Nog met Marklin beginnen+baan?

Gestart door Kennethvr, 15 augustus 2006, 10:34:18 AM

Kennethvr

Hallo,

Ik zou eveneens na 15 jaar terug willen beginnen met modeltreintjes, ik had mijn oog laten vallen op die startset van Marklin met de Belgische rangeerlok (bedoeling is een NMBS baan uit te bouwen periode III/IV stoom, diesel en later mechanische seinen).
Ik heb ondertussen twee stoomlocs in de kast liggen (type 81 en 26 van Marklin).
Ik hoor hier echter verontrustende geluiden over Marklin, is het af te raden om nog Marklin te kopen ivm economische omstandigheden of komt het in orde?
Nog even voor de duidelijkheid: ik prefereer Marklin dus de discussie over 2-3 rail moet niet meer gevoerd worden. :D;)
Als ik het goed begrepen heb kan je toch bv met een loc van Mehano (AC-digitaal) zonder problemen digitaal rijden op een Marklin baan?

Vanaf volgend jaar (als het huis af is:I) zou ik een stuk van de zolder mogen aanslaan (kwestie van overeen te komen met het vrouwke), en zou ik zo'n 6,5m x 3m (denk ik) tot mijn beschikking hebben.
Bedoeling is een doorlopende dubbelsporige hoofdlijn te hebben,een klein station (4 sporen), een aftakkende zijlijn (eventueel naast de muur naar de andere kant van de zolder met een keerlus (zou zo'n 7 m lang kunnen zijn maar zoals gezegd moet ik een stuk van de zolder vrijlaten :I) en eventueel nog wat rangeermogelijkheden in de buurt van het station (locdepot?).
Het is niet de bedoeling om alles vol sporen te leggen, vind ik ronduit lelijk en niet realistisch.
Is dit doenbaar met de beschikbare ruimte? (zolder is in het totaal 9x7 maar ik verlies wel denk ik zo'n 2m (van de 9) met het schuin dak.

Anarchy

#1
Dat is zeker mogelijk op die ruimte. De vraag om nog met Marklin te beginnen? Ik zie daar geen enkel problemen daar vele 2-rail fabrikanten (roco, mehano, ...) ook hun modellen in 3-rail leveren. Maar als je toch een Belgische baan wil bouwen zou je beter voor 2-rail gaan.

Kennethvr

#2
Persoonlijk vind ik dat er momenteel toch veel Belgisch materiaal te vinden is voor het Marklin-systeem (zeker in vergelijking met vroeger).
HLR Type 80,77
HLD's Type 51,52,enz,55,59,62 in verschillende kleuren.
Stoomlocs 25,26,81,?
M2 rijtuigen enz enz

Voorlopig vind ik dat er wel genoeg materiaal te koop is.Tegen dat ik mijn verlanglijstje heb afgewerkt zullen we wel een paar jaar verder zijn. [8D]

Jurgen

#3
Waarom zou je 2-rail moeten rijden als je Belgisch gaat? [}:)]
3-rail gaat ook, alleen moet je dan de AC modellen kopen. Tegenwoordig maakt dat allemaal niets meer uit hoor. Da's weer zo'n opmerking die nergens op slaat.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Anarchy

#4
Mss mij een beetje verkeerd uitgedrukt, maar ik zie eigenlijk geen reden meer om dan nog voor 3-rail te gaan. Als je Belgisch gaat was je vroeger beter af in 2-rail misschien nu minder. Maar ja, in 2-rail realistischere rails voor minder geld, geen sleper, dikwijls eens goedkoper als het AC model enzo van die zaken. Als ik nu moest herbeginnen zou ik 2-rail doen en dat is ook wat ik hem aanraad.

janjozef

#5
Dat zijn ook allemaal de redenen waarom ik 10 jaar geleden herbegonnen ben met gelijkstroom. Het ombouwen van gelijkstroom naar wisselstroom en omgekeerd blijft in mijn ogen steeds een lapmiddel en aangezien er veel meer belgisch is in gelijk dan wisselstroom was toen voor mij de keus snel gemaakt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

#6
Ik ben begonnen met M?rklin omdat mijn handelaar mij dat aangeprezen heeft. Ik was toen 10 jaar en wist dus niet beter. Moest ik toen geweten hebben dat er bijna geen Belgisch materieel was voor 3-rail had ik misschien toch voor 2-rail gegaan.
Nu, 14 jaar later, maakt het mij niets meer uit. Er komen tegenwoordig meer en meer Belgische modellen in 3-rail uit, dus heb ik geen enkele reden om voor 2-rail te kiezen. Toch niet op gebied van materieel.
Op het gebied van prijsverschil is dat natuurlijk weer een heel andere zaak.
Het zou volgens mij goed zijn moest er iemand het in zijn hoofd krijgen om ineens rails met puntcontacten te gaan maken. Het zou de prijzen in ieder geval doen dalen, want er zal concurrentie zijn. Maar das dan weer een andere discussie.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

#7
Eel lid bij ons op de club heeft deze rangeerlok. Hij loopt mooi en rustig en de telexkoppelingen dat zijn op afstand bedienbare koppelingen doen het goed. Kortom een perfecte loc om mee te beginnen en die veel speelmogelijkheden biedt.

Ik heb een vroegere Duitse versie van dit model. Toen had het model nog geem metalen kap. De Belgische versie heeft dat wel.

En met c-rails kan je perfect een grote baan aanleggen. Onze eerste clubbaan had een raillengte van meer dan 20 meter en zelfs met maar 1 aansluitpunt reden de loks er zonder problemen overheen.

Greg

#8
Op vlak van materieel maakt het tegenwoordig niet uit, MArklin heeft veel belgisch gerief en andere merklen brengen zowel 2-rail als 3-rail modellen uit. Dus het is eerder een persoonlijke keuze. Weet wel dat als je opteerd vo 3-rail je wel moeilijker natuur TUSSEn de sporen kan leggen, en dat je telkens een sleper nodig hebt en dit kan in combinatie met MAhano voor veel geluidshinder zorgen hoewel dit na wat zorgvuldig plooiwerk wel in orde kan komen.
Indien je voor 3-rail kiest is er nog de keuze k-rail of c-rail, ik rij c-rail en het is zeer leuk en makkelijk op een baan te leggen en het zijn ook zeer goede rails. Maar toch zpou ik voor k-rail kiezen indien ik zou kunnen herbeginnen.
Een laaste tip wat je ook neemt, kies nooit voor de korte bochten dit geeft vaak problemen. (vb van een korte bocht is marklin 24130)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Riny

#9
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Een laaste tip wat je ook neemt, kies nooit voor de korte bochten dit geeft vaak problemen. (vb van een korte bocht is marklin 24130)


Hier wil ik wel op reageren.
Ik heb een spiraal (3%) met anderhalve cirkel waarin de 24230 En de 24130 verwerkt zijn.
Dit alles met een lichte verkanting van ? 1 mm.
Wanneer ik mijn "metalen" DB rijtuigen (9 stuks + loc, hier doorheen laat rijden geeft dit geen enkel probleem terwijl er toch nogal wat spanning op komt te staan.

Zonder zelf kort door de bocht over te willen komen snap ik het probleem niet.

Ik geef toe dat de 24230 gunstiger is maar om nu gelijk de 24130 te veroordelen gelijk als de (als ik het goed heb) 5120 M-rails vind ik eigenlijk een beetje onzin.

Maar goed ieder heeft daar een eigen mening over en die moeten wij respecteren.


Anarchy

#10
citaat:
Geplaatst door Riny

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Een laaste tip wat je ook neemt, kies nooit voor de korte bochten dit geeft vaak problemen. (vb van een korte bocht is marklin 24130)


Hier wil ik wel op reageren.
Ik heb een spiraal (3%) met anderhalve cirkel waarin de 24230 En de 24130 verwerkt zijn.
Dit alles met een lichte verkanting van ? 1 mm.
Wanneer ik mijn "metalen" DB rijtuigen (9 stuks + loc, hier doorheen laat rijden geeft dit geen enkel probleem terwijl er toch nogal wat spanning op komt te staan.

Riny, een 24130 in combinatie met een Marklin loc zal geen problemen geven hoor. Het geen waar marklinhobaan op duid is het feit met andere locs. Bvb een mehano loc. Die kan met sommige wagens in de problemen komen op deze scherpe bogen

Zonder zelf kort door de bocht over te willen komen snap ik het probleem niet.

Ik geef toe dat de 24230 gunstiger is maar om nu gelijk de 24130 te veroordelen gelijk als de (als ik het goed heb) 5120 M-rails vind ik eigenlijk een beetje onzin.

Maar goed ieder heeft daar een eigen mening over en die moeten wij respecteren.




Anarchy

#11
citaat:
Geplaatst door Riny

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Een laaste tip wat je ook neemt, kies nooit voor de korte bochten dit geeft vaak problemen. (vb van een korte bocht is marklin 24130)


Hier wil ik wel op reageren.
Ik heb een spiraal (3%) met anderhalve cirkel waarin de 24230 En de 24130 verwerkt zijn.
Dit alles met een lichte verkanting van ? 1 mm.
Wanneer ik mijn "metalen" DB rijtuigen (9 stuks + loc, hier doorheen laat rijden geeft dit geen enkel probleem terwijl er toch nogal wat spanning op komt te staan.

Zonder zelf kort door de bocht over te willen komen snap ik het probleem niet.

Ik geef toe dat de 24230 gunstiger is maar om nu gelijk de 24130 te veroordelen gelijk als de (als ik het goed heb) 5120 M-rails vind ik eigenlijk een beetje onzin.

Maar goed ieder heeft daar een eigen mening over en die moeten wij respecteren.




Riny, een 24130 in combinatie met een Marklin loc zal geen problemen geven hoor. Het geen waar marklinhobaan op duid is het feit met andere locs. Bvb een mehano loc. Die kan met sommige wagens in de problemen komen op deze scherpe bogen

Riny

#12
Oke,  [B)]

Daar kan ik mij wel in vinden al hoewel ik daar geen evaring mee heb.
Ik had er eerlijk gezegd overheen gelezen dat het om Mehano ging.
Dus van mijn kant een reactie die nergens op slaat.
Ik denk in 100% M?rklin uiteraard en hoop dat dit geen doodzonde is.
Dan als nog sorry voor de onjuiste reactie.  [:I][:I][:I][:I][:I]

P.s. mag ik blijven ??  [;)]

DelticPower

#13
Hallo Riny, je engeltje is mee gevlogen. Van mij mag je blijven en nog vaak op het forum reageren. [;)]
Groeten van Jan

Anarchy

#14
Riny,

Jij kon dit volgens mij niet gezien hebben. Het is omdat ik marklinhobaan persoonlijk ken dat ik weet dat het hier om Mehano draaide. Ik denk niet dat het expliciet werd gezegd, dus geen enkel probleem [;)]