Koppelingen

Gestart door Peter, 30 december 2004, 16:39:16 PM

Peter

Hallo allemaal,

Welke koppeling gebruiken jullie allen. Ikzelf gebruik momenteel de Fleischmann profi koppeling op het merendeel van mijn reizigers wagens Maar sinds ik de M?rklin M2's heb, denk ik er aan,om zoals mijn goederen wagens en M2's alles maar om te bouwen op die M?rklin koppeling. Deze koppeling funktioneerd trouwens zeer goed met de Lenz V-36 diesellok en dat automatisch koppel-systeem.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Fleishmann profi, dat zijn de kortkoppelingen van Fleishmann? Dan gebruik ik die ook. Hoewel - ik moet nog een hoop oudere wagens en locs ombouwen om ze een NEM-koppelschachtje en kortkoppelmechaniek te geven.
Waar kan ik overigens goedkoop aan kortkoppelmechanieken geraken? Heeft er iemand die ooit zelf gebouwd? Het is niet dringend - ik heb nog een hoop andere dingen eerst te doen, buiten Nieuwjaar vieren [:p]

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

ik ben voorstander van deze van fleischmann tussen goederen- en personenwagens.  Maar tussen 2dezelfde locs durf ik wel de kortkoppeling van roco te nemen.  Minder gevoelig als de Fleischmann.
fleischmann heb ik reeds meermaals zien los komen op de modelbaan van onze club.  Eenmaal de wagons een minimaal hoogteverschil vertonen (tussen 2 verschillende merken) durven deze los te komen op overwegen/wissels.

de simoba's zijn ook wel gemakkelijk hoor.

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

quf

Kortkoppelmekanieken vindt men o.a. bij Roco nrs. 40343 en 40344.
Ik ben ook geintreseerd in het onderwerp koppelingen. Ikzelf gebruik op dit ogenblik nog de Fleischmann Profi-koppelingen. Bij ons op de klub (St- Niklaas)
hebben de Kadeekoppelingen ingang gevonden, maar ik ben nog niet overtuigd. Ik was zelf als proef begonnen enkele wagons met de nieuwe Rocouniverseelkoppelingen uit te rusten, werken wel goed. De bedoeling is om eens te proberen met hun lok 63420 met digitale koppeling; alleen er is geen enkele manier om de juiste hoogte van deze koppelingen te bepalen, want een aantal zijn in de hoogte verstelbaar (Fleischman "Pin -en gat" systeem, heb niets anders dan oude Fleischmann wagens +/- 50jr oud). Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen.

Prettige jaarwisseling "en niet te zat"

Gerolf

Een hoogteverschil tussen koppelingen? [?]
Dit is toch een gestandaardiseerde hoogte, of heb ik het mis?
In plaats van voor andere koppelingen te kiezen, moet je dan de hoogte van de bestaande koppeling niet aanpassen, vb. door de koppelmechaniek ietsje hoger of lager te plaatsen?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

mja.  het probleem treed bij een bepaald lid voor tussen verschillende internationale wagons (roco/fleischmann/marklin/...) en de koppelingen zijn niet echt allemaal op hoogte te brengen.

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Peter

Heb reeds van meerdere modelbaan vrienden gehoord, en ook zelf ondervonden, dat de Profi-koppeling van Fleischmann dikwijls ontkoppeld, zeker indien het een hele sleep wagons is. Bij mij gebeurde het regelmatig in een trein met zes 30cm. reizigers waggons dat deze losten op een helling.
Ook is deze niet te gebruiken met automatische (digitale) koppelsystemen zoals de V-36 van Lenz of het Roco systeem.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Bert Ossevoort

Het eeuwige strijd perk,welke koppeling is het beste ?!
Wel mijn ervaring zijn de roco universeelkoppeling het soepelste koppelt en het minst snel loslaat en dit wel op een modelbaan met hellingen.Als er hellingen  zijn en zeker met personenrijtuigen met kortkoppelmechaniek begin niet aan kadee wan dan reis je terug in de tijd van lima met de centimeter tussen de buffers daar een kadee de kortkoppel mechaniek niet mee trekt en die dus niet z'n werk laat doen koppel je te strak met kadee dan ontspoort het geheel of bij roco wagons de buffers vliegen in het rond.
Ook de fleischmann profi geprobeert echter het zelfde probleem als al eerder genoemd dat de pennetjes omhoog komen en de koppelingen ontkoppelen en ook vindt ik ze zwaar koppelen ,duwt een 2assige wagon weg zonder te koppelen .Dus let bij de keuze op wat wil je en wat is de situatie van de baan !!

n/a

Er zou eigenlijk door de grote trein fabrikanten samen een nieuwe koppeling moeten worden gemaakt die het beste van alles in huis heeft.

Want alles wat de treinhobby populairder kan maken daar profiteren zij ook van.
[:)]

sdbhg

Oeps, wanneer ik deze topic lees, dan geraak ik hier echt niet wijs uit.
Hoeveel soorten koppelingen bestaan er wel ?

Eerlijk gezegd dacht ik dat er maar twee soorten bestonden : de koppeling van Fleischmann en de koppelingen van al de rest (zoals bij mijn oude limawagons).

Concreet :
Mogelijk koop ik binnenkort een Fleischmann startset en bezit dan een fm loc en 2 fm wagonnetjes.
Verder heb ik nog limawagons.
Hoe los ik dan het probleem van die verschillende koppelingen op ? Liefst dat dit mij niet teveel eurootjes kost. Of kan ik slechts in de toekomst alleen nog Flm-spullen kopen ?
Kunnen die Fleischmannspulletjes lima-achtige koppelingen krijgen of kunnen die limawagons Fleischmannkoppelingen krijgen ?

rgp

Dag,

De koppelingsproblematiek.  Zo oud als de straat. We hebben (of hadden); de beugelkoppeling, de haakkoppeling, de eerste kortkoppeling van Roco; de tweede van Roco met voorontkoppeling, de M?rklin, de Profi, de nieuwste Roco, Kadee en al diegene die ik vergeet.
Wat men schrijft over Kadee, kan ik niet ondersteunen.  Het hangt af van hoe je baan is opgebouwd: bochten van 36 cm straal en 50 pro mille vragen om problemen met kortloppelingen.
Bij ons in de club (De Pijl) rijden we op de vaste clubban met van alles: vandaag geeft men de voorkeur aan de nieuwste ROCO. Maar de baan heeft dan ook bochten met overgangsbogen en minimumstraal van 1m en stijgingen van 15/100.
Op de digitale modulebaan rijden we, zeker wat het goederenmaterieel betreft met Kadee; ontkoppelt goed op de magneten en lange zware treinen vormen geen probleem. Reizigersmaterieel geven een kleine tussenafstand, te vergelijken met de KK van M?rklin uit de jaren 80 Maar ook hier stralen van minimum 1,1m.
Persoonlijk heb ik al een hoop geprobeerd.  De KK van M?rklin voldoen niet bij lange rijtuigen: ze haken achter de buffers.  Ik heb nog gewone haken en ogen, de KK van de 2 generatie van Roco en de laatste van Roco.  Deze laatse schenken een zeer goede voldoeniong en al het materieel wordt naar daar omgebouwd.

Roland

quf

RGP,  Die twee laatste van Roco, zijn dat de universeelkoppelingen ?
Ik ben bezeig met, om te beginnen,  al mijn personenwagens aan het uitrusten met deze koppelingen. ik heb er echter nog geen ervaring mee. Leef op hoop dat dit eindelijk 'DE' koppelingen zijn, want ik heb er al verschillende uitgeprobeerd zonder voldoening.
groetjes,
Frank

Jurgen

Ik werk nog steeds met de M?rklin kortkoppelingen. Ik heb er nooit andere gebruikt, dus ik kan ook niet vergelijken. Maar ik ben tevreden met de koppelingen die ik heb.
Ik zie voorlopig het nut dus ook niet in om te veranderen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Ik in principe ook, maar ik heb ook andere koppelingen gezien, waaronder de Fleischmann profikoppelingen die sommige Marklinisten bij ons op de club gebruiken. Voordelen de wagens zijn makkelijk te koppelen en los te maken, nadelen in een bocht wil het wel eens loslaten. Bovendien in lange treinen trekt het geheel wel eens los. Maar ikzelf blijf het wel een goede koppeling vinden want het koppelen en vooral loslaten koppeling is beter dan die van de Marklin kortkoppeling.

argilla

er is inderdaad hoogteverschil Ikzelf gebruik kadees  nr 18 medium bv: het verschil tussen Roco en Dackart enorm of heu tussen lima en roco Terwijl in de US hier niets maar dan ook niets verschil inzit tussen de verschillende fabrikanten Waarom kan dit bij ons niet Slechte standaard-normen?? onwil van de fabrikanten ?? En dan nog niet eens spreken van de normschacht dene moet je het er in pressen bij de andere vallen ze er juist vanzelf niet uit de koppelingen

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15