Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

krokodillen in spoor NMBS

Gestart door wimmeke, 14 september 2006, 08:43:25 AM

wimmeke

T.A.V. gerolf

Het plaatsen van de krokodillen achter het sein is nog maar ongeveer iets meer dan een  jaar bezig dus op en baan gesitueerd rond de jaren 50 is dan ook geen probleem als ze nog voor het sein liggen

Korte uileg over krokodillen:

De krokodillen hebben als doel om een trein tot stilstand te brengen als TB niet reageerd op een beperkend seinbeeld zijnde:
2 geel ; groen-Geel horizontaal ; groen-geel vertikaal en aan vaste snelheidsborden (geledriekoek met punt naar beneden) die een V-beperking opleggen van 50km of meer en aan alle tijdelijke snelheidsdriehoek (werken aan spoor - gele driehoeken met 2 zwarte bollen)

De krokodillen die geplaatst zijn bij deze seinen geven een + impuls in STP op het oudere materiaal is dat een fluit (toon gesmoord) die afvalt op het nieuwere materiaal gaat en gele lamp branden

Wij Tb's hebben de taak om aandachtig te zijn daarom noemen ze de drukknop die we moeten bedienen bij passeren van zulke seinen dan ook waakzaamheidsknop

De regel is zo dat wanneer er een + impuls verwacht wordt moeten we deze knop indrukken (max 4'') voor we de impuls verwachten (tonen waakzaamheid) op het ogenblik van passeren krokodil gaat lamp even uit (controle of er een impuls wordt gegeven ) waarna we knop loslaten en de lamp blijft branden ter herinnering van de beperking die wordt opgelegd
Men kan op band zien of men de handelingen juist uitvoerd op Teloc-band (zwarte doos) geeft aan ander teken op band bij verkeerde bediening en bij veelvuldige fout worden er soms straffen voor gegeven (kleine geldboete)
De lamp dooft bij passeren van een sein zonder beperking - impuls(Groen seinbeeld - gong /blauwe lamp in STP) ) of bij indrukken van gele lamp zelf (na passeren proef-krok)
Tevens is het voorzien da we de remming aanvangen (wanneer nodig) voor het sein dat de beperking oplegd

Een gesloten sein geeft geen impuls maar op nieuw uitgeruste lijnen worden seinen voorzien van bakens (TBL-systeem) hier komt HK tot stilstand wanneer men een gesloten sein passeerd
Daarom ook dat wanneer we de toelating hebben om een gesloten sein voorbij te rijden (S421 - S422) het systeem tedelijk buiten dienst gezet wordt  
Een gedoofd sein geeft + impuls = reageren als gesloten sein = stoppen en nodige reglementering toepassen

PS: op de hoge snelheidlijnen staan geen visuele lichtseinen meer (wel paal met blauw bord met gele driehoek als sectiescheiding img/img)maar wordt gebruik gemaakt van stuurpostsignalisatie waarbij de V van trein volledig ook bij remming volledig gecontroleerd wordt tot eventuele stilstand indien deze opgelegd wordt (juiste werking moet van een TB komen die op HS-lijnen rijd)


knibbelknabbel

citaat:
Geplaatst door wimmeke
De krokodillen hebben als doel om een trein tot stilstand te brengen als TB niet reageerd op een beperkend seinbeeld zijnde:
2 geel ; groen-Geel horizontaal ; groen-geel vertikaal en aan vaste snelheidsborden (geledriekoek met punt naar beneden) die een V-beperking opleggen van 50km of meer en aan alle tijdelijke snelheidsdriehoek (werken aan spoor - gele driehoeken met 2 zwarte bollen)


Ge vergeet nog een proefkrokodil en een naderingsbaken met 5 kepers op een lijn zonder verwittigingsseinen, en de ref snelheid hoger is dan 40 km/h. Dit om volledig te zijn h?...[:)]

Gerolf

Stevige uitleg, Wimmeke [8D]

Voor de forumleden die niet kunnen volgen: dit is Wimmeke's antwoord op een pm naar mij toe. Blijkbaar lukte het niet om een reply te sturen. Onze excuses voor de storing [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Zulke uitleg mag voor mij altijd op het forum staan. Je leert altijd wel iets bij, en net daarom ben ik lid van dit forum geworden.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske

dat mag zekers vaker gebeuren, we kunnen er uit leren...
en veel beter zou het nog zijn als het verschijnt in MSM, want niet
iedereen heeft een peecee  [:D]

rixke rail

Mocht Willy "Wimmeke"'s uitleg niet voldoende zijn [:I] heb ik nog volgende artikels uit mijn archief van "Het Spoor" in de aanbieding [;)] :
- De moderne krokodillen. (begin jaren '70 ergens) (3pag.)
- Van "krodillen" tot "spoormagneten" (01/86) (5 pag.)
- de TBL (12/97) (8 Pag.)
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Johnnytrein

Eric, rixkerail wat bedoel je in de aanbieding? misschien kunt ge die online zetten of aan de belangstellenden door mailen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

wimmeke

ga eens op deze side zien is van een collega

Citaat van: "Steven"ik zou zeggen kijk en geniet

http://www.spoorventje.be/lijn_4.htm

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Eric, rixkerail wat bedoel je in de aanbieding? misschien kunt ge die online zetten of aan de belangstellenden door mailen.



