel van veiligheid  :)

Ik denk inderdaad dat je aan die goedkope laser toestellen (zowel diode als CO2) veel vreugde kan beleven, zolang je er op een juiste en veilige manier mee omgaat, en eventueel een aantal zaken aanpast om de veiligheid of performantie te verhogen.

Groeten,
Rudy

Dirky

Citaat van: rudyvr op 25 oktober 2020, 14:46:14 PM
Wat betreft de veiligheid van de K40 las ik reeds dat bv de aarding van het toestel niet afdoende is, omdat die aangesloten zou zijn op een bout op een gelakte behuizing (de laklaag geleid niet!). Dat kan uiteraard snel verholpen worden, door de lak ter hoogte van de bout weg te nemen.

Aan de efficiëntie van het oranje inspectievenster wordt door sommigen ook getwijfeld.  Houdt het alle schadelijke straling tegen? Hier bestaan normen voor, en de fabrikant vermeld die niet, wat zou kunnen laten vermoeden dat het toestel niet aan deze normen voldoet. Maar dat is uiteraard een veronderstelling, geen feit. Mits op te passen en eventueel een extra veiligheidsbril op te zetten, is dat natuurlijk ook in orde.

Dus zeker geen onoverkomelijke zaken, maar het is altijd goed om zich bewust te zijn van de mogelijke risico's en zich te hoeden voor een vals gevoel van veiligheid  :)

Ik denk inderdaad dat je aan die goedkope laser toestellen (zowel diode als CO2) veel vreugde kan beleven, zolang je er op een juiste en veilige manier mee omgaat, en eventueel een aantal zaken aanpast om de veiligheid of performantie te verhogen.

Groeten,
Rudy

Gewoon mijn persoonlijke mening i.v.m. veiligheid; Indien en geen CE attest kan meegeleverd worden, koop ik het niet. En ik bedoel niet de CE van Chinese export!

rudyvr

@Dirky : kan je aangeven welk toestel jij gebruikt?