Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nonceveux

Gestart door OlivierV, 26 mei 2017, 21:55:59 PM

OlivierV

Na de laatste weken vooral bezig te zijn geweest met opruimen (na de bouw van het zelfbouw-bed), de mesthoop na de modelspoor-expo, een uitstapje links en rechts en nog een reisje was het tijd om terug nog eens wat aan de baan te gaan doen.
Er dienden goede poten te komen voor de aangeklede modules en graag op wieltjes. Dit is voor mij zeer handig omdat ik ze dan makkelijk kan verrollen, of er eens eentje op mijn kamer nemen, enfin ja, voor 't gemak. Railhoogte is net geen 130cm.

Een andere waarneembare verbetering zijn de geïnstalleerde wisselschakelaars. Deze heb ik geplaatst door middel van schakelaars die in een uitgeboord gat vast zitten. Ze steken net genoeg uit om de wissels makkelijk om te leggen en zitten diep genoeg om bijna niet kwetsbaar te zijn tijdens transporten.

Een niet zichtbare wijziging is het opruimen van de bedrading aan de onderkant op beide bakken.
Eveneens minder zichtbaar is het spoor dat eindelijk eens goed gelegd werd zodat het nu +- mooi effen ligt.

We hebben er weer zin in!


Pootjes op wieltjes

Dagdag
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Ah! Weer goesting, er eens goed ingevlogen en de ergenissen zitten wegwerken. Dat is goed nieuws, lijkt bijna therapeutisch. Benieuwd naar wat er nu op het programma staat...  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Dag Olivier

Kleine bemerking bij de plaats van je schakelaars voor het bedienen van de wissels: ik heb op mijn minibaantje "Das Depot" op identieke manier schakelaars geplaatst. Maar het heeft een nadeel : wanneer je op een tentoonstelling de wissels moet omzetten moet je zelf steeds voor je baantje gaan staan en dat lukt niet altijd even goed wanneer er publiek voor staat. Door deze ervaring ga ik nu een mobiel besturingspaneeltje bouwen waarmee ik de wissels en ander spul dat ik op het baantje wil aan en uitschakelen kan bedienen. Mobiel is niet bedoeld om er mee rond te lopen maar om het links of rechts aan mijn baanje te kunnen ophangen - afhankelijk van de vrije ruimte die je hebt links of rechts naast de baan.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

De laatste weken 's avonds weer wat met mijn baantje bezig geweest.

Vandaag een dagje verlof en het zonnetje scheen. Er liggen nog een aantal modelspoorprojectjes die ik wel nog eens wat wil zien vorderen. Om van het mooie weer gebruik te kunnen maken dacht ik dat het een goed idee was om alle bakken van de opstelsporen buiten op te zetten op het terras. Enkelen moesten nog voorzien worden van wieltjes onder de poten. Verder was het het uitgelezen moment om meters te maken met de rails. Doorgedaan tot het donker was en de 4 hoofdsporen zijn nu bespoord. Dienen wel de overgangen nog perfect uitgelijnd te worden hier en daar en uiteraard alles op een ringleiding aan te sluiten, maar dat kan gerust binnen gebeuren.
Ik ben alvast tevreden met het geboekte resultaat van de dag.

In maximale vorm kunnen op de lange doorrijsporen makkelijk treinen van 11-12 rijtuigen komen te staan. In de 5-sporige rangeerbundel is het kortste spoor goed voor 2m40 trein. Er zijn ook andere configuraties mogelijk qua opstelling. In minimale vorm past het perfect rond Villeroux van @Peter Van Gestel.


Opstelbundel @ Nacht


Opstelbundel @ Nacht

Aan het aangeklede deel ben ik ook nog bezig geweest, maar dat volgt wel binnenkort.

Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Zebra

Mooi hoor!
Lijkt net echt door die buitenopnames...  ;)
2-Rail Digitaal / schaal H0 / Belgisch / Tijdperk IV-V-VI

modelbaanHO

Daar kan je wat treintjes op kwijt.
Garantie voor een afwisselend treinverkeer.
Sporen in een schaduwstation heb je nooit genoeg en ze zijn altijd te kort  :D
We spreken uit ervaring (Vaerwegh Dok  ;)).
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

mahtoska1

Mooie schaduwstation.  daar zal je plezier van hebben.

ERVIN

 Mooi sfeertje daar.  ;)

OlivierV

Bedankt voor de complimenten, binnenkort ga ik wel verder met het bedraden ervan.

Even wat anders. Vandaag mijn set bestelde i4 rijtuigen afgehaald.

Deze rijtuigen stonden al lang op mijn verlanglijstje. Hier zijn ze dan en wat een juweeltjes zeg!

Op de achtergrond en voorgrond zijn ook de laatste toevoegingen aan mijn baantje te zien. Links mijn oud portaal van Seilles dat een nieuwe bestemming kreeg op een module van 25*45cm (sluitstuk voor de baan wanneer ze op verplaatsing gaat met slechts 2 modules).
Op de achtergrond is de opfrissing te zien met nieuwe stukken rots in pluimkarton. Deze worden nog verder omgroeid met groen en op de heuvel komen nog meer dennen te staan. Voor de dennen ben ik eens gaan experimenteren met takken van een echte den, al valt het me wel iets te dik uit.

Meer later!

i4 LS Models @ Nonceveux
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

DFS

Ik zou het "loof" van de dennen wat dikker uitvoeren, dan vallen die dikke stammen best mee

Herwig

>  u heeft een forum-PB  <

OlivierV

Even wat anders dan die sparren en lariksen etc...


Voortgang Opstelbundel

De afgelopen week werd er verder gedaan aan de flexibele opstelbundel. Beide bakken met wissels aan de achterkant zijn nu voorzien van sporen en aangesloten op ringleidingen. Een bak mist nog wat kurk, dat komt nog in orde, maar voorlopig is het belangrijkste voorzien. Dit is de bundel zoals ik hem kan gebruiken met een aangekleed deel met lengte van zo'n 3M60 (exacte lengte na te zien). Opstelsporen hebben dan lengtes van 4 meter tot 1,20m. Wisselaandrijvingen liggen er nog niet onder.
Qua sporen leggen zijn we er bijna, nog 1 bak voorzien met nog 5x 1m20 (extra tussenbak) en de kopspoortjes doortrekken tot op de bochtmodules.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Bwéek!! verschaald bier dat lust ik niet.... ::)

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 13 januari 2020, 18:45:31 PM
Bwéek!! verschaald bier dat lust ik niet.... ::)

;)
Wie goed kijkt ziet.


Maar dan zonder fancy rietjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mahtoska1