Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

krispy

Heeft er eigenlijk al iemand evan zen oplossing togepast , de tandwielen van walters , kosten iets maar als daarmee alle problemen van de baan zijn graag , graag feedback hierover
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

adrievans

Waarom afwachten tot een ander wat doet,je zou ook zelf het voortouw kunnen nemen.
Had ik zelf zo'n lok had ie al uit elkaar gelegen.

krispy

Citaat van: adrievans op 11 december 2021, 11:10:52 AM
Waarom afwachten tot een ander wat doet,je zou ook zelf het voortouw kunnen nemen.
Had ik zelf zo'n lok had ie al uit elkaar gelegen.

Klopt , maar momenteel bollen ze originaal zonder probleem , dus ga ni zomaar alles open smijten als er hier zoveel zijn die defect zijn
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

#348
Olivier deed de proef en het zou 100% draaien zoals het moet('t is 100% identiek tandwiel

Rangeerduivel

Citaat van: adrievans op 11 december 2021, 11:10:52 AM
Waarom afwachten tot een ander wat doet,je zou ook zelf het voortouw kunnen nemen.
Had ik zelf zo'n lok had ie al uit elkaar gelegen.

Of doen zoals ik, beter voorkomen dan genezen en op voorhand onderdelen inslaan,
cardanbolletjes  besteld bij Olivier en een paar weken geleden kamwielen (voor 55) op de site die Evan gaf besteld, en nu afwachten...

;)

rixke rail

Mag ik even vertellen hoe het voor mij gelopen is ?
Ik had ook vier locs (1 22, 2 23 en 1 25) die niet meer bewogen.
(Met de 55'ers geen problemen)
Ik heb even gemaild naar VBV om te vragen wat er te doen was.
Daags daarna kreeg ik van Kristof een antwoord : ze kenden het probleem en konden mij helpen.
Ofwel stuurden ze de bolletjes om zelf te doen, of ik kon de locs opsturen en zij zouden het gratis voor mij doen.
k koos om het zelf te proberen en enige dagen later zat er enveloppe in mijn brievenbus met de bolletjes.
Ik had ook wat uitleg gevraagd over de manier van werken en ook die mail werd netjes daags nadien beantwoord.
Het was moeilijker uit te leggen, dan te doen, vertelde hij. En zo bleek ...
Ik was even wat bang voor een goede afloop, maar ik heb het voor elkaar gekregen : alle locs rijden weer zoals het hoort !
Dus dikke merci aan Kristof en de rest van VBV voor de mooie modellen, die ze maken !  8)
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

gekendevent

oud gekende telefoon

the_gold

Ik heb een 55 die blokkeerde en vast stond in beide richtingen. Nochtans reed deze loc zo goed als nooit. Opgestuurd naar VB voor herstel waar een volledige nieuwe 'bougie' de oplossing bleek te zijn. Ongeveer rond de 70€ betaald voor de herstelling, de loc doet terug zijn ding.

Metpetergaathetbeter


the_gold

Was een van de eerste 55ers. De meeste zijn gewoon vitrinemodellen.

Metpetergaathetbeter


the_gold

Hoezo?

Loc reed wel op de rollenbank af en toe. Plots reed de loc een wiellengte en een of ander tandwiel blokkeerde. In de andere richting hetzelfde verhaal.

Metpetergaathetbeter


the_gold

Zit er veel verschil dan tussen een 55 anno 2012 -2021?

Rangeerduivel

#359
Citaat van: the_gold op 13 februari 2022, 11:45:23 AM
Zit er veel verschil dan tussen een 55 anno 2012 -2021?

De eerste 55 ers hadden na een tijd stroomafname problemen, de stroomafname gebeurde enkel dmv de vierkante messing blokjes die over de assen zitten, de uitsparing waar de messing blokjes in zat werd te groot door wrijving (slijtage) en de stroomafname liet dan te wensen over.
Toen werd een vorm van sleepkontakten toegevoegd, dat was een stuk beter.
(Een ander nieuw draaistel kostte toen 30 euro, ik kreeg er 1 gratis en moest er 1 betalen)
Ik kreeg ook nog enkele draaistelen gratis mee van een type met gebreken, maar waarvan ik onderdelen kon gebruiken/overbouwen.
De loc reed nadien wel een stuk beter.
Later werd een draaistel ontwikkeld met nog andere sleepkontakten.
Mijn 5515 rijdt nu al een paar jaar perfect met boogie type 2.
Doch aan het systeem en kwaliteit van de aandrijfkamwielen op zich denk ik dat tot nu toe weinig veranderd is, alvast niet bij mijn weten.

;)