Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Welke stukken nodig

Gestart door belair, 06 september 2006, 07:54:47 AM

belair

Hallo,
Hoe begin je eigenlijk een plan te maken? Met een programma of gewoon zelf uittekenen? Als je het zelf uittekend hoe weet je dan welke stukken je nodig hebt. Het is waarschijnlijk gemakkelijk als je een hoop rails liggen hebt om te proberen. Maar als beginneling heb je dit niet en ??nmaal gekocht is gekocht,h?.
Luc

Roderik

Men neme meerdere blaadjes papier en 1 potlood. START !!!

Daarna hangt het een beetje van af hoe ingewikkeld je het allemaal wil gaan maken: Heb je een ovaal plan in je hoofd met een eenvoudig station en een schaduwstationnetje met enkele opstelsporen, dan loont het volgens mij echt niet de moeite om een dure "spoorplanner" gaan aan te schaffen. Een blok millimeterpapier volstaat dan ook.
Kies je voor een ingewikkeld sporenplan zoals dat van bijvoorbeeld Gerolf of Ervin, dan heb je een betere sporenplanner nodig.

Dus, hoe ingewikkelder je plan, hoe meer info je zal nodig hebben om alles tot een goed eind te brengen. En bij grote hoeveelheden, kan je dat misschien beter door een computer laten doen.
Always be modelling!

Anarchy

Of download een demo (bv: wintrack, ...)

ERVIN

Hoi Belair,ik weet niet met wat voor soorten rails je gaat werken,ik heb de Fleischmann Profi-rails,ik heb toen een railshabloon gekocht van Fleischmann,hier staan al de sporen op die in het gamma van de Profi-rails verkrijgbaar zijn,zo ben ik begonnen,en het was heel makkelijk om nadien,toen mijn plan af was,de rails op je plan te tellen en ze te gaan kopen in de winkel.[;)]

belair

Zo'n shabloon lijkt mij wel wat. Een spoorplanner downloaden heb ik al gedaan, winrail 7 in het Duits, iets moeilijker om aan uit te raken, maar kun je daar alle functies die je nodig hebt mee gebruiken? Ik denk in een U-vorm te werken 2meter op 2 of 3. Daar ben ik nog niet uit. Schaduwstation met van daar uit een spiraal naar een hoger gelegen stuk waar industrie of een station met stad gelegen is en van daaruit naar de andere been van de U vorm om daar een industrie met rangeerstuk te zetten. Misschien kan ik beter het rangeerstuk op het onderste gedeelte van de U-vorm zetten? De twee uiteinden van de U-vorm zou ik willen verbinden met een metalen brug die ik zelf zou maken. Als je begrijpt wat ik woil zeggen, ik zou dan 3 stukken hebben om in te delen, schaduwstation niet inbegrepen. Amai, lijkt me wat. Wat zijn de gedachten?
Luc

Roderik

Plaats er een eenvoudig schetsje van.
Dan kunnen we het ons ook wat beter voorstellen.
Always be modelling!

Nonkelronnie

Drail is ook simpel om gebruiken, nie superveel opties, maar wel duidelijk
(heb ik gebruikt voor mijn sporenplan, omdat het ook gratis is [;)] )