Sorry hoor ! [:I]
Ik bedoel dat wie het interesseert, een kopietje kan krijgen, via mail, of op CD-Rw, of gewone fotokopie [:o)].
Laat maar weten !
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

trainfreak

Ik ben altijd geintresseerd in spoorwegtechniek.
Je mag ze altijd bezorgen in mijn mailbox, als het niet teveel tijd en moeite vraagt teminste?
Spoorse groeten
Dimitri

wimmeke

indien er over de grote spoorweg vooral reglementering / materiaal NMNS vragen zijn zal ik trachten ze zo goed en volledig mogelijk trachten te antwoorden maar ik kan wel geen volledige copy's laten want daar staat sinds laatste herschreven/herwerke versie van reglementering een "copywright" op(denk kwestie dat concurentie ze niet klakkeloos kan overnemen ) [:)]

n/a

OPde hogesnelheidslijn tussen leuven en ans is idd een stuurcabinesignalisatie van kracht. het systeem TBL 2 genaamd.
Hierbij krijg je alle info op je stuurtafel. zo verschijnt er onderaan de snelheidsmeter een getal dat ofwel uw plafondsnelheid weergeeft (max snelheid), je mag dus optrekken tot die snelheid. Ofwel krijg je een doelsnelheid, die geeft aan tot welke snelheid je moet afremmen. de plaats waar je die snelheid moet hebben word aan de linker kant weergegeven door middel van een staafje dat opligt, daarnaast staan afstanden tot 3.5 km, dit staafje wordt korter naargelang je het punt waar je uw snelheid moet hebben zal naderen. doch echter wat met afstanden groter als 3.5 km zal je denken? geen probleem, boven het staafje is nog een klein display voorzien voor getallen van 3.6 tot 7.0 km
Stel je bent 200 km/u aan het rijden en ze leggen u een stilstand op (er verschijnt onderaan 0 in het scherm) dan zal je normaal links in beeld van uw snelheidsmeter dat staafje zien oplichten + de getallen bovenaan, die zeggen dan meestal 6.5, naargelang je uw punt van stilstand zal naderen zal je de gemelde afstand links zien verkleinen natuurlijk. wat gebeuerd er nu verder? heel eenvoudig op de HSL zal je alle 500 m nieuwe info via bakens binnen krijgen in je stuurpost. hierdoor wordt de info in de pc steeds geactualiseerd.
Hierdoor kan het zijn dat een stopopdracht ineens veranderd naar een opdracht voor snelheidsverminderen, of zelfs gewoon terug het hernemen van de max snelheid toelaat.
Elke aanpassing van info in de stuurpost gaat samen met een biep om u attent te maken van die nieuwe info die is verschenen.
zo maken ze door middel van een lampje ook melding van neerlaten stroomafnemer, sectioneringspost (halfweg lijn 2).
Als je vergeet u stroomafnemer neer te laten bij spanningsomschakeling dan gaat deze automatisch naar beneden, de radio moet normaal automatisch van kanaal veranderen, doch indien dit niet gebeurd moet je het manueeel doen zoals op de klassieke lijnen.
Ik hoop met deze uitleg toch een beetje een idee te geven van hoe gewerkt word met stuurpost signalisatie, het volledige hoofstuk is ruim 50 blz dik en kan en mag ik niet publiceren. Dit om de reden die door wimmeke ook al aangehaald zijn. Sinds kort is er auteurrecht van kracht op de volledige reglementering.

rixke rail

Even ter verduidelijking : mijn artikels komen uit het personeelsblad "Het Spoor". Dat kan je ook als bezoeker aan het museum Brl-Noord krijgen. Dus zo een groot geheim zal het zeker niet zijn ! Ik ga ze in g??n geval op het net zetten.
Edit : ik het dit archiefje opgebouwd in al die jaren, hopende dat het ooit ergens zou voor dienen. (mijn vader evenals mijn grootvader aan moeders kant waren spoorwegmannen, vandaar dat ik zoveel heb kunnen verzamelen) Als ik merk dat er links of rechts wat vragen zijn, wil ik de verzameling info delen met wie het wenst. Mocht iemand daar echter bezwaar tegen hebben, dan doe ik het niet meer, punt andere lijn, andere alinea, ander hoofdstuk, uit.
Ik veronderstel dat de opgevraagde info enkel dient voor persoonlijk gebruik en niet voor commerci?le doeleinden. Ik vraag er ook geen cent voor.
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN