Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Schaalsnelheid...

Gestart door Havoc, 30 augustus 2006, 19:43:31 PM


Klaas Zondervan

Johan,

In je 4-punten verhaal zoek je het veel te diep.
Het is zoals je in je eerste punt aangeeft. Snelheid is een afstand gedeeld door een tijd. Afstanden worden gedeeld door de schaalfactor, de tijd verandert niet op schaal. Dus het blijft heel simpel: modelsnelheid is werkelijke snelheid gedeeld door de schaalfactor. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dat modeltreinen dan voor je gevoel te langzaam gaan komt omdat je ze vanaf een te grote afstand bekijkt. Als je er met je neus bovenop gaat zitten valt het reuze mee.

De vergelijking met bootjes is niet correct. Daar spelen andere factoren mee, zoals de vorming van de boeggolf en de effectiviteit van het roer. Je kunt nl. het gedrag van water niet op schaal veranderen. Ik dacht dat ze bij modelboten een snelheidsfactor aanhouden die de wortel is uit de schaalfactor.

INFO

Havoc,

Je legt 100km rails neer, je laat je trein rijden over dat traject, hij doet daar precies een uur over, wat is dan de snelheid van deze trein?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dikken

zijn dat dan 100 werkelijke kilometers of 100 schaal-kilometers (dus 1149,43 meter) ?
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door INFO

Havoc,

Je legt 100km rails neer, je laat je trein rijden over dat traject, hij doet daar precies een uur over, wat is dan de snelheid van deze trein?



En ik die dacht dat de examenvragen pas op het einde van het schooljaar werden gesteld en niet op de eerste schooldag [:D][:D][:D]
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

tunnelmotor2000

Ha een interessant gegeven. Ik rij Southern Pacific = naar US voorbeeld. Wel die hadden de gewoonte om heel lange zware treinen te slepen tegen een lage snelheid. Dus bij mij zijn alle loks ingesteld op maximum 80km/u. Echter wanneer ik met een trein aan de gang ben gebruik ik maar weinig de topsnelheid. Een ellenlange sleep ziet er beter uit als die niet aan mach3 voorbij stuift. Hoe ik dit kontroleer? Heel simpel. Neem een modelhuisje waar je door het achterraam door het voorraam kunt kijken. Laat nu een trein hier voorbij rijden. Je gaat versteld staan van de snelheid dat die heeft, zelfs al rijdt je maar 60km/u op schaal.

Tweedens is dit een oud, heel oud om niet te zeggen oeroud zeer. Waarom maken de fabrikanten hun modellen niet z? dat ze hun maximum snelheid van 1/1 in HO schaal rijden. Het kan toch geen zo'n onoverkomelijk probleem zijn, en kom nu niet af dat je dat met digitaal kunt regelen. Nee, op die manier zijn we verkeerd bezig. Immers we zitten in de onderste regionen van  het werkbereik van de motor te knoeien. De meeste modellen rijden hun schaalsnelheid op 7 ? 8V. Wat komen die andere 4V dan in dit gegevne doen? Warp speed is voor Star Trek, Mach speed is voor vliegtuigen en 250km/u is voor formule 1.
Wanneer nu een model zijn maximum snelheid zou bereiken aan 12V dan is de nood aan een vliegwiel ook zo goed als overbodig. De massa van de rotor  werkt hier. O ja uw lok gaat vertragen wanneer je met 10 rijtuigen door een 36cm bocht gaat... Tja wat denk je dat er gebeurd in het echte spoorwezen. Er is een fysiek einde aan de kracht van een lok, dus waarom dit niet doortrekken naar HO schaal. Ik heb daar hoegenaamd geen enkel probleem mee. Is de last te groot voor 1 lok, doorslippen bij gebren aan rubbertjes, dan hang ik er een tweede voor.
 

rgp

Dag,

De schaalsnelheid staat beschreven in NEM 661 zoals een andere lezer terecht schrijft, in die NEM staat ook dat hoofdlijnen geen gebruik maken van 36cm bochten[;)]

Op hoofdlijnen bedraagt volgens NEM 111 de boogstraal in HO 75cm.

Even OffTopic: voor het ontwerp van mijn eigen baan heb ik gebruik gemaakt van de NEM.  Als het niet ging (dus lees te weinig plaats) ofwel een andere oplossing, ofwel zo kort mogelijk bij de geldende NEM.

De NEM worden nog teveel als leesvoer voor pineuten aanzien, terwijl ze juist de basis vormen van onder andere de intercompabiliteit van de verschillende merken, het grootst mogelijk realisme (compromissen zijn altijd noodzakelijk) en goed functionerend modeltreinbedrijf.

Roland

ERVIN

Het is zoals tunnelmotor2000 zegt,ik rij nooit op maxinum snelheid met mijn locs,alleen mijn Thalys,daar durf ik wel eens gas mee geven,maar voor de rest,nee hoor,op het gemakske,is veel mooier.[;)]

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Johan,

In je 4-punten verhaal zoek je het veel te diep.
Het is zoals je in je eerste punt aangeeft. Snelheid is een afstand gedeeld door een tijd. Afstanden worden gedeeld door de schaalfactor, de tijd verandert niet op schaal. Dus het blijft heel simpel: modelsnelheid is werkelijke snelheid gedeeld door de schaalfactor.
.............



Nieuwsgierig naar hoe de Conrad snelheidsmeter hiermee omgaat, heb ik e.e.a. nagerekend.

Over 1 schaalkilometer (11,49 werkelijke meters) doet de loc met een snelheid van 50 schaalkm per uur 1 minuut en 12 seconden.

Conclusie: De Conrad snelheidsmeter gaat uit van wat hierboven is vermeld.
De afstand wordt gedeeld door 87 en de tijd blijft schaal 1 op 1.

Voor het oog ziet dat er acceptabel uit. Ik heb geen minicamera, daarmee zou je dat wellicht nog beter kunnen beoordelen.    


Groet,
Jean
 

SuSke

citaat:
Conclusie: De Conrad snelheidsmeter gaat uit van wat hierboven is vermeld.
De afstand wordt gedeeld door 87 en de tijd blijft schaal 1 op 1.

Voor het oog ziet dat er acceptabel uit. Ik heb geen minicamera, daarmee zou je dat wellicht nog beter kunnen beoordelen.




Dit is ook de manier om schaalsnelheid te bepalen.
De consequentie die je er dan ook moet bijnemen is dat je treintje dan ook een volledig kwartier inhet station moet blijven staan wachten en je krijgt een vrij statische baan.

In de modelwereld wordt dan ook veelal een schaal tijd toegepast die verschilt van de geometrieschaal.

Stel de geometrieschaal voor H0 (1/87) en een tijdschaal van 1/4 waardoor een uur in werkelijkheid een kwartier duurt op je modelbaan, dan zal een loc met een werkelijke snelheid van 100km/u tegen een snelheid van 127cm/s over je baan razen.

doe nog een beetje moeilijk en neem je de massaverschaling in acht dan zou een loc van 25 ton zo'n 287kg moeten wegen.

Het komt er dus toch wel op aandat we een beetje compromissen moeten sluiten op onze baan, vandaar dat de snelheidschaal meestal wordt berekend zonder rekening te houden met een tijdschaal, maar dat we die wel toepassen op onze baan op het vlak van wachttijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

SuSke, je bent appels met peren aan het vergelijken.

locomotion

Schaalsnelheid is 1/87 van de werkelijke snelheid. Voor de rest is allemaal relatief, zoals alles in model relatief is. Ervaar je de schaalsnelheid als te te traag dan rij je wat sneller. Of omgekeerd. Een rangeerloc rijdt traag, dus doe je dat ook. Een goederentrein een beetje sneller. ... enzovoort. Uw omgeving zel als referentie dienen voor het ervarzen van de snelgheid. Het voorbeeld van "door het raam van een huisje kijken" is zeer goed en geeft goed aan hoe je snelheid in model kunt ervaren.
Ik lees hier dat een maximum snelheid tussen 8 ? 10 Volt (gelijkspanning) ligt. Dit lijkt mij zeer aanvaardbaar. Digitaal zal dat wel anders uitgedrukt worden.
Locomotion

Havoc

Nu is er nog altijd niemand die is komen aandraven waar het dogma "snelheid delen door de schaal" vandaan komt. Iemand een idee?

Ik vraag het maar omdat ik in een oud boek (maar vind het niet terug) waar ze ook een schaaltijd invoeren. Dit met een klok waar ze de slinger van inkorten. Vandaar dan ook mijn oefening om de schaaltijd die te laten zijn van een schaaluurwerk.

citaat:
doe nog een beetje moeilijk en neem je de massaverschaling in acht dan zou een loc van 25 ton zo'n 287kg moeten wegen.


Als je moeilijk wil doen, doe het dan goed. Massa schaalt als de derde macht van de afmetingen. Dus die loc van 25 ton weegt nog 38 gram! (in h0 tenminste)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Nu is er nog altijd niemand die is komen aandraven waar het dogma "snelheid delen door de schaal" vandaan komt. Iemand een idee?


Dan heb je de antwoorden niet goed gelezen. Nog maar een keer dus:
het is gewoon platvloerse natuurkunde. Snelheid is een afstand gedeeld door een tijd. De afstand wordt met de schaalfactor gereduceerd, de tijd blijft hetzelfde. Dus schaalsnelheid is werkelijke snelheid gedeeld door de schaalfactor. Daar is toch niks moeilijks aan?

janjozef

Een vraagje met al dat meten en bereken komen jullie dan ook nog toe aan echt rijden of is jullie vrije tijd na dat alles opgebruikt ? Al langer hoe meer krijg ik de indruk dat er hier mensen zijn die van modelbouw een exacte wetenschap maken. Voor mij is het simpel, lijkt het redelijk dan is het goed, en ik rtekenen nooit hiervoor.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem