Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Cornfield Junction / Boulder Crossing

Gestart door RobVille, 18 april 2020, 23:56:19 PM

RobVille

..... dat roept mijn familie al jaren ... Het probleem zijn de kleuren. Het afwerken van het landschap geeft dan geen mooi beeld ;) Ook heb ik moeite met mijn motoriek van de handen. Gelukkig zijn er genoeg andere hobbyisten, die mij willen helpen. Mijn huidige baan werkt naar volle tevredenheid. Ben dan ook menige avond zoet.

groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Vanmorgen zag ik tot mijn grote verbazing, zelf denk ik aan een schimmel, begroeiing op mijn baan.



Ik heb geen flauw idee wat hier aan de hand is :-\ Dit is de derde module waar ik sculptamold gebruik. De andere modules hebben hier geen last van. Toch gebruik ik steeds dezelfde techniek.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Staat deze in een vochtige ruimte?  Of heeft deze daar gestaan en is de Sculptamold te traag gedroogd?

Je kan dit oplossen door er met Isopropanol een nevel over te spuiten en dan zal deze uitdrogen in een droge ruimte.  Dan kan je het meeste verwijderen.

Ik doe bij het aanmaken van de Sculptamold altijd een scheutje houtlijm.  Dit fixeert alles beter, maakt het steviger en het werkt ook prettiger.  Hierdoor zal een eventuele schimmel ook geen kans krijgen.

De laatste 10 jaar heb ik al +100 kg Sculptamold verwerkt en heb dit nog nooit meegemaakt.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Evan, dank voor je snelle antwoord. Modules staan niet in een vochtige ruimte. Waarschijnlijk is de sculptamold te traag gedroogd.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Johnnytrein

Waarschijnlijk is die sculptamold bezig om zich te vermenigvuldigen  ;)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marctje

handig zo, direct al begroeiing op de baan
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

RobVille

Evan,

Ga morgen even op zoek naar Isopropanol. Een week geleden met sculptamold bergen gemaakt. Vandaag nog vochtig. Blijkbaar is de ventilatie niet optimaal. Dank je voor de tip met de houtlijm, ga het de volgende keer meteen uitproberen.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

evan

Veel succes alvast.

Nog een vraagje:  Hoe dik is de laag sculptamold?  En heb je deze toevallig tijdens het verwerken een 2e maal aangelengd met water toen die reeds aan het opstijven was?

Het zijn maar vragen om meer info te weten te komen en eventueel bij te sturen indien nodig.

Groeten
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

#68
Evan,

Ik maak altijd kleine batches in een kom. Deze verwerk ik meteen in de baan. Voeg geen extra water toe na de eerste keer mengen. Waarschijnlijk breng ik de laag sculptamold op deze module te dik aan. Op sommige plekken is deze minimaal 2 cm. Juist op deze plekken krijg ik schimmelvorming. Op beide andere modules geen last. Daar maakte ik ook meer gebruik van styrodur bij de opbouw. De laag was daar minder dik.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Kautenbach

Nog nooit eerder gezien...

Je hebt toch geen Coronamold gebruikt he :o

Enfin, goeie tip van Evan, ben erg benieuwd naar t eggie  ;D

evan

Die dikke lagen hebben moeite met drogen als er weinig luchtcirculatie is.  Waarschijnlijk bleef het dus te lang vochtig en heeft die schimmel de kans gekregen om zich te ontwikkelen.  Het blijft wel uitzonderlijk, maar je werk is echt niet verloren ;)

Die isopropanol zal 't organische doden en dan goed laten drogen.  Eventueel met een ventilator of iets dergelijks.

Succes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

2 centimeter is wel erg dik. Ik heb kortgeleden ook voor het eerst Sculptamold gebruikt met maar een paar millimeter laagdikte. Was na een dag droog. Ondergrond is van XPS (styrodur). Die bloemkoolgroei heb ik niet meegemaakt.
Ik heb geen extra lijm toegevoegd. Waar zou dat goed voor zijn? In Sculptamold zit al lijm.
Ik heb wel watergedragen verf toegevoegd om een leemachtige kleur te krijgen. Anders is het wel erg wit.

evan

Ik vind het lekkerder werken en smeuïger om te smeren waar nodig.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Okee, ga ik de volgende keer ook eens proberen.

just4fun

Citaat van: evan op 12 oktober 2020, 20:22:01 PM
Ik vind het lekkerder werken en smeuïger om te smeren waar nodig.
En in welke verhouding doe je dat dan?
Paul