Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

na Luik een volgend leuk optrekje(vertrekje) ?

Gestart door Metpetergaathetbeter, 06 april 2017, 17:14:02 PM

Metpetergaathetbeter


755philippe

Weinig nostalgie. Vindt oudere stations mooier. Tegenwoordig zijn dat precies allemaal futuristische gebouwen anno 3000.
Sorry niet mijn ding maar er zullen er wel zijn die dat wel  mooi vinden.
Mvg

755philippe

Metpetergaathetbeter

mooi wel maar verschrikkelijk duur ook! :-\ Terwijl andere stations staan te verkommeren! :-\

Michiel

Ongepaste grootheidswaanzin. Ik vind het station eigenlijk wel wat hebben  ::) , maar de tijd van degelijke spierballen-architectuur ligt toch al een tijd achter ons, denkend aan de grootheidswaanzin van koning Leopold II. Geldverkwisting, dat beter had gediend om de dienstverlening en veiligheid te verbeteren (het GEN eindelijk eens afwerken, gevaarlijk bouwvallige stations eindelijk eens opknappen/restaureren zoals Schaarbeek.... )

Maar lui aan de top blijken een ander bril op de neus te hebben, een besteden hun portefeille op basis van andere maatstaven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

tja, de opdrachtgever wil natuurlijk de geschiedenisboeken halen....
door wat oude stations op te knappen kom je er niet, dus maar overdreven grote projecten uitvoeren die schandalig veel geld kosten


SuSke

Net zoals het bij de "oudere" stations om bepaalde types ging, gaat het bij de "nieuwe" stations dus ook om "types" :(

Ik vindt de gelijkenis met Luik te groot (is ook van dezelfde ontwerper) en wijst voor mij op een gebrek aan inspiratie van de ontwerper wat ik als bouwkundige sowiewo een spijtig zaak vindt.
Dat het in de stad van onze voormalige premier is, zal er wel niets mee te maken hebben zeker, eerder het feit dat men Bergen wil aansluiten op de internationale spoorlijnen (HSL1)  ??? ::)

Ik ben gelukkig dat men voor Antwerpen Centraal voor een andere oplossign heeft gekozen  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

755philippe

#6
Wat volgens mij telt tegenwoordig is de 'prestige' van een bepaalde stad met als doel veel toeristen aan te trekken. Wat de prijs is, is geen prioriteit meer want ze denken hoe meer toerisme, hoe meer geld binnenkomt wat dan ook weer ten goede komt voor de economie. Ja dit zijn trouwens allemaal politieke spelletjes en ja de burgemeester van Bergen zit daar zeker tussen. Oa veiligheid moet dan weer inleveren voor een gigantisch gebouw. Gelukkig is het station van Antwerpen 'geklasseerd' en mogen ze het niet afbreken.
Mvg

755philippe

SuSke

Citaat van: 755philippe op 07 april 2017, 11:46:50 AM
...Gelukkig is het staiton van Antwerpen 'geklasseerd' en mogen ze het niet afbreken...

daarvoor bestaan "deklasseringsprocedures" die vrij vlotjes gehanteerd worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vanmiegroet

Citaat van: SuSke op 07 april 2017, 12:15:35 PM
Citaat van: 755philippe op 07 april 2017, 11:46:50 AM
...Gelukkig is het staiton van Antwerpen 'geklasseerd' en mogen ze het niet afbreken...

daarvoor bestaan "deklasseringsprocedures" die vrij vlotjes gehanteerd worden.

Blankenberge bijvoorbeeld.
Men mag niet vergeten dat het in de jaren '80 niks had gescheeld of Antwerpen-centraal was afgebroken.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer