Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

keertreinbedrijf

Gestart door n/a, 15 augustus 2006, 17:35:25 PM

n/a

Hallo, misschien een wat domme vraag, maar: Hoe gaat het keertreinbedrijf juist in zijn werk? Graag een duidelijk antwoord, want ik heb al vanalles gehoord en nu zoek ik bevestiging :p

n/a

Stel eens een duidelijke vraag zodat men een duidelijk antwoord kan geven.
Wat bedoel je met keertrein bedrijf???  
Trek en duw?

Flip

erik de noorman

Keertreinen,

Trein loopt binnen met de loc vooraan TP II en III (eindstation doodlopend spoor).
Loc wordt afgekoppeld. Loc loopt om. Loc wordt aan de andere kant terug aangekoppeld. Loc krijgt groen en vertrekt terug naar het andere station. De loc (loc + tender)kan na het omlopen eventueel gekeerd worden op een draaischijf. Meestal werd een tenderloc gebruikt om dat deze niet gekeerd moet worden.

Ik heb zo'n baan gehad naar duits voorbeeld en veel rijplezier aan beleefd.

nota: tenderlocs mogen en kunnen met de zelfde snelheid zowel vooruit als achteruit rijden. Tender +loc deze niet altijd.

Erik, veel leut ermee.

n/a

Ik weet zelf niet wat er mee bedoeld wordt. Bij een aantal belgische rijtuigen van marklin heb ik zien staan 'kenteken toestemming in keertreinen'. Vandaar mijn vraag: wat zijn keertreinen? Zo duidelijker?

n/a

Aan Erik: Gij zijt ne jonge me verstand zie, die begrijpt wa ik bedoel. [:p][:p]
Bedankt!

INFO

citaat:
Geplaatst door stockie

Ik weet zelf niet wat er mee bedoeld wordt. Bij een aantal belgische rijtuigen van marklin heb ik zien staan 'kenteken toestemming in keertreinen'. Vandaar mijn vraag: wat zijn keertreinen? Zo duidelijker?



Aha, dus een typisch geval van Ding Dong Ding Dong Ding Dong.

http://www.nicospilt.com/trekduwtreinen.htm
Alleen de waarheid ligt in het midden.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door stockie

Ik weet zelf niet wat er mee bedoeld wordt. Bij een aantal belgische rijtuigen van marklin heb ik zien staan 'kenteken toestemming in keertreinen'. Vandaar mijn vraag: wat zijn keertreinen? Zo duidelijker?



Vermoedelijk bedoelen idd. ze trek-duwtreinen. Gaat het over de M2's ?
Dat "kenteken toestemming in keertreinen" zullen dan wel de gele lijnen voor diesel en de blauwe voor elektrische trek-duwdienst zijn zeker ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
P.S. : Wie heeft dat woord "keertrein" uitgevonden ? Is het een letterlijke vertaling uit het Duits ?
Edit : ik dacht dat het duitse woord "Wendezug" was, dus ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

n/a

Ik weet ook niet vanwaar het woord keertrein komt, maar ik heb het wel al een aantal keer gelezen dus...
Wat betreft het type reituig, dat kan ik niet zeker zeggen. Ik ben mijn marklincataloog tussen de rest van mijn boeken en tijdschriften precies verloren geraakt [:I]

Anarchy

Stockie, het woord "keertrein" dat je bij Marklin hebt gehoord is afkomstig van M2 rijtuigen.

TrainTechnology

Dat gaat inderdaad over trek-duwtreinen, dus loc aan de ene kant en stuurrijtuig aan de andere.
Wat ik me wel afvraag: hoe noem je de tegenwoordig weer lekker populaire samenstelling "loc-wagens-loc" die bijvoorbeeld bij M6-rijtuigen gebruikt wordt [?]

Mattias

Rochevalien

CiteerGeplaatst door TrainTechnology

Dat gaat inderdaad over trek-duwtreinen, dus loc aan de ene kant en stuurrijtuig aan de andere.
Wat ik me wel afvraag: hoe noem je de tegenwoordig weer lekker populaire samenstelling "loc-wagens-loc" die bijvoorbeeld bij M6-rijtuigen gebruikt wordt [?]

>trek-trek zeker?Dit is trouwens een noodoplossing,en dus  tijdelijk.

Gerrit

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

CiteerGeplaatst door TrainTechnology

Dat gaat inderdaad over trek-duwtreinen, dus loc aan de ene kant en stuurrijtuig aan de andere.
Wat ik me wel afvraag: hoe noem je de tegenwoordig weer lekker populaire samenstelling "loc-wagens-loc" die bijvoorbeeld bij M6-rijtuigen gebruikt wordt [?]

>trek-trek zeker?Dit is trouwens een noodoplossing,en dus  tijdelijk.

Gerrit



In afwachting van een M6 stuurstand?

erik de noorman

Trek-duw-treinen zijn keertreien de uitvloeisels (hoe noem je zoiets)van de omloop treinen zoals ik al eerder heb aangehaald. Het laten omlopen en eventueel draaien van de loc's nam te veel tijd en personeel in beslag + men moest steeds een omloopspoor vrij houden + wissels in  de kopsporen inbouwen.

Erik.

wimmeke

bij de treinen (M6 - dubbeldekkers) lopen de treindraden die HLE nodig hebben om in TS te rijden door rijtuigen (eigenlijk rijden de treinen met 2 loks aan uiteinden onder zelde principe als 2HLE in TS maar dan met rijtuigen ertussen)
Er zijn nu ook loks van het T27 die omgebouwd worden naar het MUX-systeem slecht ??n treindraad NA. UIC-kabel om in TS te rijden.
Voor deze die nog niet omgebouwd zijn trekt in ??n richting 1? lok en laatste staat geschikt als voertuig bij terugkeren wordt de zaak omgekeerd laatste lok = voertuig ; 1? = lok die trekkracht levert [:)]