Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

D_Loc

In mei 1991 heb ik de 1002 in Poulseur op de foto gezet en toen had deze koplampen en nog een opgezette lantaarn als (derde?) frontsein.
De foto's komen zodra Flickr weer mee werkt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ronny-vdv

Beste Arno,

Van Maldegem kan niet kloppen, want deze lok mag niet over de brug van Balgerhoeke wegens te hoge aslast. Zal vanuit Eeklo geweest zijn.
Mvg,

ronny-vdv

D_Loc

Hier mijn foto's van de 1002:

23/31 NMBS 1002 - Poulseur by Dirk Achtien, on Flickr


15/31 NMBS 1002 - Poulseur by Dirk Achtien, on Flickr


13/31 NMBS 1002 - Poulseur by Dirk Achtien, on Flickr


19/31 NMBS 1002 - Poulseur by Dirk Achtien, on Flickr


18/31 NMBS 1002 - Poulseur by Dirk Achtien, on Flickr


14/31 NMBS 1002 - Poulseur by Dirk Achtien, on Flickr

Zoals te zien is de ene keer met los geplaatst derde frontsein en de andere keer zonder.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

AFB

#123
Citaat van: ronny-vdv op 09 oktober 2020, 23:14:38 PM
Beste Arno,

Van Maldegem kan niet kloppen, want deze lok mag niet over de brug van Balgerhoeke wegens te hoge aslast. Zal vanuit Eeklo geweest zijn.

Klopt. Het is Eeklo geweest. Bedankt voor de verbetering!

En Dirk bedankt voor de foto's.


De 1.002 te Eeklo in 1997.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

flyingscotchman

 

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Negenentwintig

Hallo iedereen,

ik heb het hele draadje (al reeds 9 pagina's) eens gelezen.  :)

Wat mij opvalt is de discussie rond de kleurstelling.

Je mag je zeker niet baseren op deze van de jaren 1989 en later.
Wie weet er nog dat de 1.002 ooit in het knal-/bleekgroen was geschilderd (net als het Type 7), witte wielbanden had en geen elektrische koplampen?

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Type_1

In 1989 werd de loc weer rijvaardig gemaakt om het pensioen van de laatste stoominstructeurs te vieren.
Voor die gelegenheid werd de loc weer in het standaard NMBS-groen gestoken en werden de 2 elektrische koplampen toegevoegd.
Opmerkelijk was dat sommige van de wielbanden nog wit gebleven waren en dat men achteraan op de tender het locnummer in het WIT had geschilderd!

Keren we terug naar het Märklin/Trix model, dan zitten we nog in de periode dat 2 frontlampen op de bufferbalk (nog) niet vereist/gebruikelijk waren. Welke delen waren in het rood geschilderd? Welke niet? Wie bezit KLEURENfoto's van het type 1 in die periode? Weinigen, me dunkt. ;)
Zwart-wit foto's kunnen soms uitsluitsel geven. Iets wat felrood is, ziet lichtgrijs op een z/w foto.

Er wordt hier geopperd dat de omloop ook rood had moeten zijn. Niets is minder waar. Die moet zwart zijn. Op het internet is een afbeelding te vinden uit een Frans tijdschrift met een Type 1 in dezelfde schildering/uitvoering zoals ze nu wordt uitgebracht in H0. Van de 1.002 nota bene!

http://fr.1001mags.com/parution/ferrovissime/numero-2-fevrier-2008/page-8-9-texte-integral

Waarom nog discussiëren? Het model is correct.

Oh ja. Voor de cijferaars onder ons: Loc 1.030 was gekoppeld aan tender 38.107. Zo ook in het model.
Cfr. het boek over het type 1, geschreven door dhr. Casier.

Over de set M2's die erbij aangeboden worden (met extra binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen) kan ik kort zijn: ik spendeer daar mijn geld niet aan ... omdat ik al de set van 3  en van 4 heb ... en omdat overdag de verlichting in dit type wagons toch nooit brandt. Bovendien vind ik K's veel beter passen bij een Type 1.

Het is mijn eerste post hier.
Gelieve mij te verontschuldigen voor schoonheidsfoutjes.

Born under the sign of steam.

Rangeerduivel

#127
Citaat van: Negenentwintig op 10 oktober 2020, 21:29:09 PM
Waarom nog discussiëren? Het model is correct.

Allesbehalve! ::)

Ik heb het in een andere post ook reeds aangehaald, maar blijkbaar wil men het weer niet zien omdat het van Ma/trix komt?
Er is weer een hoop euforie over iets waar met de klak naar gegooid is,
Vergelijk maar eens de bovenkant (dak) van de echte loc met die van Marklin en kijk goed, tenminste als je het wil zien
Ik heb al geweten dat er bij een bepaald merk een hoop heisa was over een ruitewisser die verkeerd stond/hing, maar hier wordt het weer bedekt met de mantel der liefde...


De zogenoemde luiken die open kunnen met het blokjesmotief bij de Marklin zijn bij de echte loc nergens te bespeuren, of is de echte verkeerd misschien...? :-\

;)

factageklerk


Waarom nog discussiëren? Het model is correct.
[/quote]

Allesbehalve! ::)



;)
[/quote]

Kunnen we eens niet tevreden zijn met wat we hebben en de D :-X op zoek laten gaan naar meer......... er mag nog wat ruimte zijn om te genieten ook zeker.....niet?
 

Fretbol

Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2020, 21:51:47 PM
Citaat van: Negenentwintig op 10 oktober 2020, 21:29:09 PM
Waarom nog discussiëren? Het model is correct.

Allesbehalve! ::)

Ik heb het in een andere post ook reeds aangehaald, maar blijkbaar wil men het weer niet zien omdat het van Ma/trix komt?
Er is weer een hoop euforie over iets waar met de klak naar gegooid is,
Vergelijk maar eens de bovenkant (dak) van de echte loc met die van Marklin en kijk goed, tenminste als je het wil zien
Ik heb al geweten dat er bij een bepaald merk een hoop heisa was over een ruitewisser die verkeerd stond/hing, maar hier wordt het weer bedekt met de mantel der liefde...


De zogenoemde luiken die open kunnen met het blokjesmotief bij de Marklin zijn bij de echte loc nergens te bespeuren, of is de echte verkeerd misschien...? :-\

;)

Het klopt dat er bij de echte loc openingen zijn in het dak die op het Märklin model niet aanwezig zijn maar deze openingen zie ik bij het model van Olaerts ook niet?

En op deze foto zijn de luiken dicht? Het blokjesmotief zie ik wel niet op de foto's van de echte type 1?


Cozzy

https://youtu.be/i21GaoqIPHI

Kijk op 2:34 en 2:40

Soms zijn er meerdere waarheden....
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Floris

oh, das niet voor het eerst dat een museumloc "fout" is...  ;)

guy holbrecht

Dat komt wellicht omdat we een verkeerde vergelijking maken. De 1.002 is een loc van de eerste reeks, de 1.030 is er eentje van de tweede reeks met een licht gewijzigde constructie. Voor wie het dak goed wil zien verwijs ik naar de foto's van Marc Dahlström in het fotoboek 'Retro 92 & 62'. De laatste twee foto's in dat boek, kleurenfoto's overigens, laten de 1.032 zien, eveneens eentje van de tweede reeks, gefotografeerd in maart 1962 in het station van Mons. Merk je ook meteen dat enkel de bufferbalk rood is en niet de rand van de omloopplaat.

Negenentwintig

Kan dat "blokjesmotief" iet of wat toegelicht worden.

En wat de gladde/effen dakluiken betreft:
bij Mä/Trix, zowel als bij Olaerts worden ze weergegeven in gesloten toestand.
De foto van de echte 1.002 laat ze in opengeschoven toestand zien.
Born under the sign of steam.

Rangeerduivel

#134
Citaat van: Negenentwintig op 10 oktober 2020, 22:18:31 PM
Kan dat "blokjesmotief" iet of wat toegelicht worden.

En wat de gladde/effen dakluiken betreft:
bij Mä/Trix, zowel als bij Olaerts worden ze weergegeven in gesloten toestand.
De foto van de echte 1.002 laat ze in opengeschoven toestand zien.

Rik,
Wat bij de echte 1.028 een ganse rij (vleugel?)moeren zijn om de deksels op hun plaats te houden wordt bij Marklin getoond als een rij rechthoekige blokjes over bijna de ganse lengte van de ketel.
Ondertussen is gebleken dat er idd twee versies van afwerking bestaan...
btw; de echte 1.002 heeft deze weg te nemen luiken niet,dus kunnen ze ook niet opengeschoven of afgesloten worden!
Alle openingen die boven de handrail te zien zijn blijven open bij de 1.002 en kunnen niet dicht geschoven worden.
Benieuwd om eens een foto te zien van de echte 1.030!

;)

Citaat van: Negenentwintig op 10 oktober 2020, 21:29:09 PM
Gelieve mij te verontschuldigen voor schoonheidsfoutjes.

Moet je niet verlegen om zijn, niemand heeft zichzelf gemaakt..! ;D ;D

;)