Sehr-Am-Üzant

Gestart door Alan On Track, 21 januari 2019, 15:34:31 PM

Karel A.J.

Eerste keer dat ik dit draadje zag, het duurde efkes voor ik de naamgeving door had. Eens mijn frankske gevallen was lag ik dubbel van het lachen!

NB voor wat betreft dat winkelke in zo'n soort tunnelbegin in een talud: in Hongarije vindt men die met de macht, vele staan leeg, te koop of te huur. Een van mijn favoriete wijnwinkels zit in zoiets gevestigd, in de buurt van Eger.

Alan On Track

Belangrijke update.

Gezien mijn nakende verhuis heb ik de harde beslissing gemaakt om het station van Sehr te verkopen.
Ik denk niet dat ik dit project ooit verder zal uitwerken, aangezien mijn focus in de toekomst enkel op Belgisch geïnspireerde projecten gericht is. Ik heb veel plezier beleefd aan de bouw van dit station, en er veel ervaring mee opgedaan, maar nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk.
Zij die geïnteresseerd zijn mogen gerust een bod doen. Ik denk dat het door de fragiliteit van het station wel best is dat de koper het in Brussel komt ophalen. 


Modelbouw is een kunst

De absolute beginner

Zeer spijtig, maar begrijpelijk...

Cyriel

Geert

Spijtig,

Succes met de verkoop, en verras ons met je toekomstige Belgische projecten  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Alan On Track

Het diorama is nooit verkocht geraakt, en lag bij mijn ouders stof te vatten. Ze hadden gevraagd om het eindelijk eens mee te nemen naar mijn appartement, en ik heb besloten om het op te kalafateren met landschapsmateriaal dat ik nog over had van Doublenghien. Ik ga het voorlopig nog even houden denk ik, ik heb er een plaatsje gevonden in mijn appartement waar dit diorama van 62x32cm perfect in past en ga er nog eens een achtergrond voor schilderen als ik daar zin in heb. De belichting van de foto's is niet top, ik maak binnenkort wel eens betere foto's.

20221017_222721_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20221017_222605 by Alan Jockmans, on Flickr

20221017_222215 by Alan Jockmans, on Flickr

20221017_222009 by Alan Jockmans, on Flickr

20221017_222231_2 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

guyedgard

met die afmetingen, dat zou er toch dit weekend nog bij kunnen ??
 

SuSke

Daar is dit weekend allicht ergens wel een hoekje met een tafeltje voor te vinden  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Citaat van: guyedgard op 18 oktober 2022, 11:58:43 AM
met die afmetingen, dat zou er toch dit weekend nog bij kunnen ??

Wel, als daar animo voor is kan ik het gerust wel even meenemen, ik heb het al eens in de trein vervoerd ;D Ik zou gewoon een tafeltje nodig hebben, liefst een in het zicht zodat er geen treinjtes van het diorama verdwijnen  ;)
Modelbouw is een kunst

guyedgard

Citaat van: guyedgard op 18 oktober 2022, 11:58:43 AM
met die afmetingen, dat zou er toch dit weekend nog bij kunnen ??

bij ons zouden ze zeggen : 2 goei verstaanders, al mogen ze van mij ook wel ff zitten
 

SuSke

Alan, we schuiven een klein beetje met het baantje naast jou (die wordt toch maar zaterdag opgesteld) en dan is er plaats om een vierkant tafeltje naast Doublenghien.

(en zet er gerust een plaatje bij dat het te koop is)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Blaas *stofwolkjes* *Stofwolkjes*,

Het stationsdiorama had ik voor MTD Expo al wat opgeknapt, maar er lag hier nog een brok Sehr-Am-üzant die al lang wat aandacht verdiende: het dorp.

Sinds 2020 ziet heeft het dorp er ongeveer zo uitgezien, behoudens wat teststukjes met Martin Welberg-spul:

20230401_134002 by Alan Jockmans, on Flickr

Het dorp heeft de voorbije jaren doorgebracht op en in kasten, zonder dat er nog veel naar werd omgekeken. Dit was tot 1 april van dit jaar nog steeds zo het geval. Martin Welberg had me in tussentijd gevraagd of ik op zijn stand demo wilde geven, en Evan liet me weten dat ik daarvoor ook een diorama ging nodig hebben. Nog voor ik mijn gedachte op een nieuw dioramaatje kon zetten werd ik aan het bestaan van het dorp herinnert, dat nu ergens eenzaam op een kast in mijn appartement stond.

Het dorp was wel zeer geschikt voor de demo: nagenoeg alle groen moest nog gebeuren, en het weinige dat er al op stond kwam al uit Martins gamma. Het probleem was voor mij wel dat dit diorama verre van afgewerkt was. Enkel de natuurstenen basis van de gebouwen stond er al, maar van veel huis was geen sprake. Ik nam me dus voor om tegen Mobexpo het dorp toch al iets meer allure te geven.

Gelukkig heb ik in tussentijd nieuwe technieken en materialen leren kennen. In plaats van te sukkelen met papier en karton zoals in 2019 en 2020 heb ik nu Forex ter beschikking. Hiermee kon de bovenbouw een stuk eenvoudiger worden gemaakt:

20230402_003557 by Alan Jockmans, on Flickr

Forex is bovendien erg eenvoudig te schilderen, In kleur begint het dorp er meteen helemaal anders uit te zien.

20230406_233702 by Alan Jockmans, on Flickr

Na nog wat kleine details en papieren raampjes toe te voegen was het al tijd voor Mobexpo. Voor de daken had ik geen tijd meer. Ik wilde dit ook een beetje deftig doen en bovendien had ik nog de intentie om binnenverlichting in te bouwen in de gebouwen. Dit is iets dat al sinds het begin een plan was, aangezien het voor een romantisch dorpje als dit wel een echte meerwaarde is.
Op Mobexpo heb ik me kunnen uitleven met het groen van Martin, wat het dorp meteen een compleet nieuw aanzicht gaf.

20230415_141254~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Na even wat rust genomen te hebben ben ik verder gegaan met de zaken die nog op het lijstje stonden om het dorp af te werken. Ik ben begonnen met de verlichting, bij Modelbouwled op Mobexpo kocht ik me wat ouderwetse straatlantaarns. Ook hebben sommige gebouwen een rudimentair interieur gekregen. Niks speciaals omdat ik er ook niet teveel moeite in wilde steken, maar wel wat suggestieve meubeltjes.

Een andere grote ingreep was het verwijderen van de tunnel onder het dorp. Deze was niet zo realistisch vanaf het begin, en moest er ooit nog eens iets spoorweggerelateerd gebeuren met dit dorp zal het sowieso niet op deze manier zijn. 

20230423_223453 by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen is ook het besluit gevallen het dorp duidelijk in tijdperk 1 te situeren.

20230423_221536 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Gisterenavond heb ik uiteindelijk de binnenverlichting kunnen afwerken. De sfeer bevestigt dat dit geen vergeefse moeite was.

20230425_230956 by Alan Jockmans, on Flickr

Daarmee zijn de grootste werken achter de rug. Nu kan eindelijk aan de daken worden begonnen, dan zal het dorp zo goed als klaar zijn. Ik hou jullie op de hoogte.
Modelbouw is een kunst

Snobby Crash

Prachtig Alan...

Ik heb er geen woorden voor!
Spijtig dat ik je op MobExpo niet bezig heb gezien vanwege tijdsgebrek.

Greetz Geert