Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Bouw c/q ombouw van een Br 02.

Gestart door 3rail, 30 september 2017, 18:38:18 PM

3rail

Zoals velen van jullie weten bouw ik graag zelf locomotieven.

Ik ben al in het bezit van een Br 02, en wel een van Micro Metakit.
Dit model kon op mijn oude baan rond rijden, toch mist er het een en ander aan, dan bedoel ik niet dat het een mis koop is of
zo, maar er zit bijvoorbeeld geen verlichting op, je hebt een minimale radius van 80 cm nodig om het model rond te
laten rijden en omdat er geen antislip banden op zitten is de trekkracht nu ook niet om over naar huis te schrijven.

revell br 02 by Edward Borgers, on Flickr

Aangezien ik nog een bouw pakket van een Revell 02 heb liggen en een set drijfwielen van een Br 18.4 van Lilliput (Br 18.451,
met 2 meter drijfwielen), dacht ik, ik bouw er zelf 1

Wel is het zo dat deze niet zwart rood word, maar in de oude Pruisische kleuren, dus rood/bruin en groen.

Hier een foto van Micro Metakit.

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Br 02-003.1 by Edward Borgers, on Flickr

Het eerste wat ik heb gedaan is het lok frame in de juiste kleur gespoten.
Ook de wielen en de assen zijn los gehaald. omdat het frame van kunststof is, zal ik de assen in messing lagers moeten
gaan laten draaien.

Later meer. ;)
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Hoi Edward,

Hoe is die bouwdoos van Revell? Is er veel werk aan de kap om ze wat gedetailleerd te maken of is de bouwdoos zelf al goed.
ga je er enkel die wielen van Liliput er onder zetten, of is het de bedoeling om er een chassis van een andere lok (met motor) onder te plaatsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Peter.

De bouw doos van Revell zit redelijk goed in elkaar.
Zelf denk ik dat de tender voor de aandrijving gaat zorgen, het lok huis weet ik nog niet, ik heb hem eigenlijk nog niet goed bekeken.
Mocht deze niet in aanmerking komen om te gebruiken, dan gaat er een van Roco of zo op.

De ketel zal wel weer zelf bouw worden, die ziet er niet zo best uit, al het leiding werk zit er aan gegoten.
Het frame word wel gebruikt, hier komen messing bussen in om de assen van de drijfwielen te dragen.

Ook het binnenste drijfwerk wil ik er beweegbaar in hebben, dit houd ook in dat ik waarschijnlijk het cilinder blok moet gaan aanpassen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Tijdens het drogen van de 44 012, kan je mooi andere dingen doen.

Zo heb ik het lok frame opgeboord, nu kunnen de lager bussen er in.
Natuurlijk moet je voordat je de 2 platen tegen elkaar aanzet even op letten, eerst moet de as met de kruk in het midden er tussen.

Na wat aan passings-perikelen ziet het geheel er zo uit, ohh ja, het geheel is ook nog even langs de spuitbus gegaan.

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Hier is ook de krukas van de middelste as zichtbaar.

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

En hier het cilinderblok.

Eerst het geheel maar eens lekker laten drogen, dan meer.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Omdat ook deze locomotief een 4 cilinder compound heeft, is het natuurlijk het mooist als de middelste cilinders
er ook in zitten en dat deze kunnen bewegen.

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Ik heb hiervoor de oude drijfstangen van de Br 18.4 van Liliput gebruikt en de cilinder hulzen aan de binnenzijde van het cilinderblok verlengt.

Ook is het frame nu gedeeld zodat er een draaistel ontstaat om het achterste loopwiel meer ruimte te geven.

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Br 02-003 by Edward Borgers, on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

sdz1976

Erg benieuwd naar het vervolg  :)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hoi Edward,
Ben je al verder geraakt met de bouw van de br 02?
Wacht vol spanning af op de afwerking van deze prachtige lok
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Hallo Peter.

Dit project staat even op een laag pitje, maar er komt zeker een vervolg.

Ben eerst nog even bezig met de ombouw van een 01 naar de 01 226.
Ook heb ik hier nog een 50 er staan die naar digitaal met geluid moet worden omgebouwd, dit is voor een kennis van mij.

Aankomend week eind is Rail in Houten waar ik ook sta met mijn diorama, dus druk genoeg. :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Hallo Edward,

Heb sinds een paar dagen het prachtige boek Hochdruck und Turbinenlokmotoven gekregen en daar staat een ruime uitleg over de baureihe 02 en de H02.1001 in met prachtige foto's
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Hallo Peter.

Ik haal hier veel foto's vandaan.

http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie

Ook hier staan diverse Br 02 op. ;)

Veel plezier met je boek.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99