Nieuws:

Nu in MSM 271 REPORTAGE: C.A.M. Belgisch modelspoorpionier

Hoofdmenu

Snelheidsregeling oude draaimolens

Gestart door DelticPower, 21 april 2020, 10:33:07 AM

DelticPower

Halo Allemaal, heb mijn vraag maar in deze rubriek gezet dan heeft er niemand last van in zijn of haar topic. Ergens vaag in mijn herinnering zit dat er vroeger op de draaimolens op de kermis een snelheidsregeling zat met een houten ton met (zout ? ) water en een deksel met metalen platen. Hoe verder de platen in het water kwamen hoe harder de draaimolen draaide. Vermoed dat het werkt als een regelbare weerstand, en hoe zat dit electrisch aan gesloten, ivm het vermogen dat geregeld moest worden. Heb ze later nooit meer gezien. Is er iemand die hier meer over weet?

Groeten Jan.

Michiel

Sorry, maar Google, eerste antwoord met sleutelwoorden "kermis snelheidsregeling draaimolen"  ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/86811
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DelticPower

Hallo Michiel, dat is snel!! Mijn gedachte was eerder bij het forum dan bij google, maar je hebt gelijk. Een hele berg informatie. Ga het lezen. bedankt.

Groeten Jan.

Klaas Zondervan

De link die Michiel geeft was ik alweer vergeten, maar de laatste bijdrage daar was van mij.  ;)
Een woord voor zo'n inrichting is waterweerstand. In die weerstand wordt warmte ontwikkeld in het water. Het voordeel van een waterweerstand is dat je die warmte vrij makkelijk kunt afvoeren door het water rond te pompen door een koeler.

DelticPower

Hallo Klaas, zaten de electrische aansluitingen op de platen, hoe moet ik dat zien bij vernoemde drie platen, twee fasen en een schakeldraad ? of twee platen is een fase en de andere de schakelleiding?

Groeten Jan

Klaas Zondervan

Jan, ik ga proberen er een plaatje van te tekenen.

Klaas Zondervan

Zo zat het ongeveer in elkaar:

waterweerstand by klaas zondervan, on Flickr

Rechts de vaste platen, verdeeld over 3 fasen.
Links de bewegende platen. Die waren allemaal met elkaar doorverbonden en hingen aan een as. Daardoor konden ze tussen de vaste platen draaien waarbij de weerstand lager werd.

De as met de bewegende platen en de bak waren geaard vanwege de veiligheid voor aanraking.

DelticPower

Hoi Klaas, bedankt voor de duidelijke tekening. Nu is het me duidelijk. Zag vroeger vanaf een afstand alleen de platen op het deksel, wist niet dat er ook platen in de bak zaten.

Groeten Jan.

Klaas Zondervan

De platen die in de bak zitten (onder water) zijn juist de actieve delen van de regelweerstand.
Als er platen op het deksel of aan de bak zaten dan waren dat waarschijnlijk koelribben. De bak die ik heb meegemaakt was zo groot en er werd zo veel warmte in geproduceerd dat koelribben niet voldoende waren. Daar werd het water rondgepompt door een warmtewisselaar en gekoeld met zeewater. (in een elektrische centrale)

DelticPower

Hoi Klaas, dit zijn alweer verdere ontwikkelingen en grotere vermogens denk ik. Mijn herinneringen waren een houten ton met scharnierend deksel met de platen aan de binnenkant van het deksel. Ook zat er een touwtje aan met een zandzakje om via een katrol de stand van het deksel vast te houden. Dacht dat dat in de eind vijftiger jaren was. De eigenaar liet dan via het touwtje het deksel verder of minder ver in het water zakken om zo de snelheid te regelen of helemaal omhoog (uit het water) om te stoppen. Begrijp dat de modernere versies grote vermogens konden regelen. Dat zal bij een draaimolen misschien niet zo'n grote rol gespeeld hebben.
Bedankt voor alle moeite die je gedaan hebt.

Groeten Jan

Havoc

Ik snap niet hoe dit een motor regelt. Zoals dat getekend is en met de uitleg er bij zijn dat 3 weerstanden naar aarde. Goeie ballast om een generator of zo te testen. Maar hoe je daarmee een motor regelt is me niet duidelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

De weerstand zit niet in de voeding naar de motor. Het gaat om een kortsluitankermotor. Maar in plaats van direct kortgesloten ankerstaven heeft de motor ankerwikkelingen die op sleepringen eindigen. De borstels die contact maken met de sleepringen zijn verbonden met de vaste platen van de waterweerstand. Dat is een circuit dat gescheiden is van de primaire voeding. Voor de functie van het geheel hoeft het ook niet aan aarde. De aarding is alleen voor de veiligheid.

Meer info is te vinden als je googelt op sleepringankermotor.