Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Doublenghien

Gestart door Alan On Track, 19 juli 2019, 10:51:56 AM

Decapod

#150
Heel mooi, weer, Alan. Echt Belgisch. En de kleuren komen nu veel beter tot hun recht. Er is niet veel nodig om er een heel werkelijkheidsgetrouwe foto van te kunnen maken. Alleen, misschien een klein dingetje: de rollaag boven de vensters van de eerste verdieping van dat huisje met de winkelvitrage naast je cafeetje vind ik er wat vreemd uitzien. Ik ben geen expert - dat zal eerder iets voor Frans zijn - maar is die niet wat te breed (in de hoogte)?

Welk soort karton gebruik je als basis? En wat verlijm je de plasticard op dat karton, eigenlijk? Wel een fijne methode!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Pierre

Heel mooie huisjes Alan en zeer geloofwaardig. Top man. ;)
Groet Pierre.


doomslu

Citaat van: Jappy op 12 februari 2021, 10:53:41 AM
De kleuren zitten nu inderdaad wel goed ja. Nog altijd opvallend, maar minder in your face dan ervoor.

'Niet de mooiste huisjes die ik al gemaakt heb', maar wel nog altijd zeer geslaagd naar mijn mening! De sfeer spat er vanaf.
Ben ik volledig mee eens!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Kleuren van je station komen veel beter uit de verf nu  ;)

Wat die huizenrij betreft, ik vermoed dat er veel zijn die wilden dat ze dit ook op hun baan konden zetten.

Citaat van: Decapod op 12 februari 2021, 11:12:21 AM
...Alleen, misschien een klein dingetje: de rollaag boven de vensters van de eerste verdieping van dat huisje met de winkelvitrage naast je cafeetje vind ik er wat vreemd uitzien. Ik ben geen expert - dat zal eerder iets voor Frans zijn - maar is die niet wat te breed (in de hoogte)?
...

Die rollagen zijn inderdaad een beetje raar. Te hoog is een persoonlijke invulling, ze zijn in ieder geval zeker niet te laag.
Wel vreemd is dat de stenen recht staan in plaats van in waaier. Probleem is dat de voeg bovenaan dan te groot worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Citaat van: SuSke op 12 februari 2021, 14:29:53 PM

Die rollagen zijn inderdaad een beetje raar. Te hoog is een persoonlijke invulling, ze zijn in ieder geval zeker niet te laag.
Wel vreemd is dat de stenen recht staan in plaats van in waaier. Probleem is dat de voeg bovenaan dan te groot worden.

De rollagen zijn de belangrijkste reden waarom ik niet heel tevreden ben over dit gebouw... Al moet ik toegeven dat ik er niet heel veel moeite in gestoken heb in dit geval, haha :P Maar ik vind het over het algemeen gewoon niet eenvoudig om deze te realistisch te bouwen eigenlijk. Vooral een waaiervorm vind ik persoonlijk moeilijk te verkrijgen bij het werken met styreen, Ik heb bij andere gebouwen een aantal truukjes gebruikt om niet te doen opvallen dat de rollagen uit rechte steen gemaakt zijn.
Binnenkort wil ik wel eens met gelazerd karton beginnen experimenteren, zodat ik de baksteenpatronen precies kan maken zoals ik het wil. Maar voor deze huisjes vond ik dat niet echt de moeite omdat ze toch maar achter het station verscholen zitten.

Citaat van: Decapod op 12 februari 2021, 11:12:21 AM

Welk soort karton gebruik je als basis? En wat verlijm je de plasticard op dat karton, eigenlijk? Wel een fijne methode!



Ik gebruik het karton dat aan de achterkant van schrijf/tekenblokken zit, voornamelijk omdat ik dat hier en masse heb liggen. Het is minder verfijnd dan styreen als basis (dat ik wel nog steeds prefereer, maar het is duurder en gaat zo snel op) maar op zich valt dat niet echt op. Als lijm gebruik ik eenvoudigweg tacky glue. Dat is niet de meest stevige lijm om styreen op karton te lijmen maar het houdt wel goed. Voor grotere zaken en de assemblage gebruik ik tegenwoordig ook vaak een lijmpistool, vooral omdat het vooruit gaat en erg stevig is.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Even iets anders: kan iemand me vertellen hoeveel afstand er ongeveer zit tussen de perronrand en de rails in stations? Ik zou dit graag weten voor het plaatsen van de rails bij het diorama
Modelbouw is een kunst

ACFI

Je kan kijken inde Morop norm NEM102 https://morop.eu/images/NEM_register/NEM_E/nem102_en_2019.pdf

Voor H0 minimale afstand tot hartlijn 21 mm .

ACFI

Alan On Track

Gisteren is er veel gebeurd in Afond.

De basis was nog steeds slechts 60 x 40 cm groot, maar aangezien ik besloten heb hier nu toch een echt baantje van te maken heb ik gisteren het geheel uitgebreid naar 1m x 43 cm, met een perron over de gehele lengte.

IMG_20210213_145504899 by Alan Jockmans, on Flickr

In een latere fase zal ik hier een deftige module met houten onderframe van maken, maar aangezien ik het voorlopig nog wil kunnen aansluiten op mijn vloerbanen hou ik het voorlopig bij een dunne basis van pluimkarton.

Ik was lang aan het twijfelen tussen enkel en dubbelspoor, maar heb uiteindelijk toch voor enkelspoor gekozen omdat het qua fotografie meer mogelijkheden geeft. Dubbelspoor in een latere fase is evenwel niet uitgesloten, en hiervoor hou ik ook de mogelijkheid open.   

Het leggen en ballasteren van de rails bleek sneller te gaan dan verwacht. Ik heb de rails eerst verweerd, vervolgens op de basisplaat gelijmd en dan de ballast toegevoegd. Toen alles vanochtend droog was heb ik ook gras gestrooid op het overgebleven stuk.

Het perron was de grootste uitdaging, omdat ik de juiste kleur maar moeilijk kon bereiken. Wat vinden jullie van deze kleur? Ik ga wel nog wat extra tinten en washes aanbrengen om meer variëteit en diepte te creëren.

IMG_20210214_114454051 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210214_114355326 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210214_114335056 by Alan Jockmans, on Flickr

Er moet nog veel gebeuren en er mogen ook nog een hoop details bij, maar het gaat de goede richting uit.
Modelbouw is een kunst


Gerolf

Het gaat zeker de goeie richting uit  :)
Je perronkleur: Basis klopt wel, maar het lijkt me iets te kleurig - ik zou wat dempen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

ow kijkaan, grootse vorderingen hier! meen me wat te herinneren dat dit spul in een vloerbaan ingebouwd moest kunnen worden? Dan is zo'n helemaal rechte opzet wel erg handig, al oogt t daardoor wel erg uh... recht. Nou is dit spul mocht je dat willen natuurlijk nog prima (schuin) op een grotere module te zetten (gewoon zo'n 120x60-standaardding) en dan kun je ook nog wel wat meer uit de voorgrond halen ook, mocht je dat willen.
Enne dat rijtje huisjes van laatst is ook leuk geworden! lekker effectief gebouwd, gewoon zo van ff gauw wat in elkaar rommelen dat wel t goeie sfeertje heeft.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

Citaat van: Floris op 14 februari 2021, 15:00:56 PM
... lekker effectief gebouwd, gewoon zo van ff gauw wat in elkaar rommelen dat wel t goeie sfeertje heeft.
Daar houdt Floris van, en ik ook!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Citaat van: doomslu op 14 februari 2021, 15:03:52 PM

Daar houdt Floris van, en ik ook!  :D

Gewoon wat spullen bij elkaar pakken en beginnen bouwen, met enkel een plan in je hoofd en dan zien wat het wordt... Voor mij de leukste vorm van modelbouw  ;D

Citaat van: Floris op 14 februari 2021, 15:00:56 PM
ow kijkaan, grootse vorderingen hier! meen me wat te herinneren dat dit spul in een vloerbaan ingebouwd moest kunnen worden? Dan is zo'n helemaal rechte opzet wel erg handig, al oogt t daardoor wel erg uh... recht. Nou is dit spul mocht je dat willen natuurlijk nog prima (schuin) op een grotere module te zetten (gewoon zo'n 120x60-standaardding) en dan kun je ook nog wel wat meer uit de voorgrond halen ook, mocht je dat willen.

Dat is inderdaad een optie die ik openhou, Floris. Het rechte spoor kwam me goed uit omdat dit gemakkelijker aan te sluiten valt met de vloerbaan, en ik gewoon nog een aantal Rocoline-rails had liggen die mooi aansluiten op de geoline-rails.
Om het effect toch wat te breken vermijd ik vanaf nu om de overige scenery nog parallel met de sporen te leggen, en ga ik weer wat met reliëf werken, zo oogt het geheel  hopelijk wat dynamischer.
Modelbouw is een kunst

Decapod

Dat ziet er ineens heel anders uit. Goed idee. En zo wat aanrommelen en wel zien wat het wordt: fan van dat!
Thx voor de info over het lijmen.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.