MultiMaus

Gestart door Tom, 18 september 2006, 18:00:11 PM

Tom

Na het lezen van het artikeltje in MSM stel ik mij enkele vragen.
1: eerst spreekt men over 9999 locadressen en dan over 64 loc in de locbibeliotheek.
Wat is nu het verschil?
2: Wat zijn die CV's nu eigenlijk?
Tom

INFO

Je hebt een opslag voor 64 loc's, En voor een loc kun je kiezen uit 9999 mogelijke adressen.

Dus loc 1 in je bib kan adres 100 hebben en loc 45 kan adres 15 hebben en loc 64 kan adres 9006 hebben.

CV = Configuratie Variabele

Dus de configuratie van een bepaalde decoder wordt met variabelen vastgelegd.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

citaat:
Geplaatst door Tom

Na het lezen van het artikeltje in MSM stel ik mij enkele vragen.
1: eerst spreekt men over 9999 locadressen en dan over 64 loc in de locbibeliotheek.
Wat is nu het verschil?
2: Wat zijn die CV's nu eigenlijk?



CV's zijn ondingen. Maar eigenlijk kan je daar heel veel dingen mee instellen op een decoder. Je hebt er tientallen die je weer op tientallen manieren kan instellen. Kortom als je gaat rekenen kom je uit op veel te veel mogelijkheden. Eigenlijk veel te veel. En dat komt de duidelijkheid niet ten goede.

TrainTechnology

citaat:

CV's zijn ondingen. Maar eigenlijk kan je daar heel veel dingen mee instellen op een decoder. Je hebt er tientallen die je weer op tientallen manieren kan instellen. Kortom als je gaat rekenen kom je uit op veel te veel mogelijkheden. Eigenlijk veel te veel. En dat komt de duidelijkheid niet ten goede.


Davy,

Daarvoor dient een handleiding... Elke decoder met CV's heeft in zijn handleiding een tabel staan met welke CV waarvoor dient, en meestal met de nodige uitleg erbij.
Door de standaardisatie in de DCC-wereld valt die complexiteit best wel mee, het is natuurlijk iets uitgebreider dan een paar potentiometertjes instellen.

Bovendien staan decoders van de fabriek uit meestal goed genoeg ingesteld voor de gemiddelde gebruiker (zeker bij een loc die meteen met decoder verkocht wordt), de puristen kunnen dan alles gaan bijregelen.

Voor Tom: CV's zijn de parameters die je kunt instellen in een decoder. De fabrikant maakt hier keuzes bij het leveren van een decoder, en de gebruiker kan daarna instellingen gaan aanpassen. Enkele voorbeelden: het decoderadres, optrek- en afremtijd, motorafregeling, welke functie bedient wat, enz...

Groetjes,
Mattias

Brunel

Met cv's kun je zo ver gaan als je zelf wil. Wie zich wil beperken tot de hoofdzaken (adres, maximum snelheid en dergelijke) kan die met de Multimaus tekstgestuurd en via sneltoetsen veranderen. Meer de diepte in kan ook, maar dan moet je de cv-nummers opzoeken. Andere systemen doen het eerste ook, maar laten het tweede niet toe. Of dat nou een voordeel is?

Als je een beginset koopt, dan zit de meegeleverde loc al volledig in de locbank van de Multimaus geprogrammeerd. Aansluiten en rijden maar.

tonycabus

CV's zijn ondingen........Getver, Davy, waar haal je dat?
Uit een foldertje, M-bassadeur????
Thank God for CVs[:p]
Dan beslis je tenminste nog zelf wat je met je materieel doet.
Dat is wat Wim Info en Matthias Traintech ook bedoelen.
Ik heb heel wat kennissen die blij zijn dat ik met een Twin Center of een MultiMaus hun 3-rail-loks kan programmeren, zodat ze ze nog op hun baan, gestuurd met een Central Station kunnen gebruiken.
Bloody Hell, als je besturing je loks niet wil herkennen omdat ze niet met decoders van hetzelfde merk zijn uitgerust, vind ik dat erg gortig!
M??r dat heb je ervan als je op een eilandje zit...
Doe je oogkleppen eindelijk eens af, M-bassadeur Davy![}:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Roderik

Ik heb de mijne sinds deze week binnen en ik ben er zeer tevreden over. [:D]
Eindelijk een vlotte selectie van locs via de locbibliotheek. Vroeger moest je alle nummertjes doorlopen voor je je loc bedienen, nu gaat dat veel sneller. Handig programmeren en een hele reeks mogelijkheden die er vroeger bij de lokmaus niet waren (waaronder controle over de CV's)
Always be modelling!

n/a

Cv's zijn ondingen. Kijk maar op de forums hoeveel vragen en problemen mensen hiermee hebben. Ja voor de techneuten hier is hetgeen probleem. Maar voor de mensen die geen andere taal machtig zijn of niet zo technisch aangelegd is het dus wel een probleem.
Een hoop mensen kunnen er niet mee omgaan. Beter is het deze onzichtbaar achter software te zetten om zo op een duidelijke manier te laten zien wat je er mee kan doen. Zowel het CS als de Ecos hebben dit. Maar dit kan volgens mij nog beter en nog duidelijker.

En als ik dit zeg ben ik een Marklin ambassadeur?

En over vijf jaar weten we niet beter meer.

Bovendien ook die multimaus is niet in de Nederlandse taal.




Brunel

Jawel, de Multimaus spreek al in de eerste versie prima Nederlands.


Brunel


INFO

Davy,

Door iedere keer de inhoud van je reacties te veranderen, trek je een complete discussie uit zijn verband, door iemand gelijk te geven, plaat je dus het beste een nieuwe reactie, dan is en blijft het voor iedereen te volgen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ben jij de nieuwe moderator soms? Waarom nog meer berichten plaatsen als het ook ook simpel kan. Maar ja wij staan toch altijd recht tegen over elkaar.[:D]Grapje.

En als ik iets verander dan is dit mijn recht. Zelfs om complete berichten weg te halen.



Jurgen

Zo simpel vind ik dat toch niet hoor Davy. Ik heb de discussie niet van in het begin gevolgd, dus ik ken jou originele postings niet.
Als jij ze constant veranderd, slaan de reacties op jou posts nergens op. En dat wordt dan wel moeilijk om de discussie te begrijpen.
Dus ik geef INFO gelijk.

Wat de CV's betreft, ik vind het goed dat we die kunnen veranderen. Zo heb ik het geluid van mijn nieuwe 51 van Mehano wat stiller gezet. Mijn ouders kwamen de eerste keer dat ik het geluid opzette al een keer kijken. Zij dachten dat ik het kot aan't afbreken was. Gelukkig dus dat ik het geluid minder hard kon zetten, anders was het veel te luid in mijn te kleine ruimte.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

citaat:
Geplaatst door Davy

Ben jij de nieuwe moderator soms? Waarom nog meer berichten plaatsen als het ook ook simpel kan. Maar ja wij staan toch altijd recht tegen over elkaar.[:D]Grapje.

En als ik iets verander dan is dit mijn recht. Zelfs om complete berichten weg te halen.



Inderdaad Davy, ik denk dan ook dat het de beheerder van dit forum zijn goed recht is jouw compleet van dit forum te doen verdwijnen.
Dit is gewoon respectloos gedrag. Jij bent het niet waard om op dit forum te verblijven. Jouw gedrag en reacties vind ik dan ook ver beneden alle peil.
Alleen de waarheid ligt in het midden.