Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

airbrush

Gestart door jean-luc, 10 augustus 2006, 22:04:09 PM

jean-luc

Hallo,
Zijn er onder jullie vrienden die ervaring hebben met de airbrush van het merk AZTEK?
Ik zoek namelijk een goed pistool zonder dichtingsringen.
Is de spuitkop makkelijk te reinigen? Zijn er andere voor of nadelen?
Op onderstaande link vond ik heel wat technische informatie.
http://www.testors.com/catalog_item.asp?itemNbr=2260

Groeten, Jean-Luc

janjozef

Sorry enkel Badger 150. En daar is veel kuiswerk aan heel veel, maar spuit heel goed.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

Jean Luc, het verschik tussen Aztek en verfspuiten van oa Bagder is dit: een Badger moet je na een 3 tal spuitbeurten z?ker uit elkaar halen en grondig kuisen(in de veronderstelling dat je hem na elke spuitbeurt schoon spuit met ofwel thinner ofwel speciale reinigings vloeistof voor Acrylverf) met een Aztek gaat dit niet,je kan hoogstens de kop eraf schroeven en die in dezelfde produkten onderdompelen.Al denk ik dat de meeste mensen een Aztek gebruiken in combinatie met een Acryl verf .(zeker de militaire modelbouwers) Voor Badger kan je alle onderdelen voor je spuit los kopen,voor Aztek niet vermits je die niet kan uit elkaar halen .Kop versleten of geblokkeerd = weggooien.
Waag het ook niet om je Aztek spuit in ??n of ander middel onder te dompelen want dat is het begin van een hoop ellende(ik heb dat voorgehad!)
Conclusie:Aztek liever all??n voor acryl verf en ermee leren leven dat je die niet voor je leven hebt.
Kijk ook eens op het TMM forum, er is daar een draad van Laurent Fraikin die al aan zijn ZEVENDE verfspuit toe is.  

Gerrit

Gerolf

Jean-Luc, dat je geen dichtingsringen wil, heeft dat te maken met slijtage en het bekomen van reserve-onderdelen? Ideefix lijkt me een goede onderdelenleverancier.
Zelf heb ik een Badger 150 en een Hansa, waar ik nog reserve-onderdelen voor moet bestellen ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

hoi jean-luc;

ikzelf heb ook een badger 150 waar ik al jarenlang plezier aan beleef.
nooit geen problemen mee gehad dus kan ik je die aanbevelen.

mvg kurt
 

janjozef

Het beste is na elke keer air-brushen je badger helemaal kuisen en uit elkaar halen, is 2 min werk en hij gaat je leven lang mee., jemoet wel enkele ringen in reserve hebben liggen, kosten niet veel.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

Volgende link gaat over het reinigen van een verfspuit,ook het binnenwerk van een Aztek 470 is te zien:
http://www.rlm.at/start_e.htm?cont/thema06_e.htm&1//

Gerrit



Gerolf

Interessante pagina, Gerrit.
Ze hebben het daar over Nitro Thinner om te reinigen ... wat is dat?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Ik heb daar effe naar geGoogeld en kwam uit op een forum voor radiogestuurde buggies.Daar gebruikten ze het om verf te verwijderen ,Nitro blijkt een merknaam te zijn.Dat spul zou dan in zulke speciaalzaken te koop moeten zijn,of toch geweest zijn.
Maar ik heb de indruk dat dit spul niet ongevaarlijk is en zou het zeker niet op kunststof gebruiken(zoals bij Aztek materiaal).
Misschien zijn er hier mensen die in de chemie zitten en daar wat meer over weten?
O ja ,ik kwam bij dezelfde Google zoektocht uit op een site om  oa zelf bommen te maken(Nitroglycirine!)[:0] griezelig!

Gerrit

ERVIN

Ik heb het eens even bekeken,Nitro thinner,die Nitro is geen merknaam hoor,of ze moeten het als merknaam gebruiken,wat mij zou verwonderen,de naam Nitro is idd de grondstof om explosieven aan te maken,doch,Nitro alleen is niet voldoende,als je nitrothinner neemt dan is dit idd een redelijk gevaarlijk goedje,nitro op zich is al zeer licht ontvlambaar,zo licht zelfs dat een bureaulamp die te dicht bij de zuivere Nitro staat,al voldoende is om het spul te laten ontbranden,er hoeft geen vlam aanwezig te zijn,verder heb ik nog toluene in dit product gevonden,zeer schadelijk voor de longen,bij langdurige blootstelling treed er longoedeem op,dan heb je nog "methylpropane",men is er nog altijd niet uit of dit produkt kankerverwekkend is,daarom heeft het de code R47 meegekregen,d.w.z,mogelijk kankerverwekkend,en tot slot zit er ook nog "Butoxyethanol"in verwerkt,ook dit spul is licht ontvlambaar en tast na langdurig gebruik het centrale zenuwstelsel aan.
Ik hoop dat ik jullie weer wat meer heb bijgeleerd in deze les chemie.[;)]

tufken

Oppassen want de mannen van Al Quaida zoeken der achter
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


glamo

nitro wordt in kleine hoeveelheid gemengt in de benzine van telegeleide wagens
het zorgt voor koeling van de motor

MVG KURT
 

Ludwig

Ook ik zou met het airbrushen willen beginnen,dus als ik het goed begrijp is een Bagger een goed merk,maar heeft er nog iemand tips i.v.m compressors en eventueel handelaars waar men terecht kan voor een duidelijke uitleg ??
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ronny-vdv

Eens bij Schleiper langsgaan. Heeft zeer goede Airbrushes, zoals het japanse Richpen.
Werkt heel super. Je kunt zelfs masking kopen op rol die bewerkbaar is met de haardroger. Heel praktisch.

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Gerolf

Schleiper heeft inderdaad veel materiaal, maar om daar raad te krijgen van een verkoper ... [xx(] ... dat zijn mijn minder goeie herinneringen aan die winkel, althans toch de Antwerpse vestiging.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw