Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

ultra-HST

Gestart door oebr, 20 juni 2020, 12:27:16 PM

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Ambitieus plan, waar ze weer eens 15 tot 20 jaar aan zullen bouwen eer het klaar is en tegen dan is het spreekwoordelijke kalf alweer verdronken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Denk dat ze na 20 jaar misschien de voorstudie rondhebben en aan de aanbesteding van het milieueffectenrapport kunnen beginnen....

Een HST met ergens halverwege overstappen op een lekker ouderwetse ferry van Brest naar Cork: tijd voor de oversteek: 15h.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Doet toch allemaal wat teveel denken aan De IJzeren Rijn en het Spartacusplan. Oeverloos gepalaver, gebakkelei met malafide lobbygroepen, politieke spelletjes, ... , 'pie in the sky' noemen ze zoiets. 't Zou formidabel zijn als het er zou komen, maar die tijden van vooruitgangsgeloof en sociale beweging zie ik zo meteen niet opnieuw een rol gaan spelen in onze Europese samenleving. Als je alleen al kijkt naar de houding van de 'vrekkige vier', dan weet je wel genoeg: ieder voor zich.
Ik geloof nog uit koppigheid in het Europese project, maar dat lijkt hoe langer hoe meer een fata morgana te worden.

(Vergeef het me, maar ik ben een echte misantroop aan het worden. Het algemeen belang wordt pas gediend als de heilige economie totaal aan de grond zit en er echt geen andere uitweg nog mogelijk is. Mensen leren NIET uit hun fouten, tenzij er eerst zoveel miljoenen mensen op gruwelijke manier sterven. En dan nog ... .)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

rgp

Decapod

Boenk erop ! NIMBY rules the world.

Roland

Klaas Zondervan

Ik vind het wel een strak plan. Alleen die ferry naar Ierland is wel een bottleneck. Ze kunnen beter de HSL van de Kanaaltunnel naar Londen doortrekken tot Wales en dan met een tunnel of een brug oversteken.

SuSke

Citaat van: Havoc op 20 juni 2020, 14:20:16 PM
Denk dat ze na 20 jaar misschien de voorstudie rondhebben en aan de aanbesteding van het milieueffectenrapport kunnen beginnen....

Een HST met ergens halverwege overstappen op een lekker ouderwetse ferry van Brest naar Cork: tijd voor de oversteek: 15h.

't zal sowieso niet meer voor ons zijn...  8) 8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

celtjan

#7
Citaat van: Havoc op 20 juni 2020, 14:20:16 PM
Denk dat ze na 20 jaar misschien de voorstudie rondhebben en aan de aanbesteding van het milieueffectenrapport kunnen beginnen....

Een HST met ergens halverwege overstappen op een lekker ouderwetse ferry van Brest naar Cork: tijd voor de oversteek: 15h.

(voor een korte versie, zonder geschiedenis: scroll naar beneden)
Mmm... Na 1 keer met de wagen met Irish Ferries de overtochten gemaakt te hebben van Roscoff-Cork en Rosslare-Le Havre, als es bekeken om met de trein via de Bretoense kust naar de zuid-west kust van Ierland te varen > Niet echt praktisch (een paar jaar zijn die verbindingen door IF opgegeven)

Opgelet door het Covid is er momenteel wel een aangepaste dienstregeling

1) De ferry vertrekt niet vanuit Brest, maar vanuit Roscoff. Had/heeft een stationnetje. Maar de dichtste treinstop is in het stadje Morlaix, vanwaar het met de SNCF bus verder gaat.
https://www.breizhgo.bzh/itineraires-et-horaires/trouver-mon-itineraire?form_build_id=form-xu1oqbBMjyWSF0O5ZUPbyDyRaJkKLu11qJ-a1DWxbcs&form_id=bz_itinerary_form&from_place_id=695%7C4&from_place_value=Gare+de+Brest+%2829200+BREST%29&to_place_id=6785%7C4&to_place_value=Ferry+%2829680+ROSCOFF%29&time_ref=Departure&date=2020-06-22&time=12%3A00&transport_mode=1&requirements=1&public_transport%5BBUS%5D=BUS&public_transport%5BCOACH%5D=COACH&public_transport%5BTRAMWAY%5D=TRAMWAY&public_transport%5BFUNICULAR%5D=FUNICULAR&public_transport%5BTRAIN%5D=TRAIN&public_transport%5BRAPID_TRANSIT%5D=RAPID_TRANSIT&public_transport%5BMETRO%5D=METRO&public_transport%5BTOD%5D=TOD&public_transport%5BFERRY%5D=FERRY&public_transport%5BCAR_POOL%5D=CAR_POOL&public_transport%5BOTHER%5D=OTHER&op=Recherche

2) De haven van Cork is de 3e grootste natuurlijke haven ter wereld, en de Ferry terminal is Ringaskiddy op 15 km van Cork waar er ook geen sporen liggen tussen de ferry terminal en Cork City.

Momenteel is het enkel de Bretoense operator Brittany Ferries, die normaalgezien vanaf april tot en met oktober wekelijks, en tijdens het weekeinde 1 slagje Roscoff-Cork-Rosscoff maakt (Meestal met hun vlaggeschip de Pont Aven dat op de andere dagen op de Plymooth lijn dienst doet)
https://nl.directferries.be/roscoff_cork_veerboot.htm - www.brittany-ferries.fr

Met de Brexit in zicht, zetten 2 van de 3 rechtstreekse Frankrijk-Ierland alle operatoren een tandje bij:
Met het Corona Virus is Brittany Ferries later dan verwacht gestart met de verkoop van tickets voor de nieuwe route Rosslare (IRL) - Roscoff (FR) - Rosslare (IRL) dat eveneens enkel tijdens het weekeinde aangeboden wordt, met schepen die vrij komen van de eveneens nieuwe Rosslare-Santander (SP) lijn.
Irish Ferries heeft reeds lang met de Oscar Wilde de overtochten Rosslare-Cherbourg en Rosslare-Roscoff (in afwisseling met Cherbourg tijdens het seizoen) in het aanbod waarbij 3x per week en per richting gevaren wordt.
Een paar jaar terug werd met de Epsilon, een bijkomende RO-RO in de vaart gebracht om op weekdagen, de Ulysses, de grootste Cruise Ferry ter wereld te versterken op de Dublin-Holyhead lijn. Tijdens het weekeinde is de inzet voorzien om 1x de slag Dublin-Cherbourg te maken.

3) INTERCITY DUBLIN-CORK: Halverwege de jaren '90 zijn de GM 201 Class lokomotieven in dienst gekomen bij de Ierse spoorwegen en gelijk ingezet op deze route met de Mk3 rijtuigen in Push-Pull formaties. Bij CAF Spanje werden gloednieuwe Mk4 rijtuigen aangekocht die met 8-delige rijtuigen in Push-Pull een uurdienst begonnen te verzekeren vanaf 2004-2005.
De 201 Class GM loc's zijn de broertjes van de bij ons beter bekende Class 66 en halen in commerciële dienst 160km/u.
De Mk4 rijtuigen zijn dan weer geschikt voor 200 km/u. De snelste run is 2u:35min.
Bij het Aziatische Rotem werdern de 22000 Class DMU's aangekocht in 2004-2005 (3/4/5-delig) die, de andere binnenlandse Intercity diensten, evenals een deel van de Commuter diensten overgenomen hebben.
https://www.irishrail.ie/Admin/IrishRail/media/COVID-19-Timetables/2020_June_Dublin-Cork_v3_Temporary_Timetable.pdf

Stena Line had vroeger enkel diensten op de Belfast-Stranrear (Ferry+HSS Catemaran), Holyhead - Dublin Port (ferry)/Dun Laoghaire (HSS Catemaran) en de Fishguard Harbour - Rosslare lijn (Ferry + Fastcraft Catemaran)
Stena Line heeft de voorbije jaren de routes Birkenhead Liverpool - Dublin/Belfast overgenomen van de group Maersk (zij voorheen Norse Merchant Feries, Norfolkline & DFDS) op de Ierse zee, en nadien ook de route Cherbourg-Rosslare van LD-Lines (voorheen Celtic Link Ferries). De route Birkenhead (Liverpool) - Dublin is stopgezet zodat nu enkel PO Ferries Irish Sea deze diensten.
Net als Irish Ferries worden er 3 slagen Ierland-Frankrijk-Ierland per week voorzien.

4) Vroeger was er ook nog de Swansea (Zuid-Wales) - Cork ferry. Wim Opbroek heeft er gebruik van gemaakt tijdens zijn road-trip avontuur met de "De bende van Wim" Die overtocht duurde 10 uur en bij laag water werd Swansea vervangen door Pembroke Dock's.
Deze verbinding is al jaren gestaakt na een mislukte poging tot heractivering.

Laat Swansea nu het eindpunt zijn van de zowat halfuur-dienst London Paddington - Cardiff - Swansea Met de gloednieuwe IEP Hitachi Hybride HST stellen van de Great Western Railway (Schotse Group FIRST). Nu moet je te Cardiff/Swansea overstappen op de kleinere dieseltreinen van Transport For Wales (KEOLIS), 2 jaar terug was dat nog Arriva Trains Wales (DB). Soms moet je daarbij nog es overstappen te Carnmarthen om de laatste stukken naar Pembroke Docks (Irish Ferries) of naar Fishguard (Stena Line) te reizen (beide operatoren varen 2x per dag op Rosslare met aankomst/vertrek te Rosslare Harbour van amper een half uur tot een uur. Een aantal treinen van/naar Pembroke Dock's hebben daarbij hun begin/oorsprong Manchester-Birmingham.
Tot een paar jaar terug werd Fishguard Harbour maar 2x per dag aangedaan, speciaal in aansluiting met de Stena Europe. De Laatavond/nacht rit werd gereden met een 153 Class railcar (1rijtuig!)
Aan Ierse kant is de rechtstreekse slag Limerick-Junction-Tipperary-Waterford-Rosslare Harbour reeds lang opgegeven vanwege de zeer slechte staat van het enkel spoor tussen Waterford - New Ross - Rosslare Strand. 's Morgens wordt de eerste IC gereden richting Wicklow - en dan verder als Commuter dienst naar Dublin & Drogheda met een 4-delige 2900 Class DMU (CAF Spanje) en een uurtje later door een 2200 Class (Rotem), maar net zoals de andere verbindingen beperkt tot Dublin Connolly.

Vaartijden overtochten Naar Ierland:
Rechtstreeks > SEABRIDGE:
Roscoff (Morlaix-FR) <> Ringaskiddy (Cork) +/- 15u. of Rosslare Harbour +/- 14u. (Brittany Ferries>Weekend>seizoen)
Roscoff (Morlaix-FR) / Cherbourg (Fr) <> Rosslare Harbour (IRL) / Dublin Port (IRL, enkel vanuit Cherbourg)  16u.30 tot 19u.15 (Irish Ferries)
Cherbourg - Rosslare Harbour 18u. (Stena Line)
ZOWEL RINGASKIDDY (CORK IRL), DUBLIN PORT (IRL), als ROSCOFF (Fr) worden niet verbonden door treinen!
DE TREINEN NAAR DUBLIN VERTREKKEN TE ROSSLARE LATER DAN DE BUSSEN NAAR DUBLIN EN WATERFORD-CORK-GALWAY
DE TREINEN TREINEN OP DE ROSSLARE-DUBLIN VERBINDING RIJDEN ZIJN BEPERKT & OOK TRAGER DAN DE BUSSEN
REISTIJD CORK CEANT - DUBLIN HEUSTON = +/- 2u.50min. IN EEN UURDIENST.

Via GB > LANDBRIDGE:
Stranrear - Belfast Port (Stena Line, vroeger Carnryan) Stranraer heeft geen spoorverbinding, maar wel de meeste overtochten
Stranrear - Larne (PO Ferries Irish Sea, NIR half uurdienst Larne - Belfast Victoria via Belfast Central)
Ongeveer 2 uur vaartijd, het meest aantal overtochten

Holyhead - Dublin Port om de 6 uur met Stena Line (2 schepen waaronder de Ex Moliere van SeaFrance/MyFerrylink)
                                     om de 6 uur met Irish Ferries met 2 schepen (weekdagen & 2x per dag tijdens weekeinde)
                                     tot 3x per dag met de Fastcraft Catamaran
ongeveer 2u.15 min (Fastcraft) tot 3u.15min. vaartijden

Pembroke - Rosslare Harbour (Irish Ferries) 2x per dag vaartijd van ongeveer 4 uur.
Fishguard - Rosslare Harbour (Stena Line) 2x per dag, vaartijd van ongeveer  3u.15 min.

REISTIJDEN PER TREIN LONDON EUSTON -  BIRMINGHAM - CREWE - CHESTER - HOLYHEAD = +/- 5u. (soms overstap te Crewe of Chester)
REISTIJDEN PER TREIN LONDON PADDINGTON - BRISTOL - CARDIF - SWANSEA MET GWR HYBRIDE HST = +/- 2u.45 - 3u.15
(vroeger was er dus de Swansea - Cork ferry met een cross-over tijd van 10u. Swansea-Fishguard wordt +/- in 1u.50 min gereden)


O Ja, (vergeten) vanuit Birkenhead (Liverpool) vertrekken 2x per dag ferries zowel  naar Dublin Port (PO Ferries) als Belfast Port (Stena Line) met een vaartijd van 8 tot 10 uren. De Isle of Man vaart met sowel een fastcraft als een klassieke ferry van zowel uit Birkenhead als Heysham naar Douglass op Isle of Man, halverwege de Ierse Zee en vanuit Douglass ook naar Dublin Port en Belfast Port...


Gr,
Jan(tje)

bekie

Mooie samenvatting.  :)
 

celtjan

IRL feels as 2nd home...  ;D
(Zijn 3 jaar terug es vreemd gegaan en hebben dan een keertje de Shetland ferry genomen. De treinreis Londen-Aberdeen met de rechtstreekse Virgin Trains "Northern Lights" duurde zowat 7uur.)


De vooruitgang van die Hyper-Loop volg ik wel.
Al wil ik me liever door een landschap laten tuffen/brullen dan als een mol onder de grond m'n ingewanden ingedrukt voelen.  ;)

Gr,
Jan(tje)

Rangeerduivel

Citaat van: celtjan op 24 juni 2020, 12:34:54 PM
Al wil ik me liever door een landschap laten tuffen/brullen

Jammer dat er geen class37 of class20 meer die rol invullen, of zijn zij er toch nog..?  :-\

;)