Nieuws:

Nu in MSM 271 MODELBANEN: De R&J Colliery | De Statie van Geshei

Hoofdmenu

55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

Sikko

Nou dat valt ook wel mee. Genoeg oudere voorbeelden waar het euvel ook optreedt, bijvoorbeeld de Bachmann bogie-aandrijving waar Floris naar verwijst. Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat het allemaal press-fit constructies zijn en uiteindelijk de stress op het materiaal het wint van de flexibiliteit.

Svendw

Is er iemand die mij artikel nr's zou kunnen sturen?

Ik lees veel over roco wielen -> technische draad, maar er zijn zoveel topics over deze loc (qua reclame kan het wel tellen haha!) dat ik de juiste posting blijkbaar niet vind.

Wielen uit 1 stuk zouden inderdaad beter zijn, en bij voorkeur zoek ik die. De vbv boogies zou ik ook kunnen kopen, alleen lossen die niks op aangezien ik nu ook zwarte gebarste tandwielen heb (5 van de 6..)

Alvast bedankt!

Groet
Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Floris

Citaat van: Boemeltrein op 17 augustus 2026, 08:05:29 AMZou het prijsverschil voor de fabrikanten tussen metalen en plastic-tandwielen zo hemeltergend groot zijn?
tis meer dat de gesplitste assen-constructie zoals bij vbv, athearn en bachmann constructief voordelen heeft, je kan stroomafname via de lagers laten lopen in plaats van slepertjes. Scheelt slijtage. Niet eens zozeer montage want zet maar es zo'n Amerikaans split frame model in elkaar, das niet perse makkelijker. Verder geloof ik ook niet zo heel erg in slijtageproblemen van plastic op metaal bij normale tandwielen. Volgens mij vreet t plastic eerder door t metaal dan andersom. Wormoverbrengingen zijn wat anders natuurlijk.

Thommy

Citaat van: Floris op 22 augustus 2026, 20:58:44 PMWormoverbrengingen zijn wat anders natuurlijk.

de Klein modellbahn reeks 60 (deze met dat zinkpestchassis) had idd metalen worm die op kunststof tandwiel liep. En ja, die liepen helaas ook wel kapot (lees, tandwiel was opeens ja meer een rondeke). Kon je tijdelijk oplossen door papiertje onder de motor te steken zodat de worm feitelijk nieuwe tanden maakte op het tandwiel. Dan weer wat lossen en je kon weer rijden.
Greetz

Thommy