Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Scheldekaai

Gestart door hans63, 01 mei 2019, 20:48:47 PM

RUNE

Citaat van: svvander op 06 augustus 2021, 08:28:53 AM
Ik ken er enkele die deze zelf aan het tekenen zijn en ook aan het printen... waaronder ikzelf ook  8)


Die ziet er goed uit Sven.  Heb je al een print klaar? misschien al een foto ervan, vindt dat een leuke loc.

svvander

 :-[ Mijn prints willen voorlopig niet meer lukken (kleine zaken wel, maar om de één of andere reden willen de grote maar niet meer lukken). Ik blijf proberen en als ik er is eentje uitkrijg, dan post ik 'm zeker.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

hans63

CiteerDie HLR 91 ga je inderdaad nog moeilijk vinden, degene die er een hebben gaan die niet snel verkopen.  Maar Hans waarom bouw je die niet gewoon zelf uit plasticard, als ik de foto's van jouw baan zie moet dat voor je toch geen probleem geven.  Heb ik voor mijn baantje "Terminus" ook moeten doen.  Dat lukt je wel en geeft nog meer voldoening. :)

Dat is een optie Rudi. Van welke loc heb jij het onderstel/motor  gebruikt om de kap op te zetten?

Sven, 3D printen is iets waar ik nog in het geheel niet mee bezig ben.

RUNE

Hans, deze loc is alleen een statisch model (afbraakmodel voor op de baan) maar ik heb al gelijkende locs gebouwd met motor.  Dan bouw ik het onderstel ook uit plasticard.  Zeker zo een twee-asser.  Klein motortje met 2 assen, een paar plastic tandwielen, 2 assen met wielen.
Kijk eens op de site van de tramfabriek, zie je gelijkaardige onderdelen en hoe het in mekaar zit. Je kan het natuurlijk ook bij de chinezen kopen. Voor mijn stoomtrammetjes heb ik motorbogies van Halling gebruikt. Als er iets kant en klaar bestaat dat qua maat juist is, hoef je het niet te bouwen :) Soms wat zoeken op 't net. Voor deze HLR91 zou ik het onderstel zelf bouwen uit plasticard.

svvander

Mooi gedaan hoor, ik heb het model gezien in het andere draadje.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Stef71

Prachtig met grote vette P.

hans63

Nog een paar bomen gefabriceerd om de dieptewerking van het baantje wat te vergroten.
Ze wel wat luchtig gehouden, het moeten geen volledige zichtblokkades worden.



hans63

Ik heb nog eens nagedacht over de HLR 91 en de opmerking van Rudi: "dan bouw je er toch zelf een"
En inderdaad, waarom niet. En als het niet wat wordt, de kliko staat dichtbij.  ;)

dus alléé, aan de slag maar.





janieburton

Citaat van: hans63 op 15 mei 2021, 21:09:13 PM
Dit draadje heeft een tijdje stil gelegen doordat andere aspecten van onze hobby ook zeer interessant zijn en de nodige tijd vergen.
(waaronder spoor 0 experimenten en knoeien met Arduino's)
Verder staat dit diorama in de schuur waar pas sinds afgelopen weekend de temperatuur zodanig is dat het weer werkbaar is.

De baan is nu weer wat gepoetst en de treintjes hebben de eerste rondjes weer gedraaid.  :)
de boel daarna weer opgepakt waar ik was geëindigd.
Dat wil zeggen, de losse module met kraan, dok en de Framtid heeft zijn plek op de baan gevonden.









Zeer mooi dat droogdok, feitelijk alles is mooi. Super staaltje van modelbouw.

Is het de bedoeling om met je baan op tentoonstellingen te staan?
 

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

Fraai en vooral de bomen heel goed geslaagd ! ;)

RUNE

Goed bezig Hans, de kliko is nie nodig :D dit komt goed.

Floris

ow dat wordt een leuk cockerilletje! Even een pijnlijke vraag: wat is t plan met de aandrijving?

hans63

bedankt voor de bijval allen.  :)

@Janie: Deze baan is idd ook bedoelt voor tentoonstellingen.

@Floris: Geen pijnlijke vraag hoor. Dit was voor mij ook het belangrijkste vraagpunt om wel of niet te starten met zelfbouw.
             Ik zou een standaard aandrijving van b.v. Rietze kunnen gebruiken maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
             In plaats daarvan gebruik ik het onderstel van een bestaand lokje wat nutteloos in de kast stond.
             De as afstand klopt niet, maar daar kan ik mee leven. Voor de rest gaat er flink de frees in.  ;D
             En welke het is zal binnenkort duidelijk worden.

hans63

Zoo, de kap staat in de lak.
Belijning erop, wat beugels en beglazing.
De kleur groen zal vast niet helemaal correct zijn, Tamiya heeft nou eenmaal een beperkt assortiment.
Het model van Van Biervliet lijkt ook lichter van kleur dan de foto's van een grootspoor loc. Lastig dus.