Nieuws:

Nu in MSM 264 PRAKTIJK: Modelbouwkunst in een doosje, deel 2 | Sluitverlichting op goederenwagens | De NS Railhopper | Opwaarderen van een startset-wagen

Hoofdmenu

Eerste - en latere - ervaringen met weathering

Gestart door Powered By Diesel, 02 februari 2020, 11:55:17 AM

Powered By Diesel

Citaat van: loco op Gisteren om 12:52:56 PMWim, proficiat met je artikel in MSM. Mooie foto's en goed geschreven. Stap voor stap. Het kan niet beter. Olieverf geniet ook mijn voorkeur, alhoewel ik het geleerd heb met olieverf op thinnerbasis.
Kan je mij het recept geven voor de basislaag voor het onderstel. Dit heb ik gemist. Waarschijnlijk heb ik er tekens over gekeken.

Merci voor het compliment.

De basislaag voor het onderstel is met de airbrush aangebracht. AMMO MIG Shadow rust gebruik ik hier meestal voor.
Gezien ik vergeten was het onderstel in de vernis te zetten, heb ik voorzichtig met een beetje Enamel odourless thinner en pigmentpoeders verder afgewerkt in plaats van olieverf.

- Penseel in de enamel thinner en afdeppen
- Dan met dit licht vochtig penseel plaatsen aanstippen waar je pigmentpoeder aan wil brengen
- Vervolgens met ander droog penseel het pigment aanbrengen.
- Droogblazen met lucht (airbrush) en verder afborstelen met droog penseel

Voor onderstel is een assortiment poeder van roesttinten en zwart gebruikt.
Voor de zandwagonnetjes ook een witgele tint.

Scharnierpunten / kranen stip ik nog aan met MIG Fresh engine oil of Engine grime om een 'vettige' schijn te geven van de smering of gemorste olie
running on heavy fuel