Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

digitale wissels

Gestart door wikumodelbouw, 23 augustus 2006, 20:39:02 PM

wikumodelbouw

Hoi, Hoi,

Heeft iemand misschien ervaring met fleischmann wissels die aangestuurd worden met een intellibox en het programma Softlok??
De wissels schakelen 30 keer goed en dan opeens schakeld er een wissel niet meer.Als ik nu een paar maal de wissel met de hand beweeg gaat hij weer een tijdje als een "trein".
Is hier een probleem met de eindafschakeling en hoe kan ik het probleem verhelpen.

Gr
Wilbert

ysbeer

Ja waarschijnlijk de eind afschakeling,
Zeker een tijd niet gebruikt??
Het enig is voorzichtig wat contact olie er inspuiten of nog bter het contact schoon maken
Het kan ook zijn dat als de wissels lang niet gebruikt zijn dat met een paar honderd keer schakelen de fout van zelf verdwijnt.
Maar schakelde hij gisteren nog goed en nu niet meer dan vrees ik het ergste.

wim ysbeer

INFO

GEBRUIK GEEN OLIE, zou ik bijna schreeuwen, dat is het slechtste wat je kunt doen. Contacten moeten vetvrij blijven tenalle tijden.

@Wilbert, om welk merk/type aandrijving gaat het???

Alleen de waarheid ligt in het midden.

wikumodelbouw

Hallo,

Het zijn gewoon de standaard aandrijvingen van fleischmann

Gr
Wilbert

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

GEBRUIK GEEN OLIE, zou ik bijna schreeuwen, dat is het slechtste wat je kunt doen. Contacten moeten vetvrij blijven tenalle tijden.



Ik bedoel ook geen smeerolie maar contact reiniger.
dat is daar speciaal voor.
Wel een betje zuinig gebruiken natuurlijk.

wim ysbeer

tomcatsburg

Wilbert,

ik heb dat probleem ook weleens met mijn driewegwissel, ook met gewone Fleischmann aandrijvingen. Die manier van even handschakelen werkt bij mij ook. Soms haal ik gewoon de stroom eraf en na een minuut ofzo er weer op. ook dan doet de wissel het weer. Ik weet ook geen permanente oplossing, voorlopig doe ik maar bovenstaand "truukje".

groet Tom

wikumodelbouw

Hoi Tom,

Dat zal bij mij ook wel lukken maar het is toch een beetje een probleem als een wissel(straat) niet goed schakeld en het programma van Softlok draaidt gewoon door.

Er kan dan wel eens een crash ontstaan.
Ik zal toch een perfekte oplossing moeten vinden.

GR
Wilbert

tomcatsburg

ben ik het mee eens, ook ik ga in januari op digitaal over stappen, eventueel ook met de computer. dus die oplossing moet snel gevonden worden.

groet Tom

INFO

De oplossing is heel simpel gewoon de eindafschakeling overbruggen, of betere wisselaandrijvingen eisen van de fabrikant, dat laatste zal niet lukken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Het programma softloc ken ik niet,ik schakel mijn wissels met de Viessmann decoder 5212,ik heb nog geen enkele hapering waargenomen,en aan wissels heb ik geen gebrek,ook mijn wisselstraten schakelen tot nu probleemloos.
Hopelijk blijft dit zo.[:I]

INFO

Ervin, het probleem is niet de besturingssoftware (SoftLok) of de digitale centrale, ook de wisseldecoder is niet het probleem, het is alleen de eindafschakelcontacten welke het probleem veroorzaken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Om Info even bij te vallen: eindafschakelcontacten behoren tot de flodderigste techniek die ik ken.

ERVIN

Haa,dat weet ik dan ook weeral h?.
Bedankt mannen.[;)]