Schaduwstation of niet?

Gestart door belair, 20 september 2006, 12:53:39 PM

belair

Zijn er mensen die opteren om geen schaduwstation aan te leggen? Welke voor en nadelen heb je daar aan?
Luc

Greg

Heeft eiglenlijk geen echte nadelen zolang het maar goed ontworpen is. Ik bedoel dan de bereikbaarheid enzo.
Ik heb er geen omdat ik het niet echt nodig heb op dit moment. Maar op de volgende baan (binnekort) is er 1 voorzien. Hoogteverschil is 25 cm en het zijn 6 sporen die langs achter zeer eenvoudig te bereiken zijn.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

belair

Ik stel mij de vraag als je baan groot genoeg is kan je dan uw schaduwstation ("parking voor uw niet in gebruik zijnde treinen")niet gewoon aan uw rangeerstation linken?
Luc

ERVIN

Hoi Belair,ik heb ook geen schaduwstation,zoals je zegt, als je baan groot genoeg is,ik heb een rageerterrein waar ik enkel mijn goederentreinen op wacht zet en dan heb ik nog een stuk van 6 sporen waar mijn reizigerstreinen kunnen rusten.
Dit gaat natuurlijk als je plaats genoeg hebt,moest ik nu minder plaats hebben dan zou ik heel waarschijnlijk wel een schaduwstation(lees:parking)voor mijn treinen voorzien hebben.

belair

Als je ziet hoeveel plaats een spiraal inneemt, dan vind ik het toch al eens de moeite om na te denken, heb ik er voor het ogenblik wel ??n nodig?
Luc

ysbeer

Ruimte valt best mee.
onder die rots partij zit een drie voudige spiraal,waar ik langs de zijkant ook nog bij kan.


[/img]


wim ysbeer

belair

Ziet er zeer mooi uit Wim, maar ik vraag mij af of een rangeerstation niet kan uitgebreid worden naar een tijdelijke parkeerplaats (lees:schaduwstation) voor treinen niet in gebruik. Er gaat namelijk veel geld naar iets die je niet ziet.
Luc

13erke

Ik heb een schaduwstation van 2 sporen( in uitbreiding naar 3), zo kan er altijd een trein opzij gezet worden (en uit het stof). Mijn rangeerstation heeft een paar opstelsporen die gebruikt worden om lokomotieven en wagens af te stellen (eigelijk een dep?t).
Ik heb men schaduwstation op een hoogte van -25 cm gezet, al had -30 beter geweest, de verbinding met de baan verloopt via een klimmende keerlus (eigelijk iets te steil, maar ik ben er aan het werken)

Gerolf

Niemand houdt je tegen om een schaduwstation aan te kleden, al was het genre "Brussel-Congres".
De prijs van een klimspiraal zou ik toch niet overdrijven. Flexibels kosten niet veel...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

@Ysbeer,goh ik blijf jou baan zo prachtig vinden,dit is werkelijk zooooo mooi!!!![:p]

ysbeer

Dank je wel[:I][:I]
maar er zijn ook stukken die nog niet af zijn (trouwens wat is af)
wim ysbeer

belair

Gerolf,
Ik was van plan om een baan type Ardennen te maken met wat tunnels en veel groen, stadje, industrie, dus uw voorstel om aan te kleden zou niet zo uitkomen. Ik zit momenteel zo wat in een tweestrijd schaduwstation of niet. Ik heb thans al zo'n 20 stukken (van het voorbeeld die je me mailde) klaarliggen voor mijn spiraal maar als ik afmeet op mijn tafel vind ik toch dat dit een groot stuk in beslag neemt.
Ik heb een tekening gemaakt met wat ik eventueel dacht, maar ik ben waarschijnlijk op een verkeerde directory in modelspoorforum.



Reacties zijn meer dan welkom.
Luc

poco loco

Ik probeer je afmetingen te begrijpen. De 2 verticale delen, zijn die twee meter lang of negen? In het eerste geval hou je, met aftrek van de 1,2m breedte van je horizontaal stuk, amper 80cm over voor al wat je daar plant. Ook je 'bedieningsruimte', met zwaar in de weg liggende brug wordt krapjes.
Ligt dat horizontale bovendeel tegen een muur? En die verticale benen? Zo ja, hoe ga je die 120cm ver reiken? In de hoeken, als je verticalen ook 120cm breed zijn, moet je dan een afstand van meer dan 1,5 meter overbruggen, terwijl als werkbare maximumdiepte 60cm gemnomen wordt (dus 120 als je baan van beide zijden bewerkt kan worden).
Maak dat eens wat duidelijker.
Groeten, luc.

poco loco

En over je eigenlijke vraag:
Een schaduwstation is niet zomaar een ondergrondse parking.
Het is het denkbeeldige eindstation of een verzameling daarvan, waar die treincombinaties vertrekken of aankomen die ergens op hun reisweg het zichtbare hapje wereld aandoen dat jouw modelbaan is. Treinen worden daar samengesteld of ontbonden en vertrekken al dan niet volgens een vaste dienstregeling.
Dikwijls wordt er dan ook met twee schaduwstations gewerkt: treinen rijden van A naar Z (en soms terug) en passeren onderweg jouw stations D en E.
Tenzij vormingsstation + stelplaats de omvangrijke thematiek van je modelbaan uitmaakt, is het dus niet realistisch alles op je rangeerterreintje te parkeren.

belair

Luc,
De verticale delen zijn 2 meter, ik heb wat gemist, horizontaal heb ik 1 meter breedte, wat nog 1 meter over houd verticaal. Er kan rond om rond de tafel gegaan worden. De brug zal moeten verdwijnen, het was een gedacht. Misschien moet ik dan toch werken met een schaduwstation om ruimte bij te cre?ren. Wat ik ergens ontbreek is een inzicht over hoe de treinwereld draaid.