Lima compatible met andere merken?

Gestart door belair, 03 september 2006, 20:18:12 PM

belair

Hallo,
Kan mij iemand zeggen of de wagons - rijtuigen compatible zijn met andere rijtuigen en loko's? Evenals verschillende andere merken onder ??n?
Luc

Anarchy

Hoi. Je lima rijtuigen en loc's zijn 2-rail. Al het materieel dat bestemd is voor 2-rail kan je combineren met het gerief dat je nu bezit.

belair

Wat kan gedaan worden om daar verlichting in te krijgen? (digitaal)
Luc

INFO

citaat:
Geplaatst door belair

Wat kan gedaan worden om daar verlichting in te krijgen? (digitaal)
Luc



Alles.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

belair

@info
Wat heb je daar dan voor nodig? Ook een decoder?
Luc

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Hoi. Je lima rijtuigen en loc's zijn 2-rail. Al het materieel dat bestemd is voor 2-rail kan je combineren met het gerief dat je nu bezit.


Denk jij echt dat dat zo simpel is? Er zijn geen twee merken die dezelfde koppeling gebruiken,er is wel een standaard koppeling maar elk merk produceerd daar zijn eigen versie van.Vooral met oudere modellen kan dat nog al eens problemen geven. Als je het niet ziet zitten om aan een grootschalige ombouwoperatie te beginnen :koop ofwel altijd hetzelfde merk of koop niets dat geen nem-normschacht heeft(geen oude modellen kopen op ruilbeurzen,e-bay enz)
Als je je rijtuigen wil voorzien van binnenverlichting moet je MSM lezen,daar stond onlangs nog een artikel over in.

Gerrit

modelbaanHO

Het onderling koppelen van verschillende merken lukt meestal wel. De beugelkoppeling van Lima kan je combineren met andere beugelkoppelingen (Roco, Liliput, M?rklin,...) Automatisch koppelen en ontkoppelen gaat meestal niet of toch niet heel vlot.
Het grote nadeel van Lima is dat (toch zeker bij oudere modellen) er geen normschacht aanwezig is en je de standaard beugelkoppeling niet kan wisselen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Brunel

Bij geen enkel merk hebben oudere modellen (ouder dan ongeveer 15 jaar) een normschacht. Bij alle merken kun je bij oudere modellen iets moeten doen aan de koppeling en/of de flenzen. Wat ik maar wil zeggen is dat Lima wat dat betreft niet anders is dan andere merken.

belair

Ik heb nu 3 Lima M2 rijtuigen NMBS gekocht in occasie en naar wat ik nu ondervind is dat 2 ervan kortsluiting geven over de wielen. De linker en rechterwiel zijn ??n geheel aan ??n en dezelfde as. Kan er daar niks aan gedaan worden? Ik weet dat er op de loks van Lima rubbertjes op de wielen zitten, zou dit een uitkomst zijn voor deze 2 rijtuigen? Zo ja, waar kan ik dit vinden? Ik heb nog 4 Marklin M2 rijtuigen en die hebben dit probleem niet.
Luc

ysbeer

Ja simpel hoor
De twee wagens hebben 3 rail wielen.
nieuwe wielen kopen is de enige oplossing.
De anti slip banden om wielen dienen een heel ander doel,en zijn daar voor dus absoluut (let wel absoluut)onbruikbaar.

wim ysbeer

belair

Ik heb nu andere wielen uit een Lima rijtuig gehaald en erin gemonteerd, dit zal het wel oplossen.
Bedankt Wim [;)]

Jurgen

Wim (Ysbeer), ik denk dat belair bedoeld dat die rubbertjes om de assen van de wielen zitten. Dat is bij mijn oude Lima's ook zo. Het zijn dus geen antislipbandjes. Of vergis ik mij belair?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

belair

Of er nu rubbertjes rond moeten of niet weet eigenlijk niet ik weet dat een lok die ik heb van Lima voorzien zijn van rubbertjes. Wat ik wel weet is dat de wielen kontakt maken tussen de twee rails, resultaat is kortsluiting.
Luc

ysbeer

Rubber antislipbanden(het woord zegt het al)zitten nooit op wagens als isolatie,dat werkt van geen kant,en is ook zo niet bedoeld.
Rond de wielen van wagens horen nooit antislipbanden.

wim ysbeer

belair

Dan zal het zijn zoals eerder vermeld dat het een 3 rail systeem is.
Luc