Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Overweg defekt??

Gestart door Peter, 25 februari 2018, 09:29:47 AM

Peter

Sinds vrijdag werken de lichten aan de overweg hier aan de stopplaats Hoboken polder niet meer.
De slagbomen gelukkig nog wel.
Is er dan niemand die daar naar omkijkt om die te komen herstellen, want het is wel schrikken als ineens de slagbomen naar beneden gaan al je met de wagen komt aanrijden zonder dat je eerst rode lichten krijgt.
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Peter,

Dan had je vrijdag moeten bellen  naar het nummer:  0800/30 230 . Vermeld het overwegnummer en de spoorlijn.

Zelf al een paar keer gedaan.o.a. met kapotgeslagen lampen van een overweg,  En een dag later wanneer ik passeerde was dit hersteld. 

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

#2
Worden in deze tijd van digitalisatie dan defekten aan installaties niet automatisch gemeld? Als zowel het geluidssignaal, de witte en de rode lampen niet funktioneren zou dit toch een sein moeten geven aan de seinhuzen/seininstallaties.
Als de bevolking dat zelf moet doorgeven dat er een defekt is aan een overweg waar dagelijks regelmatig de politie, lijnbussen enz over rijden, dan hapert er toch iets aan de beveiliging nietwaar.

PS: hoeveel mensen weten dat je naar dat bepaald nummer moet bellen. Ik wist het in elk geval niet
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Peter, bepaalde functie's van de overweg zijn hinderlijk, maar niet levensgevaarlijk. (Mening van INFRABEL/PRORAIL.)
Dus bomen niet dicht of te lang wordt wel gemeld. Lamp stuk niet.
En normaal gesproken wordt iedere overweg iedere zoveel dagen gecontrolleerd.

Als ik als Treinbestuurder zie dat een overweg niet goed werkt kan ik dat direct melden bij de Treindienstleider/Dispacting.
Zij leggen dan het treinverkeer plat of beperken het. (Langzaam laten rijden bij de overweg.)
Tevens wordt er een monteur naar die overweg gestuurd.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

dieselfreak

Dus blijkbaar is veiligheid voor Infrabel enkel belangrijk als dat voor hen goed uitkomt, mooie mentaliteit voor een spoorbeheerder!
MC

Dirky

Peter, dat nummer hoef je niet te kennen. Als goede burger bel je gewoon de politie om een gevaarlijke situatie te melden. Zij doen wel het nodige!
(en zoals op "Pano" te zien was hoeven we ons nog niet teveel illusie te maken over vergaande digitalisering... :D)

WVA

Vorig jaar ook meegemaakt aan een overweg bij mij in de buurt, gewoon lokale politie gebeld, dag later probleem opgelost.

Jurgen

Vreemd.

Wanneer een gewoon verkeerslicht een probleem heeft met het rode licht gaan alle lichten op het kruispunt automatisch oranje knipperen en gaat er een melding naar een centrale.

Gebeurt dit dan niet automatisch bij een overweg? Dat lijkt mij toch een gelijkaardige gevaarlijke situatie? Misschien zelfs nog gevaarlijker want ooit bestonden er zelfs overwegen zonder slagbomen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Staat er geen meldnummer bij de overweg zelf? In NL zit op elke overwegpaal een sticker met het telefoonnummer van de storingsmeldcentrale. Ook in NL wordt een defecte lamp niet op afstand gemeld, daarvoor zijn ze ook hier afhankelijk van melding door het publiek.

Andress24

Eigenlijk is dat toch net de functie van het maanwitte licht bij automatische overwegen: als het niet knippert, is het in principe onveilig om de overweg te kruisen - een failsafe systeem dus, ware het niet dat de meeste mensen dat waarschijnlijk zo niet waarnemen...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

PeterC

Citaat van: Dirky op 25 februari 2018, 10:52:16 AM
...Als goede burger bel je gewoon de politie om een gevaarlijke situatie te melden. Zij doen wel het nodige! ...

100, 101 en 112 zijn gratis nummers  ::)
Telkens kom je bij dezelfde centrale(s) terecht en die mensen die daar werken zijn heel bekwaam en weten wat ze met dergelijke informatie moeten doen!
Zij verwittigen de centrale dispatching van de spoorwegen/Infrabel en er wordt verwacht van die laatste dat die het nodige doen...
Groetjes, Peter


PeterC

Citaat van: Andress24 op 25 februari 2018, 19:03:30 PM
Eigenlijk is dat toch net de functie van het maanwitte licht bij automatische overwegen: als het niet knippert, is het in principe onveilig om de overweg te kruisen - een failsafe systeem dus, ware het niet dat de meeste mensen dat waarschijnlijk zo niet waarnemen...

Om die reden staan er verwerkt in het signaal ook de verkeerstekens.  Idem met voorrangsborden op door verkeerslichten geregelde kruispunten.

Het KB van 01/12/1975 legt dat al enkele jaren  ::) uit:

Helemaal onderaan staan de verkeersregels;
De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels: zo wordt de regel "rechts heeft voorrang" teniet gedaan door de verkeersborden betreffende de voorrang;
De verkeerslichten gaan op hun beurt boven de voorrangsborden. Je moet de voorrangsborden echter wel naleven als het oranjegele knipperlicht brandt (alleen geplaatst, of alleen werken in een driekleurig verkeerslicht), of indien er lichten boven de rijstroken aangebracht zijn (groene pijl, rood kruis);
Helemaal bovenaan de rangorde staan de bevelen van bevoegde personen: als het licht voor jou op groen staat maar een politieman je teken geeft om te stoppen, dan moet je dat natuurlijk doen.
Groetjes, Peter