kennis electronica

Gestart door vandomm, 19 oktober 2006, 11:36:05 AM

vandomm

Van electriciteit heb ik totaal geen benul , maar mijn vraag is dus  :
Kan ik me verdiepen/studeren in electronica zonder de basiskennis
van electriciteit ?
Bij voorbaat mijn dank.
Cees .

Klaas Zondervan

Dat lijkt me moeilijk. Er is feitelijk niet zoveel verschil tussen elektriciteit en elektronica, dus beginnen met de basiskennis van elektro lijkt mij toch het beste. Ga eens in de bibliotheek kijken, daar hebben ze vaak boekjes in de trant van Elektro voor dummies of iets dergelijks.

ysbeer

Voor het leren van electronica moet je inderdaad kennis van electriciteit hebben.
D.w.z dat je in ieder geval moet kunen begrijpen,en ook aansluiten, hoe bijvoorbeeld een lamp brand.
De wet van ohm kennen is ook wel handig.
En vooral het verschil weten tussen spanning en stroom en weerstand.
Vooral de eerste twee gooit men regelmatig door elkaar.
Men gebruikt het woord stroom als men spaning bedoeld en omgekeerd.

Kennis van b.v het aanlegen van huis instalatie,hoogspanningsnetten,motoren en hun beveiliging kun je rustig voorlopig vergeten.

Wel belangrijk is transistor en I.C techniek.
En voor de treintjes ook relais techniek (zeker hoe werkt een relais)
Heel erg diep behoef je dar nog niet in te gaan de basis begrippen rijken wel uit.
Goed solderen en weten wat elkaar bijt is ook handig.
Zoals klaas al zij zijn er goede boeken die je in een paar maanden kunen leren hoe een schakeling nabouwd,aansluit en ook enigzins begrijpt.
Voor eigen ontwikkeling van schakelingen is wel meer nodig.
Maar je zal zien als je eenmaal de basis een beetje hebt kom je steeds verder

succes
wim ysbeer

tonycabus

MSM lezen, zou ik zeggen, v.a. nr. 35[:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door tonycabus

MSM lezen, zou ik zeggen, v.a. nr. 35[:)]
Dat is zeker nuttig.

Ga eens naar de bibliotheek. Daar vindt je soms (oude) boekjes over modelspoorelektronica. "Op het goede spoor" is er zo eentje.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door tonycabus

MSM lezen, zou ik zeggen, v.a. nr. 35[:)]
Dat is zeker nuttig.

Ga eens naar de bibliotheek. Daar vindt je soms (oude) boekjes over modelspoorelektronica. "Op het goede spoor" is er zo eentje.



Gerolf,

heb je daar meer gegevens over (auteur,...), want op het eerste zicht vind ik het niet echt...

Thanks

Gerolf

Op het goede spoor / H.F. Enter uitgave De Muiderkring Bussum 1973
Maar er zijn er nog zulke, hoor:
Modelbaan Electronica Deel 1 en 2 Kluwer Door D H Schravendeel,1978, 152 Pagina's
"Modelbaan Automatisering en Elektronica", Deel 15 uit de Kleine Modelbaanserie

Let wel: deze boekjes zijn niet recent. Ze geven echter bruikbare achtergrondinformatie voor de beginnende modelspoor-elektronicus
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

thanks,

Ik zoek ze even op, eens zien of ik er interessante info kan uithalen.
Ondertussen leren we ook nog iets bij

belair

Ik heb zopas de volgende boeken die Gerolf voorstelde aangekocht via Marktplaats.nl
"Modelbaan Electronica Deel 2" en "Modelbaan Automatisering en Elektronica", Deel 15
De eerste 13.70 euro en de tweede voor 10.25 euro inclusief verzending vanuit Nederland. Toch een koopje denk ik, nu nog "Elektronica voor dummies en Modelbaan Electronica Deel 1 en we zijn vertrokken.
Bedankt voor de tip Gerolf.
mvg
Luc

Gerolf

Veel leesplezier, Luc. Denk er echter aan: die boekjes zijn geen "bijbels"!: Haal er de nuttige info uit, maar hou je kritische bril op.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Misschien is dit iets: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/ [?]
Goeie tip, Frank.
Hij stond al bij mijn favorieten, maar nu zag ik dat hij verhuisd was.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Zal er deze avond eens naar kijken.
Bedankt
Luc

n/a

citaat:
Geplaatst door vandomm

Van electriciteit heb ik totaal geen benul , maar mijn vraag is dus  :
Kan ik me verdiepen/studeren in electronica zonder de basiskennis
van electriciteit ?
Bij voorbaat mijn dank.



Stap dan NOOIT over naar digitaal. let maar op, ze zullen je het prachtig voorschotelen maar de praktijk is anders, trust me en ik kan hetw eten want ik ben zlef voor duizenden euro's een poot uitgerukt. En geloof ook die onzin niet van " minder draden enzo"want voor elke scahekeling (b.v. een stukje afremmen) heb je ene doorzaging in de baan, waar weer een draad aan zit, die weer naar een bezetmelder gaat, die weer...etc, etc...
Doe net als ik, als leek. Ikz et die hele rotzooi weer te koop en laat  een kleine firma b.v. Mabro uit Maassen een compleet geautomatisserd ANALOOG systeem bouwen die je alleen nog hoeft aa te sluiten. In mijn geval kan ik dan gaan doen wat ik het leukste vind aan de baan, het bouwen van de scenery

ERVIN

En ook hier begint dat verdacht veel op reclame te lijken???[:(!]