Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

hartafstand tussen de sporen

Gestart door thor, 04 november 2017, 09:33:40 AM

thor

Ga een gedeelte van mijn baan herinrichten, meer bepaald de rangeersporen. Momenteel biggen die op 6 cm uit elkaar (Fleischman Profi) en dit lijkt me vrij ruim te zijn. Wat is de minimumafstand onderling te respecteren?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5


Gerolf

6 cm is inderdaad nogal ruim. Ik hanteer 45 mm op rechte vrije baan.
Maar op een rangeerterrein moeten de Preiserkes ongehinderd tussen de wagons kunnen stappen ... daar lijkt me 5 cm aangewezen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Die 6 cm is de dubbele dwarsliggerlengte. Dat ontstaat door de geometrie van modelspoorwissels en -kruisingen. In het grootbedrijf is de afstand kleiner, en dat bereiken ze door wissels in elkaar te schuiven.
In Nederland is de standaardafstand op de vrije baan 4 meter, zal in België niet veel anders zijn. Dat vertaalt zich in 46 mm voor H0. Vanwege de krappe bogen bij modelspoor is het aan te bevelen een iets grotere afstand te nemen. Zelf hou ik 50 mm aan.
Op emplacementen staan er vaak palen tussen de sporen en moeten er mensen tussendoor kunnen. Daar is de afstand 4,50m.
En verder is het wijs om de aanbevelingen van NEM 112 op te volgen.

Kautenbach

50 mm is prima maat,  gewoon de zaag in de wissels als het niet past, zo krijg je een mooi vloeiende wisselstraat.

Let op in bogen, zeker krappe bogen dubbelspoor, dat je 303 mm rijtuigen elkaar niet raken enzo ;)

OlivierV

Op de modulebaan van de club is het ook 4,5cm, maar bij de opstelsporen waar krappere bogen liggen gaat het iets verder uit mekaar zodat de rijtuigen mekaar niet raken.
Voor mezelf hou ik het op 4,8cm.

Dit soort zaken zijn zaken die en baan wel maken. Een prachtige baan mag nog zo mooi zijn, als je dan met zon hartafstand werkt dan vind ik dat gewoonweg zonde.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

hoikes
wat afstanden betreft is het probleem dat ik met laad perrons zit en daar is de afstand groter omdat je anders geen vrachtwagen er op kan parkeren die aan het lossen /laden is met het nodige volk er langs
de perrons liggen tussen de sporen zodat het perron langs beide kanten gebruikt kan worden en daarom hou ik gewoon de maat aan van de wissels

op de blauwe zit ik op 10 cm afstand en op de groene op 5.8 cm
het geheel komt vol met rommel te staan wat ook nog eens het beeld helemaal gaat veranderen
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Als er een perron of een losweg tussen de sporen ligt wordt het uiteraard een ander verhaal.

raf

Ja dacht ik dus wel
Hier de verdere bouw van de los kade

Aan de achterkant komt een fabrieks gebouw met allemaal schuif deuren die uitkomen op dat smalle stukje wat er nu staat.
zo krijg ik wat meer diepte in het 1 van3 element want 63 is niet al te diep
Maar de boer ploegde verder zeg maar
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

thor

Aanvullende vraag op lopend onderwerp. ik heb dus Fleischmann profi sporen liggen. Als de wissels moeten ingekort worden kan dit dan probleemloos bij de Fleischmann Profi wissels?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

doomslu

Ik heb geen ervaring met Fleischmann, maar waarom zou je die niet kunnen afzagen?

Citaat van: OlivierV op 04 november 2017, 12:39:37 PM
Op de modulebaan van de club is het ook 4,5cm, maar bij de opstelsporen waar krappere bogen liggen gaat het iets verder uit mekaar zodat de rijtuigen mekaar niet raken.
Voor mezelf hou ik het op 4,8cm.

Dit soort zaken zijn zaken die en baan wel maken. Een prachtige baan mag nog zo mooi zijn, als je dan met zon hartafstand werkt dan vind ik dat gewoonweg zonde.
In krappe bogen volg je best de norm. Met lange rijtuigen en 40 cm straal kom je aan 64 mm!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

thor

Gewoon een vraag omdat de profi van Fleischmann een volledig gesloten bodemvlak hebben i.t.t andere fabricaten.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

doomslu

Misschien heeft Erwin hier ervaring mee?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 06 november 2017, 20:34:28 PM
Ik heb geen ervaring met Fleischmann, maar waarom zou je die niet kunnen afzagen?

Citaat van: OlivierV op 04 november 2017, 12:39:37 PM
Op de modulebaan van de club is het ook 4,5cm, maar bij de opstelsporen waar krappere bogen liggen gaat het iets verder uit mekaar zodat de rijtuigen mekaar niet raken.
Voor mezelf hou ik het op 4,8cm.

Dit soort zaken zijn zaken die en baan wel maken. Een prachtige baan mag nog zo mooi zijn, als je dan met zon hartafstand werkt dan vind ik dat gewoonweg zonde.
In krappe bogen volg je best de norm. Met lange rijtuigen en 40 cm straal kom je aan 64 mm!

Krappe bogen leg je niet in het zicht he, in het schaduwstation hanteer ik ook iets breder, naar de noden van de aanwezige bochten.

En er is altijd nog NEM112 die ons kan helpen met wat kan en wat niet. http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL112.pdf


Citaat van: thor op 06 november 2017, 20:48:10 PM
Gewoon een vraag omdat de profi van Fleischmann een volledig gesloten bodemvlak hebben i.t.t andere fabricaten.
Lijkt me niet moeilijker dan een wissel van een ander merk... Gewoon het plastiek voorzichtig met een dremel bewerken en daarna nog wat mooi bijvijlen. ;)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan