Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

ESU Lokpilot FX V3 (in M6-stuurstand ClassiX)

Gestart door svvander, 25 februari 2020, 13:49:02 PM

svvander

Zojuist, eindelijk, de tijd eens genomen om mijn ClassiX stuurstand te testen. Ik zet 'm op de rails, de MS2 aan, loc herkennen... geen loc herkent? Ok, geen probleem... handmatig dan maar. En ik ga terug naar het beginscherm. DCC-3 als loc staat op mijn scherm... diene kende ik nog niet. Boekje erbij van ClassiX. Staat niet over vermeld. Eens kijken op de website van ESU... ah, den DCC 3 is de Lokpilot. Goed. Opnieuw. Na een poging of 10 ermee gestopt.

Ik krijg de lichtjes niet aan. Ik heb quasi alles geprobeerd. Ook de reset. Maar nu vraag ik mij of ik de correcte reset heb gebruikt. Op de MS2 staat dat het gelukt is. Maar als ik het manueel doe, zou ik op CV8, 151 moeten inbrengen. En dan zegt 'm "time-out".

Wat doe ik verkeerd? Welke CV's dien ik te "programmeren" om de sluitlichten, frontlichten, stuurpostverlichting, binnenverlichting en sluitlichten correct werkend te krijgen? Ik kan er niet meer aan uit. Of ligt het aan de MS2?

Enkele voorbeelden vanuit de handleiding online:
F0 Licht vooruit CV141 waarde 142
F0 Licht achteruit CV144   waarde 145               
F1 Toets F1 Front CV147    waarde 148
...

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mardig23

Hoi Sven,

Deze stuurstand was volledig werkend vanuit de leverancier aangeleverd.

Op mijn Ecos komt die er gewoon op als je de stuurstand op het spoor zet en naar een decoder laat zoeken.
Alle functies komen dan gewoon op het scherm en werken zoals voorzien, inclusief de met de rijrichting wisselende verlichting.

Ik hoop dat je de MS2 gereset hebt eerst.
De reset van de decoder was geen al te best idee vrees ik...

Ik zal vanavond eens kijken of hij nog in de Ecos staat, en zien onder welke naam hij is aangemeld, want volgens mij was dat niet DCC3...
Mvg Karl

svvander

Wel bij het zoeken gaf 'm aan dat er geen loc op de sporen stond (best wel grappig, want het is eigenlijk ook geen loc... mijn licht gefrustreerde reactie was dan ook: "Stoem spel: dat is gene loc!"  ;D :o) ). Ik heb direct ff gedubbelcheckt met een aantal andere loc's die ik nog niet had getest en die vond 'm direct (nen Brawa en nen Mehano). Ik had er 16 instaan, er kwamen er na deze testen 19 op de MS2 zichtbaar... en den DCC-3 was den enigste da ik niet kende. Ik geef ze direct een naam, maakt het makkelijk voor mij om ze terug te vinden.

Op zich kan een reset naar fabrieksinstellingen weinig kwaad. Je kan alles terug "initialiseren" mits je de juiste CV's kent. (En de waardes uiteraard).

Ik vraag mij af of het niet gewoon aan de MS2 ligt... al zou ik het raar vinden dat deze nu ineens geen ESU meer (h)erkent, de andere ESU'kes werken perfect.
Ik heb zelf andere sporen geprobeerd.... daar lag het ook niet aan (en het is effectief een programmeerspoor waar geen andere loc's opstaan).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